מדד נאסד"ק כבר איבד השנה כמעט 30%. האם הוא עדיין נמצא ברמה גבוהה מדי?

ענקיות הטכנולוגיה איבדו מתחילת 2022 טריליוני דולרים משוויין, והמשקיעים מתפתים לחזור ולקנות את המניות, ממחשבה שמכאן הן יעלו • אבל ההנחה הזו מזכירה יותר מדי את התפוצצות בועת הדוט.קום, שלאחריה אנשים המשיכו לקנות מניות הייטק - ולהתאכזב

בורסת הנאסד''ק בוול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בוול סטריט / צילום: Shutterstock

מניות הטכנולוגיה הגדולות היו בלב התנודתיות שסחפה את השווקים העולמיים השנה. מבחינת חלק מהמשקיעים, זו רק ההתחלה של תנודות גדולות.

החברות, המכונות יחד FAANG (מטא, החברה האם של פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס ואלפאבית, החברה האם של גוגל), הפסידו טריליוני דולרים בשווי שוק. העלייה בתשואות האג"ח והאינפלציה הגבוהה שלחו את תחום טכנולגיות המידע במדד S&P 500 לשנה הכי גרועה שלו ביחס למדד כולו, מאז תחילת שנות ה־2000.

● המשקיעים תוהים כמה זמן יכול להימשך הריבאונד הנוכחי במניות ההייטק הגדולות
כך פתר בית המשפט סכסוך משפחתי באמצעות תרגיל מתורת המשחקים 

הירידה הותירה חלק מהמשקיעים בתהייה האם כדאי לקנות מניות טכנולוגיה. רבים נכנסו למסחר ביום חמישי, לאחר שנתוני האינפלציה בדוח האחרון היו טובים מהמצופה, והביאו לראלי בשוק, בהובלת מניות הטכנולוגיה.

ועדיין, חלק מהמשקיעים אומרים שהניסיונות החוזרים "לקנות בשפל" (buy the dip) בטכנולוגיה מזכירים את התקופה שבה בועת הדוט.קום התפוצצה. מוקדם יותר השבוע דיברנו עם דייוויד אייזוורט, מנהל תיקים ב־T. Rowe Price, שכתב על טכנולוגיה, ומשקיע במניות טכנולוגיה כבר יותר מ־20 שנה.

מניות הטכנולוגיה - והערכות השווי של החברות - ירדו בהרבה השנה. האם הירידה נגמרה?
"אם אתה מאמין שהאינפלציה עקשנית, ושהריביות ייוותרו גבוהות, אז המחיר עדיין גבוה, ואז פרדיגמת ההערכות החדשה שונה באופן משמעותי כעת ממה שהייתה ב-2019. המשמעות היא שהערכות השווי חייבות להיות נמוכות יותר.

"לעתים קרובות אנשים אומרים לי 'תסתכל על המניה הזו, היא ירדה ב-60% אז היא חייבת להיות זולה". רק בגלל שמניה צנחה בערכה לא אומר שעכשיו היא זולה".

הערכת שווי השוק של אפל גבוהה יותר מכל תחום האנרגיה ב-S&P 500. האם אתה נמצא בפוזיציה לקראת זה שמשקלה יצטמצם?
"הפוזיציות שלי במניות ענקיות הטכנולוגיה הן במשקל חסר. אנשים יגידו 'אה, זה משטר חדש'. אני מעט צנוע יותר, ועשיתי יותר מדי טעויות בקריירה שלי כדי לדפוק באגרוף ולומר זה משטר חדש, אבל בהחלט ככה זה נראה וככה זה מתנהג".

האם ישנו מסחר חדש ב"מניות צמיחה"?
"אם אתה מסתכל על עשר השנים האחרונות, לפני הקורונה, באמת לא היה שום מקום אחר ללכת אליו. לא הייתה שום צמיחה. אנחנו אולי צפויים לתקופה של סוגים שונים של צמיחה, שהיא לא רק 'לקנות בשפל' מניות של חברות מהנאסד"ק.

"מה אם אנחנו נמצאים בתקופת זמן שבה האינפלציה והריביות גבוהות יותר, והצמיחה החדשה שאנחנו משקיעים בה היא עצמאות אנרגטית, ביטחון אנרגטי, ביטחון של שרשראות אספקה?

"ואז יש לך מין דיכוטומיה מוזרה כזו שבה תחום הטכנולוגיה יוצא מבועה, ובתחומים של 'מיין סטריט' נראה שיש הרבה הזדמנויות לצמיחה בריאה".

 
  

"שריפת העודפים שנוצרו בקורונה תיקח זמן"

לדבריו, "אני חושב שישנו טיעון מעגלי שניתן לטעון, שכרגע הולך לקחת זמן רב יותר לשרוף חלק מהעודפים שנולדו כתוצאה מהקורונה מבחינת הערכות השווי, מנקודת המבט של המרכיבים היסודיים.

"ובינתיים, ישנם דברים מאוד מעניינים שקורים בחלקים אחרים בכלכלה. אם העולם השתנה באופן יסודי, אז ישנו תיאבון גדול להשקעות בדברים חוץ מתוכנה ואינטרנט וטלפונים ואפליקציות - דברים של דאטה סנטר. ולכן, המחיר שאני צריך לשלם על המניות האלה נמוך יותר".

מה קורה אחרי שבועה מתפוצצת?
"בשנים 1999, 2000, אחרי שהבועה התפוצצה, אנשים המשיכו לנסות לקנות מניות טכנולוגיה בשלוש, ארבע או חמש השנים הבאות, בעצם כל הדרך עד המשבר הפיננסי. והם המשיכו להתאכזב. אחת הסיבות לכך הייתה שהיו אלטרנטיבות. הדיור פרח, הכלכלה פרחה. היו אלטרנטיבות לטכנולוגיה. אבל הסיבה האחרת היא שהמכפילים כל הזמן התכווצו. אז אפילו אם חברה הייתה בצמיחה, השוק התחיל לומר: אני הולך לשלם מכפילים יותר ויותר נמוכים. וזו הסכנה אצל הרבה מחברות הטכנולוגיה בימים אלה".

"מה שהייתי אומר הוא שישנם הרבה משקיעים שהתחילו את הקריירות שלהם ב-10 או ב-15 השנים האחרונות, ומעולם לא פעלו בסביבה שבה מניות טכנולוגיה לא באמת עובדות. או שיהיו תחומים אחרים להשקיע בהם, או שהריבית והאינפלציה יישארו גבוהות יחסית.

"מבחינת האנשים האלה, אין להם כרגע ספר כללים לעתיד. הם מסתכלים מסביב ואומרים, ובכן, מתי נקנה בשפל עוד מניות טכנולוגיה?"