ההפסד הגדול ביותר אי פעם למיליארדר ביום אחד: מנכ"ל FTX איבד 94% מהונו

עסקת הענק בין FTX לבורסת הקריפטו המובילה בייננס והמנכ"ל צ'אנגפנג ז'או גגרה הפסדים עצומים עבור מנכ"ל FTX, סם בנקמן-פריד • למרות שפרטי העסקה לא נחשפו במלואם, בנקמן-פריד ייאלץ ככל הנראה לראות את הונו צונח מ-16 מיליארד דולר למיליארד אחד בלבד

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

מנכ"ל בורסת הקריפטו FTX , סם בנקמן-פריד, הפסיד 15 מיליארד דולר מהונו האישי כשהחברה שלו עמדה בפני מצוקת נזילות ונחלצה על ידי יריבתה, ענקית הקריפטו בייננס. זאת לאחר ש-FTX השתמשה במטבע קריפטוגרפי משלה תמורת יותר מ-16 מיליארד דולר ביטחונות עבור חברה אחרת בבעלות בנקמן-פריד.

טלטלה בעולם הקריפטו: רובין הוד הגיבור מצטרף לנוכלים | פרשנות 
בורסת הקריפטו הגדולה בעולם תרכוש את המתחרה FTX כדי להצילה מבעיות נזילות

FTX לא היה הנכס היקר ביותר של בנקמן-פריד, אלא פלטפורמת מסחר הקריפטו שלו, Alameda Research, שתרמה 7.4 מיליארד דולר להונו האישי. כתוצאה ממשברי הנזילות וההשתלטות של בייננס, גם ל-FTX וגם ל-Alameda ניתן ערך של דולר. זה משאיר את השווי הנקי של בנקמן-פריד על כמיליארד דולר, הפסד של 94% ביום אחד - ההפסד הגדול ביותר אי פעם עבור מיליארדר ביום אחד.

רק אתמול הודיעו שני המנכ"לים על ההסכם הרכישה, המגיע על רקע חשש חריף לגבי מצבה של FTX. עד אתמול, נחשב סם בנקמן-פריד כמי שמוכן להשקיע את הונו העצום - כ-26 מיליארד דולר בשיאו - כדי להציל את התעשייה ולמען מטרות פילנטרופיות. המנכ"ל בין ה-30 גיבה פרויקטים קורסים בעולם הקריפטו, בינהם BlockFi, Voyager Digital ו-Celsius, והביע שאיפות מרחיקות לכת לרכוש את פלטפורמת המסחר Robinhood Markets ואף את קבוצת CME ואת קבוצת גולדמן זקס.

כעת, כל זה מוטל בספק. תוך ימים, התברר שבנקמן-פריד ו-FTX היו בעיצומו של משבר נזילות ונזקקו לחילוץ. אז הגיע צ'אנגפנג ג'או, מנכ"ל בייננס, והשתלט על יריבתו הנאבקת. זה עשוי לבוא כהלם למשקיעים כולל Softbank Vision Fund, קרן העושר הסינגפורית Temasek ותוכנית פנסיית המורים של אונטריו, שהכניסו בתחילת השנה 400 מיליון דולר לבורסת הקריפטו, לפי שווי של 32 מיליארד דולר.

53% ממניות FTX שהיו בבעלותו שלבנקמן-פריד לפני ההשתלטות ביום שלישי הוערכו בכ-6.2 מיליארד דולר, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, בהתבסס על סבב הגיוס הזה והביצועים הבאים של חברות קריפטו הנסחרות בבורסה. על רקע זה, מטבע הקריפטו של FTX, שהוערך בכמעט 20 דולר בתחילת השבוע, שקע כעת ביותר מ-75% למעט יותר מ-5 דולר. "שני שיעורים גדולים: לעולם אל תשתמש במטבע שהנפקת כבטוחה", צייץ ז'או ושמח לאידו של בנקמן-פריד, והוסיף "אל תלווה אם אתה מנהל עסק קריפטו".