רק 29 נשים ו-23 ח"כים חדשים: הכנסת ה-25 תושבע היום

מספר חברות הכנסת הצטמצם מ-36 בכנסת ה-24 ל-29, כאשר בקואליציה העתידית יכהנו בשלב זה תשע נשים בלבד • המשא-ומתן הקואליציוני שהחל כבר בשבוע שעבר במטרה להשביע גם ממשלה השבוע, מתעכב בשל חילוקי הדעות בין הליכוד לציונות הדתית

מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר
מליאת הכנסת / צילום: יוסי זמיר

29 נשים, 23 חברי כנסת חדשים ושבעה שכיהנו, עזבו ויושבעו היום (ג') מחדש: הכנסת ה-25 תושבע היום בטקס חגיגי במליאה ובטרקלין שגאל. מספר חברות הכנסת הצטמצם מ-36 בכנסת ה-24 ל-29, כאשר בקואליציה העתידית יכהנו (ללא החוק הנורבגי) תשע נשים בלבד.

עוד לפי הנתונים שיאפיינו את הכנסת החדשה - 23 חברי כנסת חדשים יושבעו, הצעיר שבהם בן 30 בלבד, יצחק וסלראוף מהציונות הדתית. זקן חברי הכנסת יהיה חיים כץ מהליכוד, ואילו הוותיק מביניהם הוא ח"כ משה גפני המכהן ברציפות מאז הכנסת ה-12. 

● הדרישה החדשה של מפלגות הקואליציה: סעיף שיבטל את רפורמות הדגל של ממשלת בנט-לפיד | בלעדי
● ימין או שמאל כלכלי: המאבק על האוצר מגלם התנגשות בין שתי תפיסות מנוגדות 

במהלך הבוקר יגיעו חברי הכנסת למשכן מלווים בבני משפחותיהם ואילו הטקס הרשמי ייערך במליאת הכנסת בשעה 16:00, במהלכו יישבעו חברי הכנסת אמונים בתפקידם החדש-ישן.

מחר יוקמו ועדות הכספים והביטחון הזמניות עד להשבעת הממשלה. בראשות ועדת כספים צפוי לעמוד (שוב) יו"ר דגל התורה משה גפני שיחליף את אלכס קושניר.

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי , אמר לקראת היום כי "השבעתה של כל כנסת חדשה היא מעמד מרגש שמבטא יותר מכל את ריבונותו של העם היהודי בארצו. ראוי וצריך לחגוג אותו בהוד והדר. כולי תקווה כי הכנסת ה-25 תהיה נקודת מפנה חיובית בשיח ובדרך שבה חברי הכנסת מנהלים את הוויכוחים ביניהם".

יש לציין כי בתכנונים הקואליציוניים החדשים, לוי לא צפוי לכהן למשך זמן ארוך ויוחלף בשבוע הקרוב על ידי אחד מחברי הכנסת של הליכוד. בין השמות שנשמעו מיועדים לתפקיד - אמיר אוחנה.

ההשבעה הראשונה של הרצוג כנשיא

בתוך כך המשא-ומתן הקואליציוני שהחל כבר בשבוע שעבר במטרה להשביע גם ממשלה השבוע, מתעכב בשל חילוקי הדעות בין הליכוד לציונות הדתית בסוגיית התפקיד הבכיר. בעוד סמוטריץ' דורש לקבל לידיו את תיק האוצר או הביטחון, בליכוד ניתקו את המגעים עמו והמשא-ומתן נבלם.

בנוסף בצל חגיגות השבעת הכנסת החדשה, יישבו בכיסאות הממשלה זו הפעם האחרונה ככל הנראה חברי הממשלה היוצאת בראשות יאיר לפיד לפני החילופים הצפויים בשבוע הבא. גם בספסלי הקואליציה והאופוזיציה צפויה תחלופה מלאה עם הרכבת הממשלה בהמשך, אז כל חברי הקואליציה הנותרים יתחלפו עם חברי האופוזיציה במקומותיהם.

בשעה 15:20 יחל טקס חגיגי ברחבת הכנסת, בנוכחות חברי הכנסת ואורחיהם. משמר הכבוד של משמר הכנסת יקבל את נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שזו תהיה הכנסת הראשונה שבה יפתח את הטקסים כנשיא.

משמר הכנסת יבצע מצעד כבוד, בליווי תזמורת צה"ל וילוו את הנשיא שיירת אופנועים ופרשים על סוסים. מיד לאחר טקס ההשבעה במליאה, יתקיים בטרקלין שאגאל הצילום המסורתי של ראשי הרשימות הנבחרות יחד עם ארבעת סמלי השלטון (יו"ר הכנסת, נשיא המדינה, ראש הממשלה לפיד ונשיאת בית המשפט העליון). 

הרצוג: "הציבור הישראלי אמר את דברו"

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום בטקס השבעת הכנסת ה-25: "אזרחי ישראל ניצבים היום, כשהם גאים במדינתם, שתחגוג השנה 75 להיווסדה, ומאמינים בצדקת דרכה; אבל בה-בעת, אם להודות על האמת - הם מותשים מהמאבק הפנימי ומההשלכות שלו. כעת, האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם - נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים. אחריות לנשום עמוק, לברר את העובדות, ולשקול היטב - לפני כל נאום, ריאיון ולחיצה על המקלדת.

"הציבור הישראלי אמר את דברו, ובחר בכם באחוזים מרשימים לפעול בשמו. כעת, אזרחי ישראל מצפים מכם פשוט לעבוד למענם. הם מצפים מכם - מכולכם - לפעול למענם בוועדות, במליאה ובתפקידיכם הציבוריים והפרלמנטריים השונים. הם מצפים מאיתנו -מכולנו - שנקום בבוקר ונדאג להם. להוריד את יוקר המחיה, להגביר את הביטחון האישי, לשפר את החינוך והרווחה, לפתור את העומס בכבישים, לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז, לתרום וליטול חלק בהתמודדות העולמית עם משבר האקלים שמסכן את חיינו וחיי ילדינו, לפתח, להצמיח, לשפר את החיים של כולנו כאן כחיים מלאי ערכים ומשמעות, זהות, גאווה ותקווה; ועוד ועוד אתגרים רבים וחשובים - זה מה שמדאיג את אזרחי ישראל". 

הרצוג התייחס בעקיפין ליוזמות הממשלה שבדרך לתיקון מערכת המשפט ואמר: "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור כי כוחה של הרשות המחוקקת הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות. מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, המאזנות האחת את השנייה. אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד ובהוגנות. זוהי כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה-בעת - להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה".