המשבר בהייטק: יוניקורן הבנייה Veev מפטר 30% מהעובדים

אחרי שגייסה השנה סכום ענק של 400 מיליון דולר, Veev, שבונה בתים בשיטה מודולרית, מפטרת כ-100 עובדים בישראל ובארה"ב • "בעקבות החלטה למקד את מאמצי החברה בפיתוח יחידות דיור צמודות קרקע, הוחלט על צמצום כוח-האדם העוסק בפיתוח בניינים רבי-קומות"

המעבדה הדיגיטלית של Veev / צילום: Veev
המעבדה הדיגיטלית של Veev / צילום: Veev

הסטארט-אפ האמריקאי-ישראלי וויו (Veev), העוסק בבנייה מודולרית, הודיע השבוע על מהלך קיצוצים, במסגרתו פיטרה החברה כ-30% מכוח-האדם הגלובלי שלה. נכון לחודש מרץ האחרון העסיקה וויו כ-350 עובדים, מתוכם 100 במרכז פיתוח בתל אביב והשאר בסן מטאו, קליפורניה, שם נמצא המפעל של החברה. בישראל נפגעו כחמישית מהעובדים מהמהלך. 

צמאים לחדשנות: הגיוס הענק של הסטארט-אפ הישראלי בתחום הבנייה הוא כנראה רק ההתחלה
הכירו את היזם שהפסיד ליוטיוב וגייס מעל 90 מיליון דולר כדי להכניס טכנולוגיה לקירות הבית 

רק במרץ האחרון האחרון הכריזה וויו על גיוס ענק של 400 מיליון דולר, מהגדולים בתחום הבנייה המודולרית, ובסך-הכול החברה גייסה כ-600 מיליון דולר, כולל מגופים מוסדיים ישראלים כמו מגדל, מור ופסגות. הגיוס האחרון נתן לוויו שווי של 1.1 מיליארד דולר.

וויו בונה בתים בשיטה מודולרית, כאשר כל רכיבי הבניין מיוצרים במפעל ומגיעים רק להרכבה באתר, במטרה לייעל ולזרז תהליכים. זהו תחום מורכב שהשחקנית הגדולה ביותר בו, קאנטרה האמריקאית, פשטה רגל אשתקד אחרי שגייסה 2 מיליארד דולר, רובם מקרן הענק של סופטבנק.

בוויו מסבירים את הפיטורים, שכוללים מהנדסים ואדריכלים, במיקוד עסקי בבנייה של יחידות דיור צמודות קרקע בעלות קומה או שתי קומות, ונטישת התחום של בניית בניינים רבי-קומות. את המהלך של וויו אי-אפשר לנתק מהמצב הכולל בשוק ההייטק שגורם לחברות להתמקד בצמצום עלויות ולבחון תחומים פחות מניבים. 

"החלטה קשה"  

מוויו נמסר כי "בעקבות החלטה למקד את מאמצי החברה בפיתוח יחידות דיור צמודות קרקע, הוחלט על צמצום כוח-האדם העוסק בפיתוח בניינים רבי-קומות. מדובר בהחלטה קשה שקיבלה החברה ונקבעה לאחר התלבטויות רבות תוך התחשבות מקסימלית בעובדים החברה. החלטה אסטרטגית זאת תקרב את החברה להשגת מטרותיה העסקיות. בנוסף, החברה תספק הרחבה לזכויות העובדים שפוטרו, ומחלקת משאבי האנוש עוסקת בימים אלה בתוכנית לתמיכה בתהליך מציאת עבודה חדשה לעובדים אלה".

חברת וויו הוקמה על-ידי שני יזמי הייטק ותיקים: עמית הלר (מנכ"ל) ועמי אברהמי (סמנכ"ל המוצר ומנהל הפעילות בישראל). הלר היה ממייסדי הסטארט-אפ בטרפליי שנרכש ב-1999 תמורת כ-50 מיליון דולר על-ידי טקסס אינסטרומנטס האמריקאית והפך לחטיבת טכנולוגיית הבלוטוס של החברה. מאוחר יותר הלר היה ממייסדי IXI מובייל, שפיתחה מכשיר סלולרי בשם Ogo על בסיס העברת מסרים מידיים דרך ICQ. ב-2006 נכנסה IXI לנאסד"ק בעקבות מיזוג עם ספאק, אך ארבע שנים לאחר מכן היא נסגרה.

אברהמי היה ממייסדי אתר שיתוף הווידאו מטהקפה ולאחר מכן חבר להלר ב-IXI. השניים הקימו יחד גם את חברת רילי (Reali), שפיתחה תוכנה לניהול נכסים וגייסה. רילי נסגרה השנה אחרי שגייסה 140 מיליון דולר ממשקיעים כמו אורן זאב ודובי פרנסס והעסיקה 130 עובדים. היזמת השלישית בוויו היא דפנה עקיבא (סמכ"לית הכנסות), עורכת דין שעבדה בעבר בפרקליטות.

וויו נוסדה רשמית ב-2008, אך עברה מאז מספר גלגולים. בתחילה החברה התמקדה ברכישה ומכירה של נדל"ן בארה"ב, שמחירו נפל לשפל לאחר המשבר הפיננסי של 2008. בהמשך היזמים עסקו בשיפוץ ובנייה של פרויקטים, לפני שהגיעו לעולם של בנייה טרומית, כדי לפתור את מה שהם ראו כחוסר יעילות נוראי בעולם הבנייה.