פתיחת צוהר דיפלומטי וריסון חמאס: בשורת המונדיאל ליחסי ישראל־קטאר

הטורניר יצר סיטואציה שבה בדוחא מתופעלת נציגות קונסולרית ישראלית לצד מטה חמאס • במשרד החוץ ישמחו אם קטאר תאפשר לנציגות לפעול לאחר המונדיאל, אך בירושלים מבינים כי הסיכוי קלוש • המטרה המרכזית: מעבר הטורניר ללא עצורים ישראלים ועימותים דיפלומטיים

תמים אל־ת'אני, אמיר קטאר / צילום: Reuters, Mahmoud Hefnawy
תמים אל־ת'אני, אמיר קטאר / צילום: Reuters, Mahmoud Hefnawy

נוהג מוכר בקרב אוהדי כדורגל ישראלים הוא לקחת איתם לחו"ל דגל כחול־לבן, ולהניפו ברחובות ובמשחקים. האם זה יקרה גם במונדיאל בקטאר? פיפ"א הנחתה שלא להתיר הנפת דגלים של מדינות שאינן משתתפות באליפות, ובנוגע לרחובות דוחא - משרד החוץ ממליץ לישראלים להצניע את נוכחותם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לקראת המונדיאל, ישראל פתחה נציגות רשמית בדוחא שמיועדת לסייע לישראלים בפתרון בעיות - החל מאיבוד דרכון ועד מעצר והסתבכויות עם השלטון. נציג משרד החוץ אמר השבוע כי התקווה הישראלית היא שפתיחת הנציגות הקונסולרית בדוחא לימי המונדיאל, תקבל איזו המשכיות. אולם גם במשרד החוץ יודעים שיום אחרי המונדיאל היא תיסגר, ופריצת דרך ממשית עדיין רחוקה.

המשמעות של קיום המונדיאל בקטאר מרחיקת לכת, כולל בנוגע ליחסי קטאר־ישראל. קטאר היא מעין "הילד הרע" של המפרץ. מדינה קטנה שניסתה לערער על הדומיננטיות של ערב הסעודית באזור גם במחיר של עימות ישיר עם ריאד, וחרם שנמשך כמה שנים עד לפיוס שהושג עם דוחא בשנה שעברה.

קטאר ושליטיה משתמשים בכמה כלי נשק: האחד, אל־ג'זירה - רשת התקשורת הערבית הפופולרית, לכאורה עם אמות מידה עיתונאיות מקובלות. אלא שבפועל מדובר בזרוע תעמולה של אמיר קטאר, תמים אל־ת'אני. כלי הנשק השני הוא ההון הרב של מעצמת הנפט והגז הטבעי, המשמש הן לרכישת קבוצות כדורגל באירופה והן למימון קמפיינים דוגמת זה שהביא לאירוח המונדיאל.

הכסף משמש גם לערוץ נוסף בעייתי בהרבה - תמיכה בארגוני טרור אסלאמיסטיים, בעיקר אלה הקשורים לתנועת האחים המוסלמים. זה בא לידי ביטוי, למשל, בסיוע לחמאס - כולל באירוח מפקדתו בדוחא. בד בבד, שומרת קטאר על קשר טוב עם איראן ושלוחותיה.

הסכמי אוסלו הזניקו את היחסים עם ישראל

יחסי ישראל־קטאר התחממו לאחר הסכמי אוסלו, וב־1996 נפתחה נציגות כלכלית רשמית. שמעון פרס ביקר בדוחא פעמיים כרה"מ, וב־2007 יו"ר הוועד האולימפי של קטאר, שייח' סעוד בן עבד א־רחמאן, ביקר בישראל - והניח את אבן הפינה לשיפוץ אצטדיון דוחא בסכנין בתרומת ממשלת קטאר. היחסים הכלכליים נותקו רשמית ב־2009, בעקבות מבצע עופרת יצוקה. ב־2012 ביקר ברצועה האמיר חאמד אל־ת'אני, השליט הערבי הראשון שנתן לגיטימציה לחמאס.

בעקבות הסכמי אברהם עם שכנותיה במפרץ, גם קטאר החלה בחימום יחסים איטי עםWI ישראל - אף שרשמית מתחה עליהן ביקורת קשה. בפועל, כפי שנחשף בגלובס, ממשלות ישראל וקטאר חתמו לפני שנה על הסכם מסחרי בתחום היהלומים, שלפיו יתאפשר לדוחא להיכנס לרשימת המדינות הזכאיות לסחור ביהלומים בישראל. מנגד, קטאר התחייבה לאפשר לסוחרים ישראלים להיכנס אליה ללא קושי ואף להקים נציגות.

 
  

המונדיאל גם שימש למגעים ישירים כדי לפתור את ענייני אוהדי הכדורגל הישראלים, ובין המדינות הושג הסכם בתיווך פיפ"א שמתיר את כניסת האוהדים ללא צורך באשרה מיוחדת - ואף מאפשר טיסות ישירות מנתב"ג לדוחא.

קטאר פחות חשובה ממדינות אחרות במפרץ

"קטאר מוכנה לחימום יחסים שקט, כלומר בתחומים כלכליים־מסחריים", אומר בכיר ישראלי לגלובס. "אין לצפות שהחימום הזה יבשיל ליחסים של ממש בזמן הקרוב. קטאר נמצאת הרחק מאחורי סעודיה בעניין הרשמי, ובפועל, היא פחות חשובה לישראל ממדינות אחרות במפרץ - כמו עומאן. בנוסף, ההיבט של הקשר שלה עם חמאס הוא בעייתי למדי".

בירושלים מקווים כי ישראלים יימנעו מהסתבכויות מיותרות בדוחא עם חוק האלכוהול המקומי הנוקשה. קטאר, בתור מדינה מוסלמית, אוסרת שתיית אלכוהול בפרהסיה, ורק במקומות מסוימים כמו בתי מלון שבהם שוהים זרים ניתן למצוא משקאות משכרים. הצפי הוא לכמיליון תיירים, רבים מהם מהמערב הליברלי - ולכן קטאר החליטה להקים דוכני ממכר בירה במתחמים סגורים, שסמוכים לשמונת אצטדיוני הטורניר.

בכירי דוחא לחמאס: הימנעו ממגע עם ישראלים

ברמת הביטחון האישי, קטאר עושה כל שביכולתה במטרה לספק תחושת ביטחון לתיירים ככלל ולאוהדי הכדורגל בפרט, באמצעות נוכחות מוגברת של אנשי ביטחון שוטרים וחיילים בכל פינת רחוב. אלה יפרידו מחנות ניצים ויפנו שיכורים, אבל חשוב לא פחות - ימנעו הפגנות או עימותים פוליטיים.

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters
 אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

האם לנוכחות אנשי חמאס בדוחא תהיה משמעות עבור הישראלים? התשובה, כנראה, שלילית משום שאנשי חמאס בקטאר הם מהזרוע המדינית, אבל לא רק בגין סיבה זו. לגלובס נודע כי הנהגת קטאר העבירה מסר למנהיגי חמאס להימנע מכל מגע עם ישראלים.