גוגל מתחילה להכין את השטח לפיטורי ענק. מתי הם צפויים לצאת לדרך?

בעוד שענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק ואמזון הודיעו על פיטורים, גוגל עדיין לא שחררה הודעה דומה • לפי דיווחים, היא עשויה לפטר בתחילת השנה 10,000 עובדים, כ-6% מכוח-האדם שלה • לפי The Information, גוגל כבר מתחילה להכין את הקרקע וביקשה ממנהליה לסווג כ-6% מהעובדים כבעלי ביצועים נמוכים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock
משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

אחת אחרי השנייה, ענקיות הטכנולוגיה מודיעות על פיטורים וקיצוצים כדי לצלוח את המצב הכלכלי המורכב. בין הגדולות שהודיעו על מהלכים שכאלו היו מטא (פייסבוק לשעבר), שהודיעה על פיטורים של 13% מהצוות שלה; סנאפ, שהודיעה בחודש אוגוסט על קיצוצים של 20%; טוויטר, שקיצצה כמחצית מכוח העבודה שלה; אמזון, שצפויה לפטר כעשרת אלפים עובדים מכלל עובדי החברה; ו-HP, שמסרה כי היא מתכננת לפטר 4,000 עד 6,000 עובדים בשלוש השנים הקרובות. 

אל תוותרו על מה שמגיע לכם: המדריך למפוטרים הטריים 
6 טיפים למעסיקים שנאלצים לפטר: כך תעשו זאת נכון 
"180 איש מתמודדים על אותה משרה": איך נראה מבפנים גל הפיטורים בהייטק 

ישנה ענקית טכנולוגיה שיושבת על הגדר בינתיים ולא מודיעה על מהלך דומה: אלפאבית, חברת-האם של גוגל. לעומת המתחרות שלה, גוגל, שיושבת גם היא על תקציבי הפרסום, הצליחה לשמור על העסקים מפגיעה אנושה. אבל כשיש אינפלציה גואה, עליות ריבים ומיתון אפשרי - ההשפעה מורגשת במיוחד.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, מסביר כי בדומה לשאר החברות בענף הפרסום הדיגיטלי, גם גוגל סובלת מהאטה בקצב הצמיחה: "בתוצאות ברבעון האחרון, קצב הצמיחה השנתי בפעילות החיפוש האט ל-4% בלבד, ואילו פעילות יוטיוב, ששימשה עד לא מזמן כמנוע צמיחה מוביל, עברה לצמיחה שלילית לראשונה בתולדותיה".

לדבריו, "המצב מחייב באופן טבעי התאמת מבנה הוצאות למציאות החדשה. למשל, חטיבת other bets, חממת הסטארט-אפים בתוך גוגל, מהווה מקור טבעי של התייעלות. היא דיווחה על הפסד שנתי של כ-6 מיליארד דולר". 

ולכן לכ-186 אלף עובדי גוגל המועסקים יש סיבה לדאגה. לפי דיווחים, החברה צפויה לפטר 10,000 עובדים, כ-6% מכוח-האדם שלה. כפי שמסביר וסצ'ונוק: "אי-אפשר להתעלם מהמצב הכלל-ענפי, כאשר בשנה הנוכחית פוטרו בעמק הסיליקון 135 אלף איש בסך-הכול".

לפי The Information, גוגל ביקשה ממנהליה לסווג כ-6% מהעובדים כבעלי ביצועים נמוכים. לפי הדיווח, הפיטורים יקרו מתחילת השנה הבאה.

בחודש יולי גזרה על עצמה גוגל הקפאת גיוסי עובדים למשך שבועיים. בהמשך אישרה כי תאט החברה את הגיוסים בשאר השנה, וכי תתמקד בגיוס בתחומים קריטיים. בחודש ספטמבר אמר מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, כי גוגל הפכה "איטית", וכי הוא רוצה להפוך אותה ל"20% יעילה יותר" - מה שעשוי להתפרש גם כרמז לפיטורים. 

סונדר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, LM Otero
 סונדר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, LM Otero

העובדים נשארים באפלה למרות הקריאות לקיצוצים 

החרדה של העובדים בגוגל נמצאת במגמת עלייה. לפי הדיווחים, קיצוצים בגוגל כבר התרחשו בקצוות. החברה ביטלה את הדור הבא של המחשב הנייד Pixelbook שלה, קיצצה את המימון לחממה הפנימית של Area 120, ואמרה שכי היא תסגור את שירות המשחקים הדיגיטלי Stadia.

כדי להתמודד עם המצב, עובדים משתפים ביניהם חששות. על-פי דיווח ב-CNBC, העובדים פרסמו מם של לפני ואחרי: מצד אחד דמות מאוירת עם ידיים מורמות לאוויר עם הכיתוב "!Inflation pay rise", מהצד השני דמות מפוחדת שיושבת לצד הכיתוב "Don’t fire us please".

ממים אחרים התייחסו לקריאות שהופנו להנהלת גוגל כדי לקצץ במשכורות ובמספר העובדים באמצעות "פעולה אגרסיבית". אלה מתייחסים למכתב הפתוח ששלח כריסטופר הון, שותף מנהל בחברת ניהול קרנות הגידור הבריטית TCI (המחזיקה בנתח של 6 מיליארד דולר בחברה), שם דרש מגוגל להכריז על גל פיטורים מקיף, בטענה כי אפשר להפעיל את העסק "בצורה יעילה עם פחות עובדים באופן משמעותי".

העובדים נשארו באפלה. לפי הדיווחים, באחת מפגישות כל החברה עובדים פרסמו שאלות במערכת, כשאחת המובילות הייתה: "נראה שהוספנו 36,000 תפקידים במשרה מלאה משנה לשנה והגדלנו את מספר העובדים בכ-24%. עם זאת, קבוצות רבות מרגישות שהן מאבדות כמה עובדים, אבל לא מקבלות בחזרה את המספר שאבד. לאן נעלם מספר העובדים הזה?". שאלה נוספת נגעה בגיוס העובדים המהיר שהיה בחברה, אחרת ביקשה פרטים נוספים סביב קיצוצים אפשריים.

מערכת לא ברורה שתקדם את הצמצומים

בין הסיבות ללחץ מצד העובדים נובע מתוך שינוי בהערכת עובדים ובדירוגם בתוך החברה. בחודש מאי, גוגל מסרה כי היא משנה את השיטה לקבלת קידומים - עד אותה נקודה בעזרת טפסים שנשלחים על-ידי העובדים לצד ביקורות מבוסים וקולגות. החברה עברה למערכת שהיא מכנה Googler Reviews and Development או בקיצור, GRAD.

דובר גוגל אמר בהצהרה ל-CNBC כי מערכת GRAD הושקה "כדי לעזור לפיתוח עובדים, אימון, למידה וקידום הקריירה במהלך השנה". לדבריו, המערכת עוזרת "לבסס ציפיות ברורות ולספק לעובדים משוב קבוע", מה שאמור להביא לשכר גבוה יותר בסופו של דבר.

בניגוד לכך, עובדים טוענים כי השינוי הזה הותיר מקום רב יותר לעמימות בדירוגיהם, בזמן שהחברה מחפשת דרכים לצמצם ולהתייעל - משמע מהלך שיפגע בעובדים בטווח הארוך.

בחודש ביולי, פיצ'אי חשף כלי פנימי חדש שנקרא Simplicity Sprint. הכלי נועד לשפר את יעילות העובדים ולהגביר את הפוקוס שלהם, בעזרת העובדים עצמם. מדובר בכלי שנועד לפתח מוצר וליצור רעיונות בצורה מהירה יותר.