ניתוח טכני: טסלה נחתכה ב-54% מתחילת השנה. וזו כנראה לא התחתית

באוגוסט האחרון כבר הזהרתי שהמחזיקים במניית מותג הרכב החשמלי הולכים לסבול • עכשיו שוק המניות האמריקאי כולו על סף ירידות שערים, וטסלה לא תחמוק מכך - כבר היום הגרף שלה משקף מגמת ירידה ברורה • אולי הגיע הזמן לצעצוע חדש

 
  

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

בשבוע השני של אוגוסט השנה ניתחתי את מניית טסלה , והשורה התחתונה הייתה לא מחמיאה. היה ברור שהמשקיעים הולכים לסבול, רק לא ידענו עד כמה. אבל לפני שאני מתחיל לפרק את טסלה, כמה מילים על השוק האמריקאי.

הסיבה שלא מופיע השבוע ניתוח של ה־S&P500 היא שלא קרה שום דבר חדש. העליות של השבוע האחרון הותירו את מצב העניינים כפי שהיה, ואין שינוי בעמדת המנתח כי הטקס תם וגל ירידות עומד בפתח. זהו תהליך מתמשך המתרחש לנגד עינינו.

הפגנות אלימות ומחסור בעובדים: הצרות של אפל במפעל הייצור בסין
למה השוק לא מתלהב ממכירת ראדא וכיצד המנכ"ל שקונה אותה מתכוון לשנות זאת | ראיון
המשבר בפתח? חברות הנדל"ן הישראליות כבר לא חסינות | ניתוח

ונחזור למכונית החשמלית מייסודו וחזונו של אילון מאסק. אם באוגוסט היה לי ברור שהמסר המרכזי שעובר מהתנהגותה של מניית טסלה הוא שתור הזהב הסתיים, שמגמת העלייה תמה והמוכרים כאן כדי להישאר, הרי שלא ידעתי להעריך האם המניה תדשדש או תרד. מה שהיה ברור הוא שתשואה לא תעשו כאן, והחזקת המניה בתיק היא עניין מיותר להפליא.

מאותה נקודת ראינו את טסלה יורדת, בין היתר בהשפעה ישירה של השוק. ממחיר של קצת יותר מ־300 דולר היא צנחה תוך זמן קצר לשפל של 167 דולר למניה. וכמו בכל מקרה כזה, יש נהירה במחירי שיא ומארש של אבל במחירי שפל.

מצב השוק קובע, והוא לא מבשר טובות

אז מה מלמד אותנו גרף המניה של טסלה:

1. מה שקובע בדרך כלל הוא מצב השוק. כלומר, אם ההערכות שלי נכונות, הרי שגל ירידות שערים במניות אמריקאיות נמצא בפתח, והוא לא יפסח על טסלה, גם אם היא נראית לכם זולה ו"הזדמנות של פעם בחיים" (ומי שמספר שהוא קונה לטווח ארוך - אחד הדברים שלמדתי בשלושת העשורים שאני בשוק הוא שטווח ארוך פירושו כל זמן שהמניה עולה).

2. המגמה בטסלה היא מגמת ירידה. אפשר לראות זאת בבירור בסידור של נקודות השיא והשפל, שאתם כבר אמורים לדעת מי האחראים לכל נקודה ונקודה.

3. הרצף, אותו מרכיב המהווה חלק מהמגמה, גם הוא יורד. הנר האחרון בגרף החודשי אדום, ומייצג שליטה ברורה של המוכרים.

היפוך בממוצעים הנעים לכדי מומנטום שלילי

4. הממוצעים הנעים ביצעו מהפך. כלומר, הממוצע הקצר חצה את הארוך מכיוון מעלה כלפי מטה, ושניהם משופעים דרומה. מדובר על מומנטום שלילי המעלה את הסבירות שכל ניסיון עליות ייגדע בעודו באיבו.

5. התמיכה סביב 220 דולר למניה נשברה כלפי מטה. רמת תמיכה היא אזור על הגרף המתאפיין בריכוז גבוה של קונים. אלו שקנו שם מצויים בהפסד ויממשו את רצונם לצאת החוצה בכל ניסיון עליות. כלומר, רמה זו הופכת להיות כעת רמת התנגדות ותסכל כל ניסיון עליות.

אם כך, כמה שלא אסובב את האטרייה הזו על המזלג, שום דבר טוב לא ייצא. טסלה סיימה את מגמת העלייה ארוכת הטווח, התלבטה לגבי המשך הדרך ומצאה את ייעודה בחיים הבורסאיים. המצב הנוכחי רווי סיכון, והמשקיע הקטן, או הסוחר הגדול, מוטב לשניהם שיחפשו פרויקטים מעניינים יותר.

Nio לא הגיעה עדיין לעמדת הטעינה 

איני מאמין במניות חלום, גם לא במניות דפנסיביות. אני גם לא מאמין בלקנות בזול, משום שכמעט אף פעם איני יודע מה זה זול. עוד פחות מכך אני מאמין בטרנדים בורסאיים, שבעטיים נוהים עדרי משקיעים אחרי מניות המקבלות חשיפת יתר ברשת האינטרנט. בקיצור, אני אדם קטן אמונה, וזה שומר עלי מפני החלטות גרועות. ו־Nio הייתה החלטה קטסטרופלית עבור מי שקנה אותה. יש את מי שהצליחו למכור בזמן, אבל הרוב תקועים שם ללא יכולת טעינה.

בשיאה, היה צריך לשלם עבור מניה בודדת של מותג הרכב החשמלי הסיני כמעט 70 דולר. והיו פראיירים שעמדו בתור. כעת, כשאפשר לרכוש אותה סביב 10 דולר, אף אחד לא רוצה. מה קרה? הרי המנטרה השחוקה היא "לקנות בזול ולמכור ביוקר". אז מדוע לא מסתערים?

רמת סיכון גבוהה גם במחיר הנוכחי

מבחינתי הרציונל ברור: Nio נמצאת במגמת ירידה ברורה, כאשר כל מהלך עליות מזניק את המוכרים להיפטר מהסחורה הקלוקלת הזאת במחיר נמוך יותר מזה שדרשו בעבר. כה חמור המצב שבנקודת השיא האחרונה היא נמכרה סביב 24 דולר לעומת 55 דולר שדרשו עבורה בנקודת השיא הקודמת. אבל השוק לא שייך רק למוכרים, כידוע, ויש גם קונים. אלא שהקבוצה הזאת משוכנעת שלו רק תמתין עוד קצת היא תוכל לרכוש במחיר נמוך עוד יותר. מעבר לכך, הרצף המעיד על המגמה, מצוי גם הוא בירידה.

יחד עם מצבו של השוק האמריקאי, מציעה Nio רמת סיכון גבוהה גם במחירים הנוכחיים. אין כמובן מניעה שהיא תעלה, אם כי זה מיוחס כבר למרכיב המזל בעסקה. המחירים הנוכחיים שנתפסים כזולים, בעיקר כשמביטים לכיוון הפסגה הגבוהה ביותר, עשויים להיות זולים יותר בעתיד הנראה לעין. Nio לטעמי לא נמצאת בעמדת טעינה כיום.