קורנית דיגיטל נערכת לסבב פיטורים שני לאחר שצללה בקרוב ל-90%

יצרנית מערכות הדפוס הדיגיטלי לענף הטקסטיל פרסמה דוחות ורשמה ירידה בהכנסות ומעבר להפסד • המנכ"ל רונן סמואל: "לא מדובר בפיטורים המוניים, זה יהיה סבב יותר קטן מהקודם" • על ההאטה במכירות: "בעיות המאקרו משפיעות על הלקוחות, שמעכבים רכישת מכונות נוספות"

רונן סמואל, מנכ''ל קורנית דיגיטל / צילום: כפיר זיו
רונן סמואל, מנכ''ל קורנית דיגיטל / צילום: כפיר זיו

בחודש נובמבר 2021, לפני שנה, הגיע מדד נאסד"ק המזוהה עם מניות הטכנולוגיה לשיא. באותה תקופה גם מספר מניות טכנולוגיה ישראליות טיפסו ורשמו שיאים של כל הזמנים - ביניהן גם חברות ותיקות שנסחרו בוול סטריט עוד בימי בועת הטכנולוגיה של תחילת המילניום, כמו נייס ומג'יק, וגם חברות שרק הצטרפו למסחר בחודשים שלפני השיא, כמו מאנדיי וסנטינל וואן.

לקראת נתוני האינפלציה בארה״ב: פיטורי הענק במטא הם איתות חיובי לפד | ניתוח
"קחו מעילים, הולך להיות חורף קר": תחזית פסימית למניות התוכנה בוול סטריט

שנה חלפה מאז, והתמונה שונה בתכלית. הסביבה המאקרו-כלכלית ייצרה מציאות של העלאות ריבית במטרה להילחם בעליית האינפלציה, והחל חשש מפני גלישה למיתון.

 
  

עוד בשלב החשש מהעלאות ריבית (וטרם ההעלאות בפועל) החל שינוי בטעמי המשקיעים והם פנו להשקעה במניות ערך ובחברות גדולות, יציבות ורווחיות, שהועדפו על פני חברות צמיחה, שבתוכן נכללות מניות רבות מעולם הטכנולוגיה.

במקביל להשפעות הריבית על השווקים, פרצה בתחילת השנה הנוכחית המלחמה באוקראינה, שגם היא השפיעה לרעה על הסנטימנט של המשקיעים. התוצאה הייתה ירידה במדדי המניות המובילים ברחבי העולם.

בשנה שחלפה איבד מדד נאסד"ק  כ-34% מערכו מאז השיא, ורוב החברות הישראליות שהגיעו לשיאים בנובמבר שעבר נחלשו בשיעורים גבוהים יותר מירידת המדד. כך לדוגמה, מניית נייס איבדה 45% מהשיא, סנטינל וואן ירדה ב-78% ומאנדיי נסחרת במחיר נמוך ב-82% ממחיר השיא שלה.

רבעון שלישי עם ירידה בהכנסות ומעבר להפסד

ירידה חדה רשמה גם קורנית דיגיטל , שמנייתה הגיעה בשיא למחיר של יותר מ-176 דולר, ששיקף לחברה שווי שוק של 8.2 מיליארד דולר. מאז היא איבדה 87% מערכה, והיא נסחרת במחיר של כ-22.8 דולר (נכון לנעילה ביום ג') המשקף לחברה שווי של 1.2 מיליארד דולר.

קורנית מייצרת מערכות דפוס דיגיטלי להדפסה על טקסטיל ופונה לשוק האופנה. החברה פרסמה השבוע (ד') את הדוחות שלה לרבעון השלישי של 2022, ובהם היא מדווחת על המשך לחצי המאקרו-כלכלה עליה, לעומת הזדמנויות שהיא מזהה לטווח הארוך, אשר עומדות בעינן.

קורנית עברה ברבעון השלישי להפסד נקי (על בסיס Non-GAAP), לעומת רווח נקי ברבעון המקביל. בנטרול השפעה חשבונאית המיוחסת לכתבי אופציה, הכנסות קורנית ברבעון היו 66.8 מיליון דולר, ירידה של 23% לעומת הרבעון המקביל, אך עלייה ביחס לרבעון הקודם, שבגינו החברה פרסמה אזהרת הכנסות.

שיעור הרווח הגולמי נשחק מ-47.8% ברבעון המקביל ל-35.5%, וקורנית רשמה הפסד נקי של 19 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות המקובלים והפסד נקי של 10.7 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP.

קורנית ניצלה בשנה שעברה את הזינוק במנייתה וגייסה כ-300 מיליון דולר (במחיר של 151 דולר למניה - כמעט פי שבעה ממחיר השוק הנוכחי). בסוף הרבעון השלישי היו בקופת החברה 694 מיליון דולר.

"הרבעון היה בהתאם למה שהבטחנו ומעבר לזה", אמר היום מנכ"ל קורנית רונן סמואל לגלובס. "כשמסתכלים שנה מול שנה, כמובן שבעיות המאקרו-כלכלה משפיעות על הלקוחות שלנו, שרואים את האינפלציה והריבית ומעכבים החלטות לרכישת מכונות נוספות.

"זה מאריך את מחזורי המכירה, ואנחנו מצפים שזה יימשך ברבעונים הקרובים. אנחנו רואים גם דברים מאוד טובים: אם ברבעונים הקודמים דיברנו על ירידה במכירות המתכלים (דיו), עכשיו אנחנו רואים צמיחה ומקווים שהיא תגדל עוד יותר בהמשך. זה חשוב מאוד כי כשקונים דיו זה אומר שיש קיבולת ייצור (capacity)".

מה צפוי ב-2023?
"אנחנו עדיין מאוד זהירים עם הנחות העבודה ל-2023 בגלל המצב המאקרו-כלכלי. הריבית הגבוהה והאינפלציה משפיעות קודם כל על רכישת ציוד קפיטלי, והרבה חברות ממתינות.

"במקביל, המצב משפיע גם על הסנטימנט של הצרכן הסופי, שרוכש בגדים אונליין. נצטרך לחכות לתקופת החגים שנכנסים אליה עכשיו, ולראות איך באמת הצרכן הסופי יגיב, והאם יקנה פחות או יותר".

סמואל מעריך שב-2023 יימשך הגידול במכירות הדיו והשירותים, אך לא צופה צמיחה במכירות המכונות, המהוות כ-40% ממכירות החברה. לדבריו זוהי הערכה שמרנית שלפיה הירידה תימשך עוד מספר רבעונים, ובמהלך 2023-2024 יהיה שינוי מגמה.

"לא התפרענו לאורך השנים בגיוסי עובדים"

כעת מדברים בחברה על צעדים תפעוליים ועסקיים כדי לחזור לצמיחה רווחית. לאחר שבקיץ האחרון פוטרו 30 עובדים (3.5% מכלל כוח האדם בחברה), וקורנית צפויה לפטר עוד עובדים בקרוב: "אנחנו צריכים להתאים את הוצאות החברה להכנסות ונצטרך לעשות קיצוץ בהוצאות, שיכלול גם קיצוץ בכוח האדם", אומר סמואל אך מדגיש: "לא מדובר בפיטורים המוניים, זה יהיה סבב יותר קטן מהקודם. קורנית לא התפרעה לאורך השנים בגיוסי עובדים, למרות שגדלנו בשנים האחרונות".

לדבריו הדגש יהיה גם על טיוב והעברת משאבים לתחומים עם החזר השקעה וצמיחה גבוהים יותר. "אנחנו מחויבים כלפי המשקיעים להחזיר את החברה לגידול ברווחים", הוא אומר.

סמואל מציין שלחברה יש מאזן חזק, ללא חוב. לטווח ארוך, לדבריו, "עולם הטקסטיל והאופנה חייב להשתנות. יש מעבר חזק לייצור און-שור (קרוב לצרכן), און-דימנד (לפי ביקוש). הרבה מאוד מותגים גדולים משתמשים בקורנית. זאת רוח גבית מאוד חזקה, ואנחנו לא משנים את האסטרטגיה. כמו הרבה חברות אנחנו צריכים לעבור את התקופה הנוכחית שבה הרבה לקוחות ממתינים עם החלטות משמעותיות".

המניה ירדה משמעותית בשנה האחרונה. מה אתם שומעים מהמשקיעים?
"המשקיעים מאמינים מאוד בחברה. יש משקיעים שנמצאים איתנו הרבה שנים, משקיעים לטווח ארוך שמבינים את הסייקל הנוכחי. הפידבקים מאוד חיוביים, יש הבנה של האסטרטגיה ותמיכה בהנהלה. כמובן שאנחנו מצפים שתהיה שנה יותר טובה ושנראה את המניה חוזרת לרמות של העבר".

רק לפני כחצי שנה ערכה קורנית מסיבת עיתונאים במסגרת "שבוע האופנה קורנית תל אביב", ובה הציגה כיצד לדבריה היא מגדירה מחדש את כללי המשחק בשוק האופנה, ההלבשה והטקסטיל.

סמואל אמר אז שתעשיית האופנה נמצאת בנקודת מפנה קריטית שמייצרת לקורנית הזדמנות אדירה, משום שהטכנולוגיה שלה מספקת אלטרנטיבה לייצור בטכנולוגיות אנלוגיות ומזהמות, ופותרת בעיות בשרשרת האספקה של עולם האופנה.

מעבר להתמקדות של קורנית ברצפת הייצור היא מתכננת להתמקד גם בחיבור בין הווירטואלי לפיזי - כך למשל הוצגה חולצה שעליה מודפסת תמונה של זמר, וכשהיא נסרקה באפליקציה מסוימת החל להתנגן שיר שלו.

בין לקוחות קורנית ניתן להזכיר את אמזון, אדידס ונקסט. סרטון שפרסמה H&M לאחרונה חשף שגם היא עובדת עם מערכות של קורנית.