מיליארדר צעיר הכניס את שוק הקריפטו כולו לסחרור, ואף אחד לא יודע איך זה ייגמר

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ"ל בורסת FTX, מיצב את עצמו השנה בתפקיד המחלץ הרשמי של חברות קריפטו קורסות • השבוע התברר שגם הוא זקוק להצלה, כשהתגלו אי סדרים ב-FTX, שהובילו לנסיון למכירתה לבורסה הגדולה והיריבה בייננס • בינתיים העסקה הגדולה נפלה, וגלי ההדף מגיעים לענף כולו

סם בנקמן–פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / איור: גיל ג'יבלי
סם בנקמן–פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX / איור: גיל ג'יבלי

יום דרמטי עבר על עולם הקריפטו ביום ג', כאשר הבורסה הגדולה בתחום, בייננס, הודיעה כי חתמה על הסכם לרכישת הבורסה המתחרה FTX, מידי מייסדה סם בנקמן-פריד. יממה לאחר מכן היא כבר עשתה סיבוב פרסה.

טלטלה בעולם הקריפטו: רובין הוד הגיבור מצטרף לנוכלים | פרשנות
בורסת הקריפטו הגדולה בעולם תרכוש את המתחרה FTX כדי להצילה מבעיות נזילות

בנקמן-פריד ומייסד בייננס, צ'אנגפנג זאו, צייצו על כך בטוויטר בהודעות יבשות יחסית: "היי לכם, הגענו להסכם רכישה בכפוף להליכים שונים שיתבצעו בימים הקרובים", כתבו.

רגע לפני פיצוץ העסקה הגדולה, ההודעות הללו נראו כמו אקורד סיום למלחמה שהתנהלה בין שני הגופים בימים האחרונים, מלחמה שבה הפכו FTX ובנקמן-פריד מתפקיד הגיבור המושיע של שוק הקריפטו, לעוד קורבן בתהליך ניקוי השוק שכפה המשבר בשווקים במהלך 2022. 

 
  

לפניכם חמש הערות על המשבר התורן בשוק הקריפטו, שעלול להוביל לשרשרת "הדבקות" ולקריסות חברות נוספות.

סיפור עלייתו של סם בנקמן-פריד

2022 דווקא הייתה מעולה לבנקמן-פריד עד כה. הוא הגיע למשבר כשהוא נזיל מאוד, מה שאפשר לו לצאת למסע רכישות ולהתעצם.

מדובר באחת הדמויות שמובילות ומעצבות את שוק הקריפטו בשנים האחרונות. ב-2013 החל לעבוד בחברת תעודות סל בוול סטריט. מהר מאוד עזב את עבודתו כשכיר והקים את חברת Alameda Research, שמתמחה במסחר כמותי ובניצול פערי ארביטראז'.

אלמידה ריסרץ' משחקת תפקיד משמעותי למדי במשבר של הימים האחרונים, ונחזור אליה בהמשך.

ב-2019 הוא הקים את FTX, בורסת נגזרים של מטבעות קריפטו, שהפכה לאחת מהבורסות הגדולות בעולם הקריפטו (וחברה אחות של אלמידה). ב-2021 היא גייסה 900 מיליון דולר, לפי שווי של 18 מיליארד דולר. בתחילת 2022 גייסה הבורסה הזו 400 מיליון דולר נוספים, הפעם כבר לפי שווי של 32 מיליארד דולר.

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
 סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

בהתאם גם בנקמן-פריד הפך לדמות מובילה בתחום - הוא מעורב מאוד גם בפוליטיקה של הענף, בניסיונות ההסדרה והרגולציה של הקריפטו ואף בפוליטיקה האמריקאית.

במשבר של 2022 הפך בנקמן-פריד למחלץ הרשמי של התעשייה, ורכש גופים שנקלעו לצרה או למצוקת נזילות, גם באמצעות FTX וגם באמצעות אלמידה. כך, הוא רכש 7.6% מפלטפורמת המסחר המקוונת רובין הוד, את הבורסה היפנית Liquid, שמצבה התערער לאחר מתקפת סייבר, ואת החברה הקנדית Bitvo. נוסף על כך הוא רכש את פלטפורמות הלוואות הקריפטו BlockFi - שאותה חילץ בעסקת אשראי של 680 מיליון דולר, ואת Voyager Capital, שהגיעה לפשיטת רגל לאחר שנפגעה מקריסת קרן הגידור 3AC.

בנקמן-פריד אף הציע להיות מעורב בחילוצה של צלזיוס, אך הדבר לא יצא לפועל. הוא התבטא רבות על האופן שבו הוא רואה את התפקיד של FTX בייצוב עולם הקריפטו, ועל כך שיש לו "מיליארד דולר להשקיע בכך".

נפילתו של בנקמן-פריד

את הסימן הראשון לסדקים ב-FTX ניתן למצוא אולי בהתפטרות המנכ"ל המשותף של אלמידה בסוף אוגוסט. אך לאחר שהקריסות בעולם הקריפטו לוו בהתפטרויות רבות כל כך בחברות השונות, זו לא משכה תשומת לב מיוחדת בשעתה.

בשבוע שעבר פרסם מגזין קוינדסק (CoinDesk) כתבה נרחבת על המאזן של חברת אלמידה, וחשף כי למרות ש-FTX ואלמידה הם שני עסקים נפרדים, המאזן של אלמידה מורכב בעיקר מהמטבעות שהנפיקה FTX - ובעיקר מטבע ה-FTT, שהוא אסימון שהונפק על ידי הבורסה ומעניק למחזיקים הנחה על עמלות המסחר בשוק שלה.

כלומר, ההון של אלמידה נשען על בסיס המורכב ברובו ממטבע שחברה אחות שלה המציאה, ולא על בסיס נכסים עצמאיים. לפי קוינדסק, הנכס העיקרי של אלמידה הוא 3.66 מיליארד דולר של "FTT לא נעול" (חופשי למסחר), ועוד יש לה 2.16 מיליארד דולר של "ביטחונות FTT", ואסימונים של "FTT נעול" ב-300 מיליון דולר. "זה מראה שאלמידה נשענת בעיקר על מטבע שהחברה האחות שלה המציאה מאוויר", סיכמו בקוינדסק.

נציין כי הון זה היווה עבור אלמידה בסיס לביטחונות לשם קבלת אשראי לפעילותה. אלמידה עצמה היא ספקית נזילות לגופים נוספים בשוק הקריפטו.

החשיפה עוררה גלים בעולם הקריפטו, ובעיקר פתחה מלחמה קרה בין בייננס ל-FTX - "כולנו רוצים עוד שקיפות בנכסי הקריפטו שלנו", צייץ מייסד בייננס ביום א' האחרון, "יש הרבה שאלות בנוגע למטבע ה-FTT, ואנחנו הולכים למכור אותו ולסגור את הפוזיציה שלנו בהיקף 580 מיליון דולר".

ציוץ זה גרר את המטבע לנפילה, ועימו את כל שוק הקריפטו: ה-FTT איבד מאז 75% מערכו, והביטקוין השלים ירידה של 15% למחיר של 17.9 אלף דולר לביטקוין. ציוצים של לקוחות FTX כי הם מתקשים במשיכת כספים, יצרו אפקט "ריצה על הבנק" בבורסת FTX, וזאת למרות תגובות נציגי הבורסה כי המשיכות ממנה לא נעצרו.

בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
 בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

ביום ג' בערב, כש-FTX עמדה בפני משבר נזילות, חשש בנקמן-פריד מגורל דומה לזה של החברות שאותן חילץ בשנה האחרונה, וסגר את העסקה עם בייננס. ואז צייץ: "המשיכות של FTX היו וימשיכו להיות פעילות, מגובות במלואן 1:1 ופועלות כרגיל. המעגל הושלם והמשקיעים הראשונים והאחרונים של FTX זהים - הגענו להסכמה על עסקה אסטרטגית עם בייננס".

עסקת החילוץ התרסקה

אז בייננס ו-FTX עצרו למעשה את הסחרור בהודעה על "בחינת עסקה" (כפופה לבדיקת נאותות). האם השוק קונה את זה? לא בטוח בכלל. לראיה, גם לאחר הודעת החילוץ מטבע ה-FTT ממשיך לאבד מערכו, והשלים כאמור ירידה של 75% ביומיים.

אתמול (רביעי) בשעות הערב כבר פורסם במספר כלי תקשורת שבייננס צפויה לסגת מהעסקה לרכישת FTX לאחר סקירת נתוני החברה, ספריה וההתחייבויות שלה כחלק מבדיקת הנאותות. גורם שצוטט בוול סטריט ג'ורנל ציין שבייננס "הופתעה מחור גדול שמצאה בכספים של FTX" ומרואיין באתר קוינדסק אמר שמספר שעות לתוך תהליך סקירת הנתונים הפנימיים של FTX "הנטייה של בייננס כבר הייתה נגד השלמת העסקה". כמה שעות לאחר מכן יצאה ההודעה הרשמית מכיוונה של בייננס - העסקה נפלה.

ויש דבר נוסף: לבייננס אין פעילות מפוקחת משמעותית בארה"ב, והרגולטורים שם לא מרוצים ממבנה ההחזקות האמורפי שלה ומרמת הציות שלה לרגולציה. עסקה שבה בייננס מקבלת כניסה מהדלת הראשית לפעילות בארה"ב צפויה לגרור התנגדויות.

מה הסיכוי לסחרור נוסף?

ריצה על הבנק היא כוח אדיר, וקשה מאוד לעצור סחרור שמתחיל מציוץ קטן, בייחוד בעולם שבו האמון כבר נשבר. ההבדל בין FTX לשאר המקרים הוא שבנקמן-פריד אומנם לא חיכה להעמקת המשבר שישים אותו בפוזיציה שבה הוא לא יכול להחזיר כסף ללקוחותיו, אלא נפרד מהר מהחברה שלו ומכר אותה.

מעניין יהיה לראות האם זה יספיק לעצור את הסערה, לפני שתדביק גופים נוספים. בייננס אולי תחלץ את FTX, אבל היא לא תחלץ את אלמידה, שהיא בתורה מספקת נזילות לגופי קריפטו אחרים, ובמאזן שלה - יש שלדים.

רמז לכך ששוק הקריפטו בסחרור אפשר לראות בנפילת המטבע SOL של פרויקט סולאנה - פרויקט מצליח לשיפור מהירות ולהפחתת עלויות טרנזקציה. ה-SOL איבד כ-35% ביומיים האחרונים, ובמאזן אלמידה יש חשיפה משמעותית למטבע.

האתגר של שוק הקריפטו - לחזור לבסיס

המקרה של FTX מצטרף לשיעורים שקיבלנו מלונה, מצלזיוס ומקרן AC3. הכשלים הגדולים שאנו רואים כעת נוגעים לבסיס, ונלמדים בשיעור חשבונאות א': איך רושמים נכסים במאזן, איך קובעים להם שווי, איך מציגים מאזן שגם מתכתב עם המציאות. גם כל בנקאי מתחיל יבין מדוע קורסות חברות הפיננסים המבוזרות - החדשנות באה על חשבון ניהול סיכוני הנזילות והתאמת ההתחייבויות לנכסים.

כל אלו הם גם שיעור לרגולטור לגבי התחום: הצורך בשמירת רזרבות מתאימות, וגם - הפרדה מלאה בין כספי לקוחות ובין כספי החברה. כך שאם החברה לא שורדת, הלקוחות פשוט ממשיכים הלאה.