האם המצית של מלון האפנדי בעכו קיבל שנת מאסר אחת בלבד?

האם ביהמ"ש גזר שנת מאסר בודדת למורשע ברצח? לא לפי כתב האישום • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

אחד מנושאי הליבה שנמצאים על הכוונת של הקואליציה המסתמנת הוא מערכות המשפט ואכיפת החוק. אבל גם בממשלה היוצאת הייתה לא מעט ביקורת על המערכות האלה. מעט לפני הבחירות שר האוצר אביגדור ליברמן התארח בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, והתייחס גם לנושא הביטחון האישי. לדבריו, למרות שהממשלה עשתה לא מעט, יש עוד תחומים שטעונים שיפור.

"אין שום קורלציה בין עבירה לענישה", התלונן ליברמן. "כשאני קורא שאותו בן עוולה שהצית את מלון האפנדי בעכו, שבו נרצח חתן פרס ישראל לביטחון אבי הר-אבן… אותו בן אדם שנתפס שהצית, כל מה שהוא קיבל במשפט - 12 חודשים, שנה. אחרי הערעור של הפרקליטות באמת החמירו נורא, והוא קיבל 22 חודשים. זה פשוט דבר שלא הגיוני, פשוט לא מסתדר".

האומנם אדם שהורשע בהצתה ובגרימת מוות קיבל רק שנת מאסר בודדת? נעשה סדר. כחלק מההתפרעויות בחברה הערבית בזמן מבצע "שומר החומות" ב-2021, מלון האפנדי בעכו הוצת. פרופ' אבי הר-אבן, בעבר מנהל סוכנות החלל הישראלית ומבכירי התעשייה האווירית, שהתארח במלון, נפצע קשה מהשריפה וכעבור חודש מת מפצעיו.

ליברמן צודק שאחד המעורבים בהתפרעויות במלון, מוחמד אסווד, קיבל 12 חודשי מאסר בבית המשפט המחוזי (ובנוסף תשלום פיצויים בגובה 10,000 שקל), ולאחר מכן הפרקליטות ערערה, ובית המשפט העליון החמיר את העונש ל-22 חודשים. אבל אסווד לא הועמד לדין על הצתה, רצח או כל סוג אחר של גרימת מוות. במסגרת עסקת טיעון הוא הודה בהתפרעות שסופה נזק ממניע גזעני, הסגת גבול כדי לעבור עבירה ממניע גזעני, היזק בזדון ממניע גזעני, התפרצות לבניין בנסיבות מחמירות ממניע של גזענות והתפרעות. לפי כתב האישום, אסווד הגיע להתפרעות במלון למשך דקה אחת אחרי ניסיון הצתה כושל של מתפרעים אחרים, ולאחר שהלך, הגיעו רעולי-פנים שהציתו מחדש את המלון. בפסק הדין במחוזי הודגש כי המוות של הר-אבן לא מיוחס לאסווד, "ואולם יש בו ללמד על חומרת ההתפרעויות שבהן השתתף".

הפרקליטות, שבהסדר הטיעון הגיעה להסכמות עם אסווד על סעיפי האישום אך לא על הענישה, ערערה על העונש. בבית המשפט העליון נקבע כי למרות "שחלקו היחסי של המשיב באירועים היה מצומצם", אחריותו נקבעת גם "מתוך ראייה רחבה יותר של מטרתו המשותפת של ההמון שהוא היה חלק ממנו". עוד נכתב בפסק הדין "כי דקה בודדת לאחר שהמשיב יצא מהמלון, פרצה בו הדליקה אשר הסתיימה במותו הטרגי של המנוח". לכן הוחמר עונשו של אסווד ל-22 חודשי מאסר.

ומה לגבי מי שכן נאשמים בהצתה ובגרימת מותו של הר-אבן? יש מספר עצורים, אך על חקירתם הוטל צו איסור פרסום. לפי דיווחים בתקשורת, באף אחד מכתבי האישום שהוגשו עד כה לא כלול אישום בהצתה השנייה או בגרימת מותו של הר-אבן, והמשפטים עוד מתנהלים.

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן לא נכונים ברובם. אכן אחד מהמשתתפים בהתפרעויות במלון האפנדי, מוחמד אסווד, נשפט ל-12 חודשי מאסר, ולאחר מכן עונשו הוחמר ל-22 חודשים. עם זאת, האישומים נגדו לא כוללים את הצתת המלון או את גרימת מותו של אבי הר-אבן שנפצע בשריפה.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תאריך: 26.10
ציטוט: "אותו בן עוולה שהצית את מלון האפנדי בעכו, שבו נרצח חתן פרס ישראל לביטחון אבי הר-אבן… אותו בן אדם שנתפס שהצית, כל מה שהוא קיבל במשפט - 12 חודשים, שנה. אחרי הערעור של הפרקליטות באמת החמירו נורא והוא קיבל 22 חודשים"
ציון: לא נכון ברובו

שר האוצר אביגדור ליברמן התראיין ב-26.10 על במת ועידת העסקים של ישראל של עיתון גלובס, והתייחס בין היתר למאמצים שעשתה הממשלה היוצאת בכל הנוגע לביטחון האישי של אזרחי ישראל. בנוסף לשיפור תנאי ההעסקה של שוטרים והוספת תקנים למשטרה, ליברמן התעקש כי נושא ההרתעה והענישה על ידי בתי המשפט עדיין דרוש שיפור. "אין שום קורלציה בין עבירה לענישה", הוא התלונן. "כשאני קורא שאותו בן עוולה שהצית את מלון האפנדי בעכו, שבו נרצח חתן פרס ישראל לביטחון אבי הר-אבן… אותו בן אדם שנתפס שהצית, כל מה שהוא קיבל במשפט - 12 חודשים, שנה. אחרי הערעור של הפרקליטות באמת החמירו נורא והוא קיבל 22 חודשים. זה פשוט דבר שלא הגיוני, פשוט לא מסתדר".

בדקנו האם אכן הורשע אדם בהצתת מלון האפנדי וקיבל עונש של ראשוני של 12 חודשים.

ב-21.12.2021  הרשיע בית המשפט המחוזי בחיפה את מוחמד אסווד בשורה של עבירות שבוצעו על רקע מבצע שומר החומות בעזה, כשבשטחי ישראל "התעורר גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ על רקע לאומני-גזעני". במסגרת עסקת טיעון, אסווד הודה בכתב אישום שייחס לו עבירות של התפרעות שסופה נזק ממניע גזעני; הסגת גבול כדי לעבור עבירה ממניע גזעני; היזק בזדון ממניע גזעני; התפרצות לבניין בנסיבות מחמירות ממניע של גזענות; והתפרעות. כפי שאמר ליברמן, נגזרו עליו 12 חודשי מאסר בפועל ותשלום פיצויים בסך 10,000 שקל.

על פי האישומים, בתאריך 11.5.21 בשעה 22:30 בערך הוצתה הכניסה למלון האפנדי שבעכו על ידי רעולי פנים, אך היא שככה כעבור דקות ספורות. לאחר מכן רעולי פנים נוספים הגיעו למלון וזרעו בו הרס רב, השחיתו ציוד וריהוט, שברו כיסאות וספות, ניפצו מצלמות אבטחה ולקחו רכוש. רק לאחר מכן נכנס אסווד למלון והצטרף למעשי ההתפרעות, למשך כדקה אחת. אחרי שיצא מהמלון נכנסו רעולי פנים "שזהותם אינה ידועה", וחלקם הציתו מחדש את המבנה. תוך דקות פרצה שריפה, שכתוצאה ממנה נפצע קשה אורח במלון, פרופ' אבי הר-אבן, לשעבר מנהל סוכנות החלל הישראלית ומבכירי התעשייה האווירית. הוא מת מפצעיו כעבור חודש. הנזקים שנגרמו למלון הוערכו ביותר מ-2 מיליון ש"ח. השופטים הדגישו בפסק הדין כי מותו של הר-אבן לא יוחס לאסווד, "ואולם יש בו ללמד על חומרת ההתפרעויות שבהן השתתף".

אסווד הורשע גם בהשתתפות באירוע נפרד באותם ימים, כשהצטרף לצעירים ערבים בעכו שהתעמתו עם שוטרים, לאחר שאלה הגיעו למקום לעצור התפרעויות מוקדמות יותר שכללו יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, חסימת כבישים, וירי זיקוקים.

ב-24.2.22, כחודש לאחר פסק הדין של המחוזי ובעקבות ערעור של הפרקליטות, החמיר בית המשפט העליון בעונשו של אסווד. השופטים פוגלמן, ברק-ארז ו-וילנר קבעו כי על אף "שחלקו היחסי של המשיב באירועים היה מצומצם", אחריותו לא נקבעת רק "על פי תרומתו הישירה לאירוע, אלא מתוך ראיה רחבה יותר של מטרתו המשותפת של ההמון שהוא היה חלק ממנו". השופט פוגלמן הסביר כי "החומרה המיוחדת באירוע זה נובעת מעוצמתו, מריבוי המשתתפים, ומהמניע הגזעני שעמד בבסיסו. לכך יש להוסיף כי דקה בודדת לאחר שהמשיב יצא מהמלון, פרצה בו הדליקה אשר הסתיימה במותו הטראגי של המנוח. תוצאה זו יש בה ללמד על הסכנה הפוטנציאלית החמורה הנשקפת לשלום הציבור ולביטחונו במעשים שמבוצעים על ידי המון אדם, אשר מחייבים ענישה מחמירה". בהמשך לכך, החמיר העליון את עונשו של אסווד ל-22 חודשים, כפי שציין ליברמן.

פרט לאסווד, מאז אירועי שומר החומות נעצרו כמה חשודים נוספים בהתפרעות ובהצתת מלון האפנדי, ועל אף שחקירות השב"כ והמשטרה נמצאות ברובן תחת צו איסור פרסום, דיווחים בתקשורת מעלים כי מתוך שמונה כתבי אישום שהוגשו, אף אחד מהנאשמים לא מואשם בגרימת מותו של הר-אבן או בהצתה השנייה שהובילה למותו. בכל מקרה, עד כה לא הורשע אף אדם בהריגתו של הר-אבן.

לסיכום, בניגוד לדבריו של ליברמן, אסווד מעולם לא הואשם, וממילא לא הורשע, בהצתת מלון האפנדי או בגרימת מותו של אבי הר-אבן. הוא הורשע במסגרת עסקת טיעון בעבירות של התפרעות, הסגת גבול, היזק לרכוש והתפרצות, כל זאת ממניעים גזעניים. בית המשפט המחוזי גזר עליו עונש של 12 חודשי מאסר בפועל, בעוד העליון החמיר את עונשו ל-22 חודשי מאסר בפועל. לכן דבריו של ליברמן לא נכונים ברובם.