פייסבוק בוחנת מחדש את הסכמי השכירות שלה: מה יקרה לעסקת הענק בתל אביב?

מטא החלה לצמצם את שטחי המשרדים שלה בארה"ב וסוגרת את משרד הדגל בפארק אווניו בניו יורק • לענקית הרשתות החברתיות יש שני אתרים מרכזיים בישראל, בניין רוטשילד 22 ומגדל שרונה, ובנוסף היא חתמה על עסקת ענק בהיקף של 750 מיליון שקל לשכירת 20 קומות בפרויקט LANDMARK • מה יקרה לתוכניות הנדל"ן שלה בארץ?

פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים. בעיגול: מאר צוקרברג / הדמיה: סטודיו 84. צילום: AP
פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים. בעיגול: מאר צוקרברג / הדמיה: סטודיו 84. צילום: AP

מטא מעסיקה בישראל כ-900 עובדים בשני אתרים מרכזיים בתל אביב: בניין רוטשילד 22 של קבוצת אביב ומגדל שרונה של עזריאלי. מטא לא רק מסתפקת במשרדים אלה - כזכור היא חתמה על הסכם לשכירת 51 אלף מ"ר משרדים ב-20 קומות בפרויקט LANDMARK, הנמצא בבעלות משותפת על-ידי מליסרון שבשליטת ליאורה עופר ואפי נכסים שבשליטת ביג. היקף העסקה הזו מעורך ב-750 מיליון שקל.

גל הפיטורים הענק של פייסבוק צפוי להגיע גם לישראל. איך הוא ייראה? 
דיווח: פייסבוק תודיע השבוע על פיטורי אלפי עובדים ברחבי העולם 
"תמשיכו ללכלך עליי, אבל תשלמו 8 דולר": אילון מאסק מפטר, חוטף אש ועונה למבקרים 

ככל שנודע, גל הפיטורים הצפוי בישראל - שעשוי לכלול כמה עשרות עובדים בלבד - אינו משנה את תוכניות הנדל"ן של החברה, אם כי בכירים בענף הנדל"ן מרימים גבה נוכח ההתלהבות של החברה להמשיך ולשכור עוד שטחי משרד בתל אביב. מה גם שמטא כשלעצמה הודתה כי היא בוחנת מחדש הסכמי שכירות קיימים וכניסה למשרדים חדשים.

מנהל הנכסים של מטא, ג'ון טננס, אמר בחודש שעבר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי החברה בוחנת לצמצם את שטחי המשרדים שלה, לרכז עמדות עבודה מאוישות בסמיכות ולהושיב עובדים מאותו הצוות זה בקרבתו של זה במטרה להפוך את חללי העבודה ל"דינמיים יותר", לדבריו.

הוא הודה כי מטא עשויה שלא לחדש חוזי שכירות בבניינים מסוימים, וכי החברה תצמצם משרדים הפרושים על פני מספר קומות לקומה אחת. "אנחנו בוחנים מחדש את הכניסה למשרדים במגדלים שטרם עברנו אליהם, או האם להמשיך ולבנות שטחים חדשים", אמר.

מה יקרה להסכם עם מליסרון ואפי נכסים?

האם מטא עלולה לבטל את הסכם השכירות עם מליסרון ואפי נכסים? ככל הנראה שלא, אך היא יכולה לבטל את כניסתה לשטחים המושכרים ולהשכירם במקום זאת לשוכרי משנה, בדיוק כפי שקרה בשבוע שעבר באוסטין, בירת ההייטק של טקסס. מטא החליטה שלא להיכנס למשרדים חדשים על שטח של 54,700 מ"ר בבניין הנמצא בשלבי בנייה - במה שהוגדר כחוזה השכירות הגדול ביותר בעיר אי-פעם. אלא שביטול החוזה היה מעמיד את מטא במצב של מפירת הסכם, ועל כן היא החליטה להשכיר את השטח שלה לשוכרי משנה במחיר שצפוי להיות נמוך יותר מהמחיר המקורי אותו שילמה.

בשיחת המשקיעים שערכה מטא בחודש שעבר, היא הודיעה כי תשקיע 3 מיליארד דולר בצמצום שטחי המשרדים שלה. ברבעון שעבר הוציאה 413 מיליון דולר כדי לסיים כמה חוזי שכירות, וברבעון הנוכחי היא צפויה להוציא על כך 900 מיליון דולר. "חשיבה מחדש על שטחי המשרד שלנו תשפיע על העלויות שלנו בתקופה הקרובה", אמר סמנכ"ל הכספים דייב ויינר בשיחת המשקיעים.

לא בטוח שתזדקק לכל חללי העבודה שלה

מטא החלה כאמור לצמצם בפועל את שטחי המשרדים שלה בארה"ב: היא סוגרת את משרד הדגל שלה בפארק אווניו בניו יורק ומפסיקה את חוזה השכירות שלה בשני בניינים של ווי-וורק בעמק הסיליקון. יש לציין, עם זאת, כי מטא פתחה לאחרונה סניף במרכז מנהטן - בבניין יוקרתי ששימש בעבר סניף דואר - ואף פתחה מרכז בסן דייגו.

כלל לא בטוח שמטא נדרשת לכל חלל העבודה ששכרה ברחבי העולם. החברה נחשבת לליברלית ביחס לחברות אחרות במדיניות העבודה מהבית בזמן הקורונה ולאחריה. כיום עדיין מאפשרים במטא לעובדים לעבוד מהבית ללא הגבלה, או לבחור במודל עבודה היברידי ככל שיחפצו בכך. על-פי טננס, משרדי מטא מלאים בשיגרה בפחות ממחצית מהעובדים בדרך-כלל. טרם הקורונה הם היו מאוישים רק בכ-75% בכל יום נתון.

ובכל זאת, עבור בעלי בניין לנדמרק בתל אביב, העסקים כרגיל. "בין פייסבוק לבין החברות נחתם הסכם שכירות בפרויקט לנדמרק. לא ידוע לנו על כל שינוי בהסכם", נמסר ממליסרון ומאפי נכסים.

גם באשר למשרדים הנוכחיים של חברת פייסבוק, במגדל רוטשילד 22 של קבוצת אביב, לא נראה כי ישנה השפעה, לפי שעה. לגלובס נודע כי שטחי המשרדים של החברה במגדל - עבורם ישנו עדיין חוזה שכירות בתוקף - לא צומצמו על רקע תוכניות הפיטורים של החברה, ולא נמסרה הודעה על רצון לצמצם את היקפם בעת הקרובה.

באשר למשרדים בעזריאלי שרונה, גם שם מדובר על הסכם שכירות ארוך-טווח שנותרו לו עוד שנים רבות, ולפי שעה לא ניתנו אינדיקציות לשינוי או לצמצום בהיקף שטחי המשרדים ששוכרת החברה במגדל, כך לפי בדיקת גלובס. יחד עם זאת, מטא עלולה שלא לחדש חלק מהסכמי השכירות שלה כאשר אלה יגיעו לכדי סיום, כפי שהוכיחה שהדבר נעשה בארה"ב.