היועמ"שית: מינוי דרעי לתפקיד שר אפשרי רק באישור יו"ר ועדת הבחירות

במכתב רשמי ששיגרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, היא מציינת כי חוק יסוד: הממשלה קובע כי מי שהורשע ונדון למאסר לא יוכל לכהן כשר במשך שבע שנים, גם אם מדובר במאסר על-תנאי כפי שנקבע בעסקת הטיעון של אריה דרעי

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה ביום חמישי האחרון לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כי עמדתה היא שלא יוכל למנות את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר ללא אישור של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון יצחק עמית.

בהרב-מיארה התייחסה לחוות-דעת שהועברה לה מטעמו של נתניהו, לפיה חזקת הקלון הקבועה בחוק לא חלה בעניינו של דרעי, מאחר שהוא נדון למאסר על-תנאי, להבדיל ממאסר בפועל.

העתירות בדרך: המכשולים המשפטיים במינוי דרעי לתפקיד שר | פרשנות 
אריה דרעי בדרך לאוצר? הודיע רשמית לנתניהו שהוא מעוניין בתפקיד 
מסלול עוקף בג"ץ? דרעי ונתניהו שוקלים דיל שאפתני במיוחד | בלעדי
יו"ר ועדת הבחירות הניח את התשתית לפסילת דרעי מלכהן כשר 
הרשעה בפלילים סוגרת את הדלת לשערי הכנסת? כך זה נגמר בפעמים הקודמות

עו"ד בהרב-מיארה ציינה במכתבה לנתניהו כי חוק יסוד: הממשלה, הקובע כי מי שהורשע ונדון למאסר לא יוכל לכהן כשר במשך שבע שנים, חל גם על מי שנדון למאסר על-תנאי. "עמדתי המשפטית מבוססת על בחינת לשון החוק, תכליותיו ונסיבות חקיקתו", ציינה היועמ"שית, ונימקה כי "חוק העונשין מגדיר את דרכי הענישה בפלילים, והוא מלמד בבירור כי עונש מאסר אינו כולל רק 'מאסר בפועל', אלא גם 'מאסר על-תנאי'".

עוד היא הוסיפה כי הייעוץ המשפטי לממשלה כבר נדרש בעבר לסוגיה זו והחזיר באותה עמדה שהובאה בפני בג"ץ. לפי החוק, כדי למנות לשר את מי שהורשע ונדון עליו מאסר, יש לאשר זאת עם יו"ר ועדת הבחירות שיקבע אם יש קלון בעבירות שביצע.

דרעי נדון בתחילת השנה למאסר על-תנאי וקנס בשל הרשעתו בשתי פרשות של עבירות מסים בהסדר טיעון. סוגיית הקלון לא נדונה, מאחר שדרעי התפטר מהכנסת כדי למנוע הכרעה אם יש קלון במעשיו.

נשיא בית משפט השלום בירושלים ציין את התפטרותו של דרעי כאחד הנימוקים לקבלת הסדר הטיעון: "כל החושש מן האשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות - יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא יידע עוד בצור כי הציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".