"הבן שלי בטוח שאני כל היום מטיסה טילים": ביקור ברפאל

הם עוצרים לעשות מתח בדרך לחדר האוכל, כבר התרגלו שבלת"מים הם חלק שכיח מהשגרה, לא מתרגשים כשחברים שואלים אותם על מידע מסווג, וגם מצהירים: "לא הכול כאן סודי" • הברזייה

מימין: עומר ורצברג, עדן עזרא ומאיה רפפורט. רפאל / צילום: איל יצהר
מימין: עומר ורצברג, עדן עזרא ומאיה רפפורט. רפאל / צילום: איל יצהר

איפה אנחנו?

במכון לשם של רפאל, המפתחת ומייצרת מערכות לחימה והגנה ובהן כיפת ברזל, שרביט קסמים ומעיל רוח.

משתתפים בשיחה:

מאיה רפפורט: בת 30, רווקה. ראש מדור, מחלקת ראייה ממוחשבת. 4 שנים ברפאל

עומר ורצברג: בן 38, נשוי + 3. ראש מחלקת מערכות יבשה בשטח. 12 שנה ברפאל

עדן עזרא: בת 31, נשואה + 2, ראש מדור תשתיות חומרה, מה"ב. 6 שנים ברפאל

על מה מדברים

מאיפה באנו: מאיה למדה הנדסת חשמל ומחשבים בטכניון: "כל הסטודנטים אצלנו רצו לעבוד בגוגל או באינטל, אבל אני בחרתי לעבוד כאן". עומר למד הנדסת מכונות: "היה שם דיבור שכל החבר'ה החזקים הולכים לרפאל, שזה המקום הכי שווה שמהנדס מכונות יכול להגיע אליו". ועדן הגיעה מאינטל בחיפה, "מנסיעה של שעה וחצי ירדתי לעשר דקות בלי פקקים". בעקבותיה הגיע גם בן הזוג שלה: "הוא הציע לי נישואים מיד אחרי שהתקבל לעבודה".

בוקר: מאיה, ראש מדור אלגוריתמיקה במחלקת ראייה ממוחשבת, מגיעה לעבודה מוקדם, "לפעמים אני באה עם הזריחה. הדרך עם הנוף הצפוני קסומה בשעות האלה". עדן מגיעה בשמונה, אחרי שהורידה את הילדים בגן. "חלק מהאנשים בשעה הזאת כבר בשיא היום". לעומר, ראש מחלקת מערכות יבשה בשטח ומכניקה, אין שעות קבועות: "הרווקים אוהבים להגיע מוקדם. אלה עם הילדים מגיעים יותר מאוחר".

צהריים: "כל אחד לוקח מאיזה חדר אוכל וקפטריה שהוא רוצה, יש חלבי, בשרי, המבורגר, חומוס, פסטות. אפשר לגוון", אומרת עדן, שמעדיפה לאכול עם החברים בחוץ בשמש. לעומר והחבר'ה שלו יש תחנה לפני ארוחת הצהריים: "אנחנו עושים יחד מתח, שתלינו במשרד, ואז הולכים לחדר אוכל".

שינוי: עדן מספרת שאת העוגות שהיו פעם בישיבות החליף אוכל בריאות: "הרבה כאן התחילו לעשות 'אבא חטוב' או 'אמא חטובה'. זה מידבק. יש תוצאות יפות לחברים מסביב".

​סודיות: "לא כל דבר שאנחנו עובדים עליו הוא סודי", אומרת מאיה, אבל מודה: "כשיש פרסומים על פיתוחים של רפאל, מיד שואלים אותי אם אני עובדת על זה. אני לא יכולה לענות". מבחינת עומר זה כבר ריטואל קבוע: "כשקורים אירועים ביטחוניים בצפון ומעורב פיתוח ביטחוני, תמיד שואלים אותי. זה ברור שזה אנחנו".

משפחה: אחד הצוותים שעדן עומדת בראשם הוא "סודי לגמרי, עם סיווג מיוחד". אבל לפחות עם אדם אחד היא יכולה לדבר על זה: "היתרון שלי ושל בעלי הוא שאני יכולה לשתף אותו מה עשיתי בעבודה. לפעמים אנחנו נסחפים וצריכים להזכיר לעצמנו שאנחנו בבית עכשיו". בחופשת הלידה גם הבן שלה הגיע למשרד לפעמים: "היו פגישות סודיות שהוא היה לצדי בעגלה. שאלתי מראש אם הוא צריך סיווג ביטחוני".

בלת"מים: כשעובדים בחברה כזו גם קצת קשה לתכנן תוכניות. עומר מגלה שהוא פספס את טקס סיור התואר "בגלל שהייתי בניסוי בדרום, וגם לטעימות האוכל לחתונה שלי הקפצתי את ההורים במקומי כי נתקעתי בפעילות לא מתוכננת בבונקר".

​ילדים: עומר עשה לכיתה של הבן שלו סדנת טילים: "זה מלהיב אותם. הרכבנו טילים מבקבוקים ועשינו תחרות מי מצליח להטיס אותו הכי רחוק". ברפאל גם מתקיים מדי פעם יום משפחות וזו אטרקציה גדולה לילדים. "חילקו להם גלידות והראו להם טילים", מספרת עדן. "מאז הבן שלי בטוח שאני כל היום מטיסה טילים ואוכלת גלידות".