טלטלה בעולם הקריפטו: רובין הוד הגיבור מצטרף לנוכלים

בורסת הקריפטו בייננס חתמה על הסכם לרכישת FTX מידי מייסדה - סם בנקמן-פריד • בנקמן-פריד, דמות מוכרת בשוק המטבעות הדיגיטליים, קנה בעבר מספר פלטפורמות על סף פשיטת רגל • אבל תחקיר שפורסם על הקשר בין הנכסים השונים שלו עורר מחדש את המלחמה על שקיפות בשוק ואיים להפיל את בורסת FTX

סאם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, Graeme Sloan/Sipa USA
סאם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, Graeme Sloan/Sipa USA

יום דרמטי מאוד עבר אתמול על עולם הקריפטו כאשר הבורסה הגדולה בייננס הודיעה כי חתמה על הסכם לרכישת FTX מידי מייסדה - סם בנקמן-פריד. מייסד בייננס צ'אנגפנג זאו ופריד צייצו על כך בטוויטר בהודעות יבשות יחסית: "הי לכם, הגענו להסכם רכישה בכפוף להליכים שונים שיתבצעו בימים הקרובים", אך ההודעות הללו היו אקורד סיום למלחמה שהתנהלה בין שני הגופים בימים האחרונים, מלחמה בה FTX ובנקמן-פריד עברו למעשה מתפקיד הגיבור של שוק הקריפטו, לעוד קורבן בתהליך ניקוי השוק שמתרחש בחסות המשבר של 2022.

מנכ"ל חברת הקריפטו הישראלית שצללה השנה ביותר מ-80% מספר איך שורדים משבר
בורסת הקריפטו הגדולה בעולם תרכוש את המתחרה FTX כדי להצילה מבעיות נזילות

עד אתמול, 2022 הייתה דווקא מעולה לבנקמן-פריד, הוא הגיע למשבר נזיל מאוד, מה שאיפשר לו לצאת למסע רכישות ולהתעצם.

בנקמן-פריד ב-2013 החל לעבוד במסחר בוול סטריט, בחברת תעודות סל. מהר מאוד הוא עזב את עבודתו כשכיר והקים חברה, Alameda Research, שמתמחה במסחר כמותי ובניצול פערי ארביטראז'. Alameda Research משחקת תפקיד משמעותי מאוד במשבר של הימים האחרונים, ונחזור אליה בהמשך.

ב-2019 הוא הקים את FTX, בורסת נגזרים של מטבעות קריפטו, שהפכה לאחת מהבורסות הגדולות בעולם הקריפטו. בנקמן-פריד הפך לדמות מובילה בתחום: הוא מעורב מאוד גם בפוליטיקה של ענף הקריפטו, בנסיונות ההסדרה והרגולציה של התחום, ואף בפוליטיקה האמריקאית. בתחילת 2022 הוא דורג במקום ה-60 ברשימת המיליארדרים של פורבס, עם שווי נקי של 24 מיליארד דולר, שהתכווץ כמובן לאחר הירידות בשווקים.

עד כה בנקמן פריד הפך למחלץ הרשמי של התעשייה, ורכש גופים שנקלעו לצרה או למצוקת נזילות, גם באמצעות FTX, וגם באמצעות Alameda Research. כך, הוא רכש 7.6% מפלטפורמת רובינהוד, את הבורסה היפנית Liquid, שמצבה התערער לאחר מתקפת סייבר, ואת החברה הקנדית Bitvo.

נוסף על כך הוא רכש את פלטפורמות הלוואות הקריפטו BlockFi - שאותה חילץ בעסקת אשראי של 680 מיליון דולר, ואת Voyager Capital, שהגיעה לפשיטת רגל לאחר שנפגעה מקריסת קרן הגידור 3AC. בנקמן-פריד אף הציע להיות מעורב בחילוצה של צלסיוס, אך הדבר לא יצא אל הפועל.

הוא התבטא רבות על כך שהוא רואה את התפקיד של FTX בייצוב עולם הקריפטו, וכי יש לו "מיליארד דולר" להשקיע בכך. כך למשל, ציין כי "יש לנו אחריות להתערב, גם במחיר הפסד לעצמנו, כדי לבלום את אפקט ההדבקה בקשיים של גופי הקריפטו השונים, גם אם אנחנו לא גרמנו לו או לא היינו מעורבים בו. זה מה שחשוב למערכת האקולוגית של עולם הקריפטו, ואני רוצה לעשות מה שאפשר כדי לעזור לה לצמוח ולשגשג".

בפועל, על אף תדמית הרובין הוד שטיפח, בנקמן-פריד הוא איש עסקים ממולח מאוד, שמנצל את הקשיים ואת מצוקת הנזילות בתחום כדי להגדיל את האימפריה שהוא בנה, ולהגדיל את אחיזתו בשוק.

מה קרה בשבוע שעבר? מגזין CoinDesk פרסם תחקיר על החברות של בנקמן-פריד ובייחוד על המאזן של חברת המסחר Almeda Research, לפיו למרות ש-FTX ואלמדה הם שני עסקים נפרדים, המאזן של אלמדה מורכב בעיקר מהמטבעות שהנפיקה FTX - ובעיקר במטבע ה FTT- שהוא אסימון שהונפק על ידי הבורסה ומעניק למחזיקים הנחה על עמלות המסחר בשוק שלה.

כלומר, אלמדה נשענת על בסיס המורכב ברובו ממטבע שחברה אחות שלה המציאה, ולא נכסים עצמאיים. לפי קוינדסק, הנכס העיקרי של אלמדה הוא 3.66 מיליארד דולר של "FTT לא נעול" (חופשי למסחר), עוד יש לה 2.16 מיליארד דולר של "בטחונות FTT", ואסימונים של "FTT נעול" ב-300 מיליון דולר. "זה מראה שאלמדה נשענת בעיקר על מטבע שהחברה אחות שלה המציאה מאוויר", סיכמו בקוינדסק.

החשיפה עוררה גלים בעולם הקריפטו, ובעיקר פתחה מלחמה קרה בין בייננס לבין FTX - "כולנו רוצים עוד שקיפות בנכסי הקריפטו שלנו", צייץ מייסד בייננס ביום א' האחרון, "יש הרבה שאלות בנוגע למטבע ה-FTT, ואנחנו הולכים למכור אותו לסגור את הפוזיציה שלנו בהיקף 580 מילארד דולר". ציוץ זה גרר את המטבע לנפילה, ועימו את כל שוק הקריפטו, ציוצים של לקוחות FTX שהם מתקשים במשיכת כספים, יצרה אפקט "ריצה על הבנק" על בורסת FTX, וזאת למרות תגובות נציגי FTX על כך שהמשיכות מהבורסה לא נעצרו, ואתמול בערב, כ-FTX עמדה בפני משבר נזילות, בנקמן פריד שחשש מגורל דומה לחברות אותן חילץ בשנה האחרונה סגר את העסקה עם בייננס וצייץ: "המשיכות של FTX היו וימשיכו להיות פעילות, מגובות במלואן 1:1 ופועלות כרגיל, המעגל הושלם, והמשקיעים הראשונים והאחרונים של FTX זהים: הגענו להסכמה על עסקה אסטרטגית עם בייננס".

ובכך השיעור של FTX מצטרף לשיעורים של לונה, של צלסיוס, ושל קרן AC3 - עם כל הכבוד לטכנולוגיה החדשנית של הקריפטו, ולהמצאת עולם הפיננסים מחדש, בסוף, גוף שלא ידע לחזור לעקרונות הבסיסיים: שמירת רזרבות, ניהול סיכון נזילות, הפרדה בין כספי לקוחות לבין כספי החברה: לא ישרדו. ריצה על הבנק היא כח אדיר, וסחרור שמתחיל מציוץ קטן קשה מאוד לעצור, בייחוד בעולם בו האמון כבר נשבר. ההבדל בין FTX לשאר המקרים הוא בנקמן פריד אמנם לא חיכה להעמקת המשבר שישים אותו בפוזיציה שבה הוא לא יכול להחזיר כסף ללקוחותיו, אלא נפרד מהר מהחברה שלו ומכר אותה, מעניין יהיה לראות האם זה יספיק לעצור את הסערה, לפני שתדביק גופים נוספים.