ניתוח טכני: וול סטריט בדרך לגל ירידות נוסף, עם שלל הזדמנויות השקעה

מעל רמת 4,000 הנקודות ב-S&P 500 נתחיל להרגיש את הקושי, ובסיומו של התיקון הזמני יצא לדרך גל ירידות נוסף • זה אמור לדרדר את השוק, להערכתי, עד לשפל נמוך יותר מזה של ספטמבר • לסבלנים והמאופקים זה עשוי לייצר הזדמנויות מעניינות

 
  

 הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

ניתוח המאקרו של שוק המניות האמריקאי גרס באופן עקבי למדי שכיוונו הוא כלפי מטה, וכי כל עלייה תהיה זמנית במהותה. לירידות שחווה השוק קדמה עבודת הכנה ארוכה יחסית בדמות עלייה ברמת הסיכון שהלכה וגברה עד שהעסק התפוצץ. מהלך העליות האחרון, כולל השבוע הברוטאלי שחווינו, מוגדר על ידי כתיקון ותו לא, כאשר מעל רמת 4,000 הנקודות נתחיל להרגיש את הקושי. בסיומו יצא לדרך גל ירידות נוסף, ומבחינתי "תם הטקס".

לאן הולכים השווקים? אלה התחזיות של בנקי ההשקעות הגדולים בעולם 
הפדרל ריזרב יאט את קצב העלאות הריבית? תלוי איזה מהנגידים תשאלו 
השווי התכווץ והמשקיעים הפסידו מעל 90%: הטרנד החם של השנה שעברה מתפוגג | ניתוח

לא מעט סיבות הביאו אותי למסקנות הללו, שלפחות בינתיים עומדות במבחן המציאות. מי שלא מכר עד כה וחושב שהשבוע האחרון שהיה אנמי משהו יוביל לגל עליות נוסף, עובר משלב המסחר או ההשקעה, לשלב ההימור. ואם באמת יימשך גל העליות, אז כנראה שאלילת המזל התערבה. השאלה המרכזית אינה מה היה וגם לא מה יהיה, אלא מה קורה עכשיו ומה מציע לנו השוק.

אז הבה נבחן את הנתונים; מטבע הדברים ישנם דברים שנותרים על כנם כמו מגמת הירידה והסידור של הממוצעים הנעים (לא מוצגים הפעם על הגרף מטעמי עומס). אולם מהלך העליות האחרון הזרים למשוואה מספר מרכיבים חשובים.

מה מספרים הנתונים על השבוע החולף

המגמה בגרף השבועי לא עברה שום שינוי, היא עדיין מגמת ירידה, מהטעם המאוד פשוט שמבנה המחירים לא השתנה. נקודות השפל והשיא מסודרות עדיין במבנה יורד - שום סימן שהקונים מוכנים לשלם מחירים הולכים ועולים, או שהמוכרים דורשים עבור אותה סחורה מחירים הולכים ועולים. הקונצנזוס לא השתנה, וזו הנקודה החשובה ביותר.

הממוצעים הנעים שבהם אני עושה שימוש משמשים כמדדי מומנטום. הניתוח שלהם מתבסס הן על האופן שבו הם מסודרים והן על השיפוע שבו הם נמצאים. ואם תביטו על הגרף תוכלו לראות שחרף העליות, הממוצעים הנעים מסודרים עדיין בסדר יורד. כלומר הקצר מתחת לארוך ושניהם משופעים מטה, ובמילים פשוטות: המומנטום עדיין שלילי.

שימו לב לרצועות בולינגר. במרכז ממוצע נע, מעל ומתחת סטיות התקן. שימו לב שבמסגרת מהלך הירידות האחרון, בכל פעם שהשוק חצה מעלה את הרצועה העליונה הוא הסתובב במהירות. המיקום של השוק כעת הוא מעל לרצועה העליונה, מה שמעיד על קרבה לרמת שיא.

זאת ועוד, הנר האחרון הוא נר עם גוף קטן המעיד על איזון בין כוחות הביקוש וכוחות ההיצע, ולמעשה על בלימת מהלך העליות, וזאת לאחר נר ירוק דומיננטי. יחד עם זאת שער הסגירה נמוך מזה הגבוה של הנר הקודם, ובנוסף הוא מצוי מעל לרצועה העליונה.

בתחתית הגרף אפשר לראות את המדד הסטוקסטי שמצוי מעל לרמת 80% ובנוסף הסתובב מטה. הראשון מעיד על מצב של "קניות יתר" והשני מעיד על עלייה בסבירות לתחילת מהלך ירידות.

מה זו מגמת עלייה?

מוגדרת כ"סדרה עולה של נקודות שיא ונקודות שפל, כשעל כל נקודת שפל להיות גבוהה מקודמתה, וכך גם לגבי כל נקודת שיא". נקודות השפל מייצגות את הקונים המוכנים לשלם מחיר גבוה יותר מזה ששולם בפעם הקודמת. נקודות השיא מייצגות את המוכרים הדורשים בכל עלייה מחיר גבוה יותר מזה שנדרש בפעם הקודמת

רוצים שורה תחתונה? תהיו מוכנים לקבל אותה

אומר זאת כך: אני מקווה שלא קניתם בשבוע שעבר, ובטח לא השבוע. אם כן - נדרש לחשב מסלול מחדש. מהלך העליות האחרון שהיה צפוי והגיע לרמות שאליהן הערכתי שיגיע, הסתיים. המיקום הנוכחי של השוק הוא כזה של למכור ולא של לקנות. ואל תדברו איתי על מניות דפנסיביות או מניות זולות, מה שזול היום יהיה זול יותר מחר.

ועד לאן גל הירידות אמור לדרדר את השוק? להערכתי, לשפל נמוך יותר מזה של ספטמבר.

אבל מי שהגיעו עד לכאן - חשוב לי לומר שזה לא סוף העולם. אם תנהגו בחוכמה, לא תיכנעו ליצרים ותהיו סבלניים, גל הירידות הזה יביא הזדמנויות מעניינות.

מדד הבנקים: מי שיישאר עם ההחזקה ישלם ביוקר

מבין כל מדדי השוק המקומי יש שניים שנותרה להם אנרגיה בסוללה: סקטור הנפט והגז וסקטור הבנקים. בעוד שת"א 35 ו־90 מאבדים מומנטום במהירות מסחררת ומבשרים על גל ירידות בפתח, מדד הבנקים מצליח להחזיק את ראשו מעל למים. הירידות של הימים האחרונים הן הסתכלות בטווח הקצר. בראייה ארוכה יותר, בניגוד לאחיו לשוק המקומי מדד הבנקים נוטה לדשדש.

דשדוש מייצג איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע. שתי הקבוצות הדומיננטיות הללו ניזונות ממידע זהה, אך מגיעות למסקנה שונה לחלוטין לגבי כיוון השוק. בסופו של דבר, אחת מהן תמצא את עצמה בצד הלא נכון של השוק.

נפתח עם המוכרים. סיומה של מגמת עלייה מגיע לעיתים מצד אלו שמקבלים החלטה למכור במחיר זהה לקודם או נמוך ממנו. במקרה של מדד הבנקים, המוכרים מתבצרים ברמת של 3,724 נקודות, שאותה כשל המדד מלחצות על בסיס שער סגירה. כל ניסיון לחצות רמה זו גרם להתקפלות מהירה.

הקונים מצדם לא ממהרים לשום מקום. הם אוספים סחורה ברמת מדד של 3,180 נקודות. הגם שהם שם, על רקע המומנטום ההולך ודועך, הכיוון של שאר המדדים בשוק המקומי, וכמובן בספינת הדגל של שוק ההון בעולם - מדד S&P, גבוהה הסבירות שנראה את מדד הבנקים חוצה את הרמה הזו מטה וממשיך דרומה.

אז אם אתם מחזיקים במניות בנקים אל תאמינו לסיפורים שהן אינן יכולות לרדת. לאורך ההיסטוריה הן ירדו כמו כל מניה אחרת, ואף גרוע מכך. הן אינן חסינות. בנקודת הזמן הזו הדבר האחרון שכדאי לעשות הוא לרכוש אותן. ואם אתם מחזיקים, כדאי שתקבלו החלטה מושכלת, תבנו תוכנית מסחר וקבעו נקודה ברורה שבה אתם יוצאים, ולא במטרה לחזור לשם בזמן הנראה לעין.