בניסיון למנוע מרד בליכוד: נתניהו דורש לתקן את חוק פיצול הסיעות

במסגרת ההסכם הקואליציוני המתגבש, רה"מ המיועד מציב דרישות משלו לשותפות, ובראשן תיקון החוק שמאפשר כיום פיצול סיעה ברוב של ארבעה ח"כים בלבד • לטענת השותפות, בליכוד מבקשים לקדם את החוק עוד קודם להשבעת הממשלה, כדי למנוע ניצני מרד או איומים אפשריים של ח"כים בליכוד בעקבות חלוקת התפקידים

בנימין נתניהו עם ראשי המפלגות בפתיחת מושב הכנסת ה-25 / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו עם ראשי המפלגות בפתיחת מושב הכנסת ה-25 / צילום: יוסי זמיר

ההסכמים המתגבשים בין הליכוד לש"ס והציונות הדתית וכן האחד שנחתם עם עוצמה יהודית של איתמר בן גביר כוללים בתוכם תיקוני חקיקה נרחבים והעברות סמכויות בין משרדים לטובת דרישת השותפות, כמו גם החוק שיאפשר את כהונת אריה דרעי. אלא שבימים האחרונים מתגלה כי גם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו מציב דרישות משלו לשותפות, הראשונה מביניהן - תיקון החוק שמאפשר כיום פיצול סיעה ברוב של ארבעה חברי כנסת בלבד.

לטענת השותפות, בליכוד מבקשים לקדם את החוק עוד קודם להשבעת הממשלה, כדי למנוע ניצני מרד או איומים אפשריים של חברי כנסת בליכוד בעקבות חלוקת התפקידים. 

השחמט של נתניהו: זרוע העבודה תמורת שקט | פרשנות
האם תמיד לוקח זמן רב להקים ממשלה בישראל? 

כזכור, את החוק המאפשר לפצל ארבעה חברי כנסת בלבד מסיעתם, קידמו בממשלה היוצאת גדעון סער וזאב אלקין, במטרה להניח תשתית לפיצול הליכוד ולתגבור או תחלופה של ארבעת חברי רע"ם בקואליציה. אלא שהתשתית שהונחה לפתחם של חברי הליכוד לבסוף לא הייתה בשימוש, ואילו נתניהו חושש משימוש בחוק דווקא עם הקמת ממשלתו החדשה.

על-פי התכנון, החוק יתוקן ויחזור לנוסח המקורי המאפשר פיצול סיעה ברוב של שליש מחבריה בלבד. בליכוד לצורך העניין לאחר תיקון החוק יידרשו 10 חברי כנסת לפחות להודיע על רצונם בפיצול כדי להוציא מהלך כזה אל הפועל. 

לחשוף מורדים פוטנציאליים 

בעוד ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונחתמים, הלחץ בליכוד לקראת חלוקת התפקידים הפנימית עולה ואיתו הסיכוי לחברי כנסת לא מרוצים שעשויים לאיים על שלטון נתניהו כקבוצה נפרדת. נתניהו מבקש מהשותפות כעת למנוע את הפירצה הזו בגדר עוד לפני השבעת הממשלה ומיד לאחר בחירת יו"ר כנסת חדש. מיד לאחר חקיקת החוק שיאפשר לנתניהו לכהן כשר ולהיות מושבע יחד עם חבריו לממשלה באותו המועד, יבקש נתניהו את קידום החוק שנועד לפצל את הליכוד, ויבהיר כבר בעת החקיקה שלו מי המורדים הפוטנציאליים בסיעתו.

שני החוקים האלה מצטרפים לרשימת חקיקה נוספת העוסקת בארגון מחדש של משרדי הממשלה לקראת כניסת השרים החדשים. בעוד פרסום ההסכמים מתעכב, פנה הבוקר מרכז האופוזיציה המיועדת ויו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ בועז טופורובסקי, לח"כ יריב לוין ודרש את חשיפת כלל ההסכמים הקואליציוניים ולאלתר.

בראש ובראשונה דורש טופורובסקי את הנחת ההסכם שנחתם עם עוצמה יהודית על שולחן הכנסת כנדרש בחוק. "לשם השקיפות ובכדי שלא תפרו בשנית את האמור בחוק. הנכם מתבקשים למסור הסכמים אלה למזכיר הכנסת. זכות הציבור לדעת ולהיחשף לקווי היסוד", כתב טופורובסקי במכתבו.