מאחרים כרוניים: שיא שלילי בתזמון הגעת האוטובוסים לתחנות

שיא שלילי נרשם בספטמבר בזמני הגעת האוטובוסים לתחנות ביחס לתכנון של משרד התחבורה, כך לפי מדד דיוק האוטובוסים של גלובס ו-moovit • ההקלה על העומס בכבישים בזמן החגים לא עזרה הרבה למצב גם באוקטובר

תחבורה ציבורית. המצב בשטח עדיין רחוק מהיעד של משרד התחבורה / צילום: מץ 76
תחבורה ציבורית. המצב בשטח עדיין רחוק מהיעד של משרד התחבורה / צילום: מץ 76

בספטמבר נרשם שיא שלילי בזמני הגעת האוטובוסים לתחנות ביחס לתכנון של משרד התחבורה, ובאוקטובר - חודש החגים - ההטבה בזמני ההגעה הייתה חלקית בלבד, כך עולה ממדד דיוק האוטובוסים של גלובס ו-moovit. המדד מתפרסם בעיתון מדי חודש וחושף את אמינות התחבורה הציבורית בישראל.

דוחות קיסטון מלמדים: השווי של אגד זינק ביותר מ-600 מיליון שקל מאז אפריל
הדירקטוריון כשל, משרדי הממשלה נרדמו: בורחים מאחריות בפני הציבור | פרשנות 
אין אפילו תאריך יעד: העיכובים בקו האדום של הרכבת הקלה יצאו משליטה 

כמדי חודש, בניתוח ספטמבר ואוקטובר נבחנו 828 מסלולי נסיעה של 520 קווי אוטובוס עירוניים ב-47 רשויות, בין הימים א’-ה’ ובשעות 09:00-07:00. במסגרת המדד נבדקו הקווים בזמן הגעתם לתחנה האמצעית ולתחנה האחרונה במסלול לעומת לוחות הזמנים של משרד התחבורה, וזאת כדי לשקף בצורה הטובה ביותר את הפערים והשפעתם על הנוסעים.

 
  

גם בחודש אוקטובר שבו חלו חגים ומועדים רבים, שהפחיתו את העומסים בכבישים, פחות ממחצית האוטובוסים (49%) הגיעו בזמן המיועד לתחנה האמצעית בקו או בחריגה של עד 5 דקות ממנו. לשם השוואה בחודש ספטמבר נרשם שיא שלילי מאז תחילת המדידה של 38% ובאוגוסט שבו הכבישים היו עמוסים עוד פחות - 58%.

ונחזור לחודש אוקטובר: 13% מהאוטובוסים הקדימו באופן משמעותי, מה שעלול להוביל לכך שנוסעים יפספסו את הקו או לסרבל את החלפת האוטובוסים הנדרשת בדרך. 18% איחרו 5-10 דקות ו-15% איחרו 10-20 דקות. נתון גבוה יחסית נמדד בנוגע לאוטובוסים שאיחרו מעל 20 דקות - 5% בחודש אוקטובר. בחודש ספטמבר נמדד שיא שלילי של 8%.

המצב, גם הפעם, קשה אף יותר בתחנה האחרונה בקו. נוסעים שצריכים לבצע את נסיעותיהם בחלקו האחרון של הקו, או כאלו שעולים אליו לאחר החלפה מקו אחר - חשופים במיוחד לאיחורים אלו ולפער שגדל והולך מהתחנה הראשונה לאמצעית וביתר שאת מהאמצעית לתחנה האחרונה שכאמור נמדדת אף היא. רק 32% הגיעו בזמן או בסטייה של 5 דקות ממנו לתחנה האחרונה. ו-15% איחרו ביותר מ-20 דקות. בחודש ספטמבר - הגרוע ביותר עד כה, רק 23% מהאוטובוסים הגיעו בזמן לתחנה האחרונה ו-26% איחרו יותר מ-20 דקות.

מרבית הישראלים משתמשים ברכב פרטי

מעיבוד משרד התחבורה לנתוני הסקר החברתי של הלמ"ס בשנת 2021, מרבית הישראלים הגיעו למקום עבודתם ברכב הפרטי (61%) ורק 13% באוטובוס ו-2% נוספים ברכבת.

שלושת הגורמים שיגרמו לישראלים להעדיף את התחבורה הציבורית על פי הסקר הם קרבת התחנה לבית, לוח זמנים קבוע והגעה מהירה יותר. מבין המשתמשים ברכב הפרטי הגורם המשמעותי ביותר הוא קרבת התחנה לבית (41%) ובמקום השני הגעה מהירה יותר (28%) וכן לוח זמנים קבוע (25%). כשבוחנים את העדפותיהם של משתמשי התחבורה הציבורית היום הרי שהדבר החשוב ביותר הוא עמידה בלוחות זמנים קבועים (39%) ורק לאחר מכן קרבה לבית (38%).

האפשרות לספק לנוסעים עמידה בלוחות זמנים ולקצר את זמן הנסיעה שלהם, מעבר לשינוי התמריצים מול מפעילות האוטובוסים, הוא בראש ובראשונה בתשתית - יצירת מסלולי העדפה לאוטובוסים, שניתן לבצע אותם בהרבה מקרים בתוך זמן קצר על חשבון נתיב קיים לרכב הפרטי, ועל ידי גיוס נהגים שמחסורם נאמד בכ-5,000, ובעקבות כך - נסיעות מתוכננות לא יוצאות והעמידה בלוחות הזמנים משתבשת.