ניתוח טכני | ניתוח

ניתוח טכני: אל תתרשמו מגל של עליות, מדד S&P 500 עדיין לא הגיע לתחתית

לפני מספר שבועות נשבר הרצף היורד והשוק האמריקאי יצא למהלך עליות, שגם אחרי השבוע האדום שעברנו עודו בעיצומו • כדי לשמר את הרצף העולה, על ה-S&P 500 להחזיק מעמד השבוע מעל לרמת 3,741 הנקודות • ועדיין המומנטום שלילי

ניתוח טכני
ניתוח טכני

 
  

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

בניתוח האחרון הערכתי שהדרך לאזור 4,000 הנקודות במדד S&P500 סלולה, ורק משם יורגש קושי ממשי. במהלך העליות האחרון הגיע המדד לרמת שיא של 3,911 נקודות, ורק הרוח שנשבה מרמת ההתנגדות הצליחה לקפל אותו במהירות מטה. אלא שהאופן שבו נסגר השבוע החולף לא סותם את הגולל על מהלך עליות נוסף. אך עם מהלך עליות או בלעדיו, אין עדיין סימנים מוסכמים לתחתית אחרונה.

בניתוח הנוכחי אנסה להסביר את דעתי השלילית אודות כיוונו של השוק. וגם אם היא תתברר בסופו של דבר כשגויה, הרי שהסימנים קיימים וכדאי להיות בצד הבטוח. הזדמנויות קנייה באות והולכות, אך הכסף בחשבון על כל טעות בשיקול הדעת בעיקר הולך. וזה המקום להזכיר כי המשחק הבורסאי אינו משחק על כסף אלא על החלטות, וכך גם מטרתו של הניתוח הזה היא לקדם אתכם לקראת החלטה נכונה.

אז מה מספרים הנתונים:

בניתוח הנוכחי נביט בגרף השבועי שם ישנם מספר מרכיבים מרכזיים.

■ הנתונים היבשים והמובנים מאליהם מלמדים שהמגמה בגרף השבועי היא מגמת ירידה, כאשר נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה יורד. אפשר לראות זאת בבירור על הגרף. אלו נוצרות על ידי המוכרים והקונים בהתאמה, וכשהן מסודרות במבנה יורד המשמעות היא שהמוכרים מוכנים למכור את אותה הסחורה במחיר נמוך יותר מזה שמכרו אותה בפעם הקודמת. כך הוא הדבר גם לגבי הקונים, שמוכנים לשלם פחות ופחות. קונצנזוס.

נקודת השפל האחרונה שנקבעה נמוכה מקודמתה

■ לפני מספר שבועות נשבר הרצף היורד והשוק יצא למהלך עליות, אשר למרות השבוע האדום שחלף הוא עדיין בעיצומו. כפי שכתבתי בניתוח האחרון, כל עוד יישמר הרצף העולה בגרף השבועי, סיכוייו של השוק לעלות יהיו טובים, וכדי שהוא יישמר, על ה-S&P500 להחזיק השבוע מעמד מעל רמת 3,741 נקודות.

■ מהלך העליות האחרון החל בשפל נמוך מהקודם, כפי שנראה בבירור על הגרף. לא רק שהמגמה היא מגמת ירידה אלא שנקודת השפל האחרונה שנקבעה נמוכה מקודמתה, מה שמעלה מהותית את הסבירות שגל העליות הנוכחי אינו אלא זמני.

■ השוק נסחר מתחת לממוצעים הנעים, ושניהם משופעים מטה. יחד עם סידור מבנה המחירים והאופן שבו ממוקמים הממוצעים הנעים, המגמה היא ירידה והמומנטום שלילי.

לחץ המוכרים הגיע, אך לא בלם את העליות

■ בניתוחים האחרונים כתבתי שקשה לדעת לאן יסחף התיקון הנוכחי את השוק, אם כי אפשר להניח שעד לרמת 4,000 הנקודות הדרך פתוחה. והמדד אכן לא היה רחוק משם. באזור הרמה הזו יורגש לחץ של מוכרים, שכן מדובר באזור התנגדות. הלחץ אכן הגיע, אם כי לא גרם לסיומו המוחלט של המהלך.

■ הטווחים הארוכים, כפי שציינתי בטורים קודמים, הם שקובעים את כיוון השוק. והטווחים הארוכים שמיוצגים על ידי הגרף הרבעוני והחודשי מגבילים את פוטנציאל העליות של השוק.

אז איפה זה מציב אותנו? השוק בהובלת ה־S&P500 עוד ימשיך אולי קצת למעלה, אבל לא ממש הרבה. 

שער הדולר-שקל: התנודה הבאה תהיה חדה

יחסי הכוחות בין הדולר לשקל ידעו בשנים האחרונות עליות ומורדות. וכך לאורך השנים נחלש המטבע האמריקאי עד לשפל של 3.044 שקלים לדולר, שפל שלא נראה כמותו זמן רב. אבל מאז זינק הדולר ברבעונים האחרונים לשיא של 3.615 שקלים, וכעת השאלה היא האם הוא צפוי להמשיך מעלה, או שבדומה לתיקון שעובר על שוק המניות, גם השיא הזה מחשב את קיצו לאחור.

מבט קצר־טווח ילמד שהדולר נטול מגמה וכיוון ברורים מול השקל. השניים האלה רוקדים טנגו שקשה לעקוב אחריו, שבו כל אחד מהם נוטל את ההובלה לרגע ואז מובל. הטנגו הזה הוא למעשה דשדוש שמשמעו איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע. מחד, קונים קשיחים במחיר של 3.493 שקלים לדולר הוכיחו בשבועות האחרונים את קיומם, כשהם מעבירים מסר של אמונה בצדקת דרכו של הדולר. מאידך, הם לא לבד בסיפור הזה, יש גם מוכרים. אלו כמובן חושבים ההיפך ואוחזים בדעה שלפיה כיוון הדולר יהיה מטה. הם נותנים לכך ביטוי במחיר קבוע של 3.586 שקלים לדולר.

הניחוש שלכם טוב כמו שלי

חילוקי הדעות כה חזקים עד שמרבית הפרמטרים הטכניים מלמדים על ירידה בתנודתיות ובסטיות התקן. התהליך הזה משול לקפיץ שנמתח עד בלי די, ומשתחרר כתוצאה מטריגר חיצוני המזניק את הנכס, בדרך כלל לתנועה חדה ממש מעלה או מטה.

ברור לי שאתם מצפים ממני כעת להתחייבות על כיוון. מי שקורא אותי על בסיס קבוע יודע שאני שייך לזן המנתחים שבוחר כיוון ברור ומנומק, אלא שהפעם מוטיב הניחוש הוא רב משקל. זה אומר שנצטרך לעצור את נשימתנו ולהמתין לרמז הבא של הדולר, מיד עם חצייה של אחד מהגבולות שנקבעו.