רשתות המזון ניצלו את המס על כלים חד-פעמיים והקפיצו את המחירים

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם • והפעם: המס על הכלים החד-פעמיים עלה בשנה שעברה וגרר אחריו עליות מחירים. כשיורדים לעומק הנתונים, מגלים כי הרשתות לא היו אחידות בשיעור ההתייקרות. איך זה קרה?

 
  

המס על כלים חד-פעמיים, שהוטל לפני שנה והזניק את מחיריהם בצורה ניכרת, ממסה את הכלים לפי משקלם. זה יוצר שני אפקטים: האחד - רשתות זולות מעלות את המחירים בשיעור גבוה יותר; והשני - העלאה מעל ומעבר לשיעור המס, תוך ניצול העובדה שקשה לצרכן להבין בכמה "אמור" היה המחיר לעלות.

מנתונים שפרסם בנק ישראל נראה כי רשתות מסוימות העלו את מחירי הכוסות בעשרות אחוזים בלבד, ואילו אחרות ניצלו את המצב והכפילו את המחירים ואף יותר מכך.

מה זה נתון אחד ביום?

במדור "נתון אחד ביום" אנחנו מבקשים להנגיש באמצעות מספרים ונתונים סוגיות אקטואליות, להעלות לסדר היום נושאים בעלי חשיבות ולפשט אירועים מורכבים. מוזמנים להציע לנו נושאים לבדיקה

idan-e@globes.co.il