מבקר המדינה: "המדינה תפסיד עד 1.9 מיליארד שקל בשל חיבור איטי לגז הטבעי"

דוח מבקר המדינה שפורסם היום מראה כי המדינה הגיעה ב-2021 רק ל-22% מהיעד של חיבור מהצרכנים המוסדיים – כמו מפעלים ובתי חולים – לגז טבעי • בנוסף הזכיר המבקר מענקים בגובה 217 מיליון שקל שחילקה המדינה, ושמרבית המפעלים שקיבלו אותם לא חוברו בפועל לרשת הגז

אסדת כריש / צילום: איל יצהר
אסדת כריש / צילום: איל יצהר

המשק הישראלי יפסיד בין 800 מיליון שקל ל-1.9 מיליארד שקל בשל הקצב האיטי של חיבור צרכנים לצנרת הגז הטבעי - כך עולה מדוח שמפרסם היום (ד') מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בנושא רשת החלוקה של הגז הטבעי. אובדן החיסכון בעלויות האנרגיה של המדינה מחושב בגין השנים 2020-2025.

שלב אחר שלב: מבקר המדינה מתאר את הכשלים בפרויקט הרכבת הקלה 
דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה לרווחי הבנקים אך לא לריבית שמשלם הציבור 
צי הרכב הממשלתי מדבר על עתיד ירוק, אך עפ"י דוח מבקר המדינה מצבו הנוכחי שחור 

מאגרי הגז שנמצאו לחופי ישראל הקטינו את התלות של המדינה ביבוא נפט ופחם לייצור אנרגיה. אלא שהחיבור לגז של הצרכנים המוסדיים - כמו מפעלים ובתי חולים - עמד ב-2021 על שיעור נמוך של 22% בלבד מתוך היעד המקורי שקבעה הממשלה. כך, חוברו בפועל 102 צרכנים בלבד, לעומת 450 שהיו אמורים להיות עד שנת 2020.

לקראת סוף 2020, כשהמדינה ראתה שהיא רחוקה מלהשיג את היעד שקבעה חמש שנים קודם לכן - נחתך היעד ב-50% לכדי 225 צרכנים מחוברים בלבד. כאמור, גם אחרי שקוצץ הרף במחצית, המדינה התקשתה להגיע אפילו למחצית מהיעד המשונמך. המדינה דחתה את היעד המקורי בחמש שנים נוספות, ל-2025.

55% מהמפעלים שקיבלו מענקי הסבה - לא חוברו לרשת

המבקר מזכיר כי המדינה חילקה מענקים בגובה 217 מיליון שקל, "זאת שלא בהתאם לעקרונות מכרזי רישיונות החלוקה, שבהם נקבע שחברות החלוקה יישאו במלוא עלויות הרשת". אם לא די בכך, מרבית המפעלים (55%) שקיבלו מענקי חיבור והסבה, מהרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה שבמשרד הכלכלה, לא חוברו בפועל לרשת החלוקה.

לפי נתוני רשות הגז במשרד האנרגיה, עד למועד סיום הביקורת, חברות החלוקה השקיעו עד כה יחד מכיסן כ-420 מיליון שקל בהקמת הרשת. מדובר בכ-54% מ-775 מיליון שקל שנקבעו באבני הדרך ברישיונות שחולקו לחברות הפרטיות, אשר לכל אחת מהן מונופול איזורי לחלוקה.

קשיים בהסבת המשק לגז הטבעי נרשמו גם בחיבור שכונות מגורים. נכון לסוף מרץ חובר לרשת החלוקה בישראל רק ישוב אחד וארבע שכונות מגורים, באזור הנגב. המבקר ציין כי בנוסף, "במסגרת ניסוי משותף של רשות מקרקעי ישראל ורשות הגז הטבעי לחיבור 18 שכונות מגורים, החלו עבודות להנחת רשת החלוקה בשלוש מהן.

לסיכום, מבקר המדינה ממליץ כי "רשות הגז הטבעי תבחן את יעדי רשת החלוקה, תעדכן אותם ותאשר אותם בהליך סדור בהחלטות ממשלה". המבקר קורא למשרד האנרגיה ולרשות לבחון "האם חברות החלוקה מבצעות את חלקן בפיתוח רשת החלוקה ובקצב שהתחייבו עליו בקבלת הרישיון באופן תדיר ויזום, לשם זיהוי חסמים וטיפול בהם. עוד מומלץ כי רשות הגז הטבעי תדרוש מכלל החברות את היקפי ההשקעה שלהן באופן עיתי וסדור ותתקף את המידע הקיים בידה על אודות היקפי ההשקעות, גם לצורך גיבוש תוכניות סיוע שונות".

תגובת משרד האנרגיה לדוח: "המשרד מברך על בדיקת המבקר והתייחסותו לגבי יתרונותיו של הגז הטבעי כדלק מעבר לשם חיסכון בעלויות האנרגיה לתעשייה היצרנית בישראל וצמצום זיהום האוויר. במקטע החלוקה קיים גידול משמעותי בחיבורי הצרכנים, כאשר הרשת כמעט והכפילה את עצמה מכ-70 צרכנים בסוף 2019 לכ-140 צרכני חלוקה כיום, לרבות גידול של מעל ל-50% בפרישת רשת החלוקה המוגזת.

"רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה משקיעה משאבים וכסף על מנת לצלוח את האתגרים בחיבור מפעלים לרשת החלוקה של הגז הטבעי, ולהביא את הגז הטבעי לכל חלקי הארץ. חשוב לזכור שנוכח האתגרים של פרישת רשת החלוקה, כמו הליכי תכנון ארוכים ומצב הטופוגרפיה בשטח, המדינה פועלת במספר מישורים, בהם סיוע במימון לחברות החלוקה בפרישת התשתית, פעולות אכיפה של המשרד מול בעלי הרישיונות ותיקוני חקיקה בהיבטים שונים, כמו פישוט רגולציה והקלה בתכנון".