התובעת במשפט נתניהו ליאת בן ארי שוקלת להתפטר. אלו הסיבות

עו"ד ליאת בן ארי ציינה בשיחות עם קולגות כי חייה אינה פשוטים, וכי היא נותרה לבדה מול המתקפות המופנות כלפי משפחתה בשל תיקי האלפים של נתניהו • במשרד המשפטים מגבים את המשנה לפרקליט המדינה ומבינים שאם תפרוש, יהיו לכך השלכות רוחב מסוכנות

עו''ד ליאת בן ארי / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עו''ד ליאת בן ארי / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשיחות סגורות עם קולגות והממונים עליה במשרד המשפטים, המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן ארי, מביעה מזה תקופה ארוכה את רצונה לפרוש מהתפקיד. הרקע לכך הוא תיקי האלפים עליהם היא מופקדת כתובעת הראשית, והמתקפה של תומכי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נגדה ונגד בני משפחתה.

בשיחות אמרה עו"ד בן ארי כי נותרה בודדה במערכה בכל הקשור לביקורת כלפיה. היא טוענת כי חייה אינם פשוטים - לדוגמה, כשאחותה נפטרה, האשימו אותה ברשתות החברתיות בכך שהיא המציאה שיש לה בכלל אחות.

זה היה מהיר: איך חזר אריה דרעי למרכז הזירה למרות הסדר הטיעון שחתם
יש מקום להגביל את מערכת המשפט, אך לא במטרה לשרת אינטרסים מפוקפקים | טור סופ"ש
הסכומים נחשפים: כמה ישלם לב לבייב למנכ"לו לשעבר שירצה עונש מאסר?
● התובעת במשפט נתניהו: יש עליית מדרגה במתקפה על העדים בתיק
● התחדש משפט נתניהו: זה מה שיקרה בשנה הקרובה | פרשנות

לטענתה, יורדים לחיי בנה הקטן עם סיפורי אלף לילה ולילה. בן ארי אף הוסיפה כי מפגינים ליד הבית שלה עם תמונות מזעזעות והתבטאויות מכוערות במיוחד. לדבריה, היא אומרת לעצמה: "די, נמאס. למה אני צריכה את זה?"

מקבלת גיבוי, סופגת אש

כאשר החלו להישמע טענות ברשתות החברתיות מטעם תומכי נתניהו שבנה של בן ארי תקף שוטר, היא דרשה את גיבוי משרד המשפטים לדברים שמהווים עלילה, לטענתה. היועץ המשפטי לממשלה דאז ד"ר דאז אביחי מנדלבליט התלבט כיצד לנהוג, לאור העובדה שמדובר בטענות נגד בנה של בן ארי אשר לכאורה אינן קשורות באופן ישיר לעבודתה במשרד המשפטים. לבסוף הוחלט כי דוברות משרד המשפטים רק תשמש צינור להעברת תגובותיה.

בנוסף, היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה הגישה לאחרונה בקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת נגד אורלי לב, אחת מתומכות נתניהו. עו"ד בן ארי אמרה באחת מן השיחות הטעונות כי אומנם יש לה גיבוי במשרד, אולם המתקפות הארסיות על בני משפחתה הן נחלתה הבלעדית.

עו"ד בן ארי הסבירה כי היא נשארת בינתיים למרות תחושת מיצוי, בשל "תחושת מחויבות עמוקה מדי, אולי מטמטום". היא טענה כי ייתכן שבן אדם אחר היה לוקח את הדברים והולך, אבל יש לה צוות אותו היא מנהלת, ויש לה מחויבות עמוקה כלפיו, בנוסף לתפקידים האחרים שלה. עם זאת, היא ציינה: "בינתיים אני עוד נשארת, כמה זמן זה עוד יימשך? אני לא יודעת".

בעבר כעסה עו"ד בן ארי על מנהלה הישיר, פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן, על הריחוק שלו מתיק האלפים ועל רצונו להישאר תמיד עם בגדים נקיים. גורמים במשרד מספרים לגלובס כי בן ארי ביקשה מאיסמן כי יתייצב לדיונים בתיק האלפים על-מנת להראות שיש גיבוי לצוות התביעה בראשותה. בפועל, איסמן סירב להגיע לנאום הפתיחה ולדיונים רגישים נוספים. בן ארי ראתה זאת כבריחה מאחריות ניהולית. איסמן מן הצד השני טען כי אין תועלת וטעם בהגעתו.

באירוע אחר, על-מנת להפיס את דעתה של בן ארי, הוציאה היועמ"שית בהרב-מיארה הודעה, לפיה "היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה נפגשו לפני זמן קצר עם צוות התביעה בתיקי האלפים ושמעו עדכון על ההחלטה האחרונה של בית המשפט בבקשות לתקן את כתב האישום. אין בדעת המדינה להשיג על ההחלטה".

הודעה זו למעשה לא אמרה דבר, כאשר כל מטרתה הייתה להראות כי היועמ"שית ופרקליט המדינה אחראיים על תיק האלפים, ולא רק ליאת בן ארי ועורכי הדין הכפופים לה.

חשש מאפקט מצנן

גורמים רבים בצמרת הפרקליטות שותפים לדעה שאם יצליחו "לשבור" תובעת כמו ליאת בן ארי, יהיו לדבר השלכות רוחב מסוכנות ואפקט מצנן ומרתיע, כאשר אף פרקליט לא ירצה לקחת על עצמו תיקים כאלה. בצמרת הפרקליטות ובמשרד המשפטים חוששים מאוד מאירוע כזה, ולכן הקפידו לגבות את בן ארי ואת הצוות כולו, גם מלפני הקלעים ולעיתים רבות גם מאחוריהם, הרחק מעין הציבור.

אולם יש גם קולות שאומרים כי תובע בתיק נגד ראש ממשלה חייב להיות עם דם קר ולא להיבהל מכל מתקפה אישית. "מי שלא מסוגל להתמודד עם החום, שלא יתקרב לאש. זה אחד מהמחירים שתובע צריך לשלם בתיקים בסדר גודל כזה".

לדברי המבקרים, זה לא תיק אישי של בן ארי. יש צוות של תובעים שמופיעים בבית משפט, והיא הרי לא מופיעה לדיונים אלא נוכחת פעם בכמה זמן באולם. אם היא מיצתה, לטענתם, אין כל קושי או בעיה בכך שתסיים את תפקידה.

מדוברות משרד המשפטים נמסר מטעמה של עו"ד בן ארי: "ליאת בן ארי היא המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית מזה כ-3 שנים, לאחר שכיהנה כפרקליטת מחוז למעלה משבע שנים, ועומדת בראש צוות תיקי האלפים. אכן, לאחרונה היא הביעה בפני גורמים מחשבות על תחושת מיצוי מסיבות שונות, לאחר 25 שנות עבודה בפרקליטות, אולם היא נשארת בתפקידה, בין היתר לאור תחושת מחויבות עמוקה כלפי הצוות בראשותו היא עומדת".

תגובת היועמ"שית ופרקליט המדינה: "היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה דוחים בתוקף את המתקפות האישיות נגד המשנה לפרקליט המדינה, ליאת בן ארי, ונגד הפרקליטים החברים בצוותה, משרתי ציבור מסורים.

"ע"ד בן ארי היא פרקליטה מעולה, אשר עושה את עבודתה ביושרה ובמקצועיות, בעלת עמוד שידרה איתן וזוכה לאמון והערכה של היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה.

"השבוע הוגשה בקשה למניעת הטרדה מאיימת נגד בן משפחתה של בן ארי. כמו כן, לאחרונה נפתחו חקירות פליליות נגד אלה המטרידים עדים ומבקשים להשפיע על בירור האמת".