בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח צנחו, הדולר איבד גובה

מניות הקמעונאות הובילו את הירידות בניו יורק, לאחר נתוני מכירות מאכזבים של קוסטקו וקיצוץ תחזיות של הקמעונאיות הקטנות • סיילספורס צללה ומשכה מטה את הדאו ג'ונס • נעילה מעורבת בבורסות אירופה; מניות הפיננסים בלטו בירידות • הזהב זינק ב-2%

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

יום המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. מניית סיילספורס , שצנחה בחדות לאחר פרסום הדוחות, משכה את הדאו ג'ונס לירידה של 0.6%, ואילו הנאסד"ק סיים את היום בעלייה של 0.1%, וה-S&P 500 ירד ב-0.1%.

באג"ח נמשכו הירידות החדות בתשואות עד לרגע הסיום. תשואת האג"ח לעשור צללה ב-19 נקודות ל-3.51%, ותשואות האג"ח ל-30 שנה נפלה ב-21 נקודות ל-3.60%. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה גם היא בחדות, ב-13 נקודות, ורמתה כעת 4.23%. את התשואה הגבוהה ביותר רושמת כעת האג"ח הקצרה ל-3 חודשים, 4.30%.

במט"ח, הדולר צנח ב-1.2% מול סל המטבעות, כאשר מול הין היפני הוא ירד בשיעור חד של 2%. הליש"ט טיפסה ב-1.6% לרמה של 1.22 דולר, והאירו טיפס ב-1.1%, ושערו עלה ל-1.05 דולר. מול השקל נסוג הדולר ב-0.6%, לרמה של 3.39 שקלים.

בשוק הסחורות הזהב מזנק בקרוב ל-2% וחוצה את רף ה-1,800 דולר, ומשלים בכך עלייה של כמעט 9.5% בתוך חודש. החוזים על הנפט מסוג ברנט, שבמהלך היום מחירו זינק וכמעט הגיע ל-90 דולר לחבית, שינו כיוון לירידה קלה, ומחירו כעת 86.7 דולר לחבית. הנפט האמריקאי טיפס בכ-1%, ל-81.3 דולר לחבית.

22:00

שעה לפני צלצול הנעילה, ניכרת התמתנות במגמה השלילית. הנאסד"ק הצליח לעבור לעלייה של 0.2%, ה-S&P 500 מחק את הירידה לחלוטין ונסחר ביציבות, והדאו ג'ונס צמצם את הירידה ל-0.5%.

מניית Splunk  בולטת בזינוק של 16% בראש הנאסד"ק, לאחר שפרסמה תוצאות רבעוניות טובות ותחזית אופטימית לשנה כולה. עוד עלייה בולטת רושמת קמעונאית הדיסקאונט Five Below , לאחר שדיווחה על רווח של 29 סנט למניה על הכנסות של 645 מיליון דולר, מעל התחזיות לרווח של 14 סנט למניה ולהכנסות של 613 מיליון דולר. גם תחזית הרבעון הרביעי עלתה על הציפיות. 

בקרב המניות הישראליות נרשמות עליות חדות אצל גלובל-אי , ניאוגיימס , לייבפרסון , פאגאיה, טאבולה, קוגנייט, מובילאיי ואוטונומו. בצד השני, סטיקספיי ממשיכה לרדת בחדות ומוחקת 26% משוויה. המניה רחוקה בכמעט 80% מהשיא שלה.

20:40

מדדי המניות בוול סטריט ממשיכים לאבד גובה בהובלת הדאו ג'ונס שמשיל 0.8%. הנאסד"ק ממשיך להיסחר ללא שינוי, וה-S&P 500 יורד ב-0.2%.

בשוק האג"ח מחריפות ירידות התשואות: תשואת האיגרת לעשור נופלת ב-15 נקודות ל-3.55%, ותשואות האג"ח לשנתיים מאבדת 8 נקודות ויורדת ל-4.28%. 

בקרב מניות הטכנולוגיה הגדולות, המגמה מעורבת. אנבידיה  מטפסת ב-1.4%, נטפליקס קופצת בקרוב ל-3.5%, ומטא עולה ב-1.5%. גם טסלה  רושמת עלייה, אך היא קלה בלבד. בצד השלילי, אמזון ו-AMD יורדות בכ-1% כל אחת, מיקרוסופט מאבדת 0.5%, ואילו אלפאבית ואפל נסחרות ביציבות.

בגזרת המניות הישראליות, ארבה רובוטיקס  וסטיקספיי  צוללות ביותר מ-20% כל אחת, וירידות של כ-4% נרשמות במניות צים , היפו , למונייד  וקומפיוג'ן . האחרונה דווקא פרסמה דיווח חיובי היום, שלפיו המוצר שלה (COM701) הראה פעילות אנטי-סרטנית ראשונית כחלק מטיפול משולב והפעיל את מערכת החיסון בחולות בסרטן השחלות שעמיד לטיפולי פלטינום.

19:30

מניות הקמעונאות האמריקאיות ממשיכות לבלוט לרעה. קוסטקו  מאבדת 6% לאחר שדיווחה על עלייה של 5.7% במכירות בנובמבר, האטה לעומת עלייה של 7.7% באוקטובר ונתון גרוע במיוחד בהתחשב בכך שנובמבר הוא בדרך-כלל חודש חזק במיוחד כחלק מעונת החגים. קוסטקו דיווחה גם על ירידה של 10.1% במכירות המסחר האלקטרוני במהלך התקופה. וולמארט  וטרגט  מושפעות וסופגות ירידות. גם דולר ג'נרל  יורדת בחדות לאחר פרסום הדוחות וקיצוץ התחזית.

18:40

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת, כאשר הירידה של הדאו ג'ונס מעמיקה לקרוב ל-1% בהובלת סיילספורס שצונחת בכ-10% אחרי הדוח. בראש המדד נייקי  עם עלייה צנועה של כ-1%. הנאסד"ק כמעט ללא שינוי, ה-S&P500 יורד ב-0.2%.

בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב נרשמות גם היום ירידות חדות בתשואות, ובעיקר באג"ח ארוכות-הטווח. התשואה על האיגרת ל-10 שנים צונחת ב-11 נקודות ל-3.58%, תשואת האג"ח ל-30 שנה נופלת ב-12 נקודות ל-3.70%. תשואת האג"ח לשנתיים רושמת ירידה מתונה יותר של 5 נקודות, ושיעורה כעת 4.32%.

באירופה ננעל המסחר במגמה מעורבת. מדד דאקס עלה בפרנקפורט בכ-0.6%, כאשר אדידס  ופומה  בלטו לטובה, בניגוד למגמה בקרב הקמעונאיות האמריקאיות בוול סטריט בשעה זו. דויטשה בנק  נסוג, וגם יצרניות הרכב BMW , פולקסווגן  ופורשה  נחלשו. הפוטסי בלונדון ירד בכ-0.2%, עם ירידה בולטת של יותר מ-4% במניית רולס רויס  וירידות בשיעורים של 2%-4% בקרב מניות הפיננסים, בהן סטנדרט צ'רטרד , HSBC, נאטווסט , ברקליס  ולוידס . גם בפריז הבנקים איבדו גובה, בהם קרדיט אגריקול  וסוסייטה ג'נרל , בעוד שרנו, קרפור, ויוונדי ופוביליסיס טיפסו.

17:15

המסחר בוול סטריט עבר למגמה שלילית. סיילספורס צוללת ב-10% ומושכת מטה את הדאו ג'ונס, שרושם ירידה של 0.8%. הנאסד"ק וה-S&P 500 יורדים בכ-0.3% כל אחד. לצד זאת נמשכות הירידות בתשואות האג"ח של ממשל ארה"ב, ותשואת האיגרת ל-10 שנים צונחת בכמעט 10 נקודות לרמה של 3.60%.

בשוק הסחורות נרשמות עליות של עד 3% בחוזים על הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר סביב 83.1 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט נסחר תמורת 89.2 דולר לחבית. ענקית ההשקעות גולדמן זאקס  מעריכה כי מחירי הנפט יזנקו ל-110 דולר לחבית בשנת 2023, וזאת בשל החשש ממיתון עולמי, התחזקותו של הדולר, מדיניות ה"אפס קורונה" ההדוקה בסין שמפילה את הביקושים בשל סגרים חוזרים ונשנים וכן בשל המתחים הגאופוליטיים, בהם מלחמת רוסיה-אוקראינה המתמשכת והחרם על הנפט הרוסי. 

16:32

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה מעורבת, לאחר הזינוקים שנרשמו אמש בשל נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול. הדאו ג'ונס נסוג ב-0.1% ,ואילו הנאסד"ק וה-S&P 500 עולים ב-0.1% וב-0.2%, בהתאמה.

סיילספורס  צונחת ביותר מ-7% לאחר פרסום הדוחות (בהם דווקא הציגה רווח והכנסות טובים מהתחזיות). לצד זאת החברה דיווחה כי המנכ"ל המשותף ברט טיילור יפרוש מתפקידו ב-31 בינואר.

גם ספקית תוכנת הנתונים סנואופלייק  מאבדת גובה לאחר שפרסמה תחזית זהירה, על אף שתוצאותיה היכו את הערכות האנליסטים.

לעומתן, חברת התוכנה לניהול זהויות אוקטה  מזנקת ביותר מ-15% לאחר שפרסמה תחזית הכנסות אופטימית לשנת הכספים המלאה.

בקרב המניות הישראליות נרשמות עליות בולטות ליצרנית העגלות החכמות A2Z, ולנס, סנטינל וואן, סלינה, פאגאיה וקוגנייט.

15:45

מניות הקמעונאיות בארה"ב בולטות בירידות חדות במסחר המוקדם לאחר פרסומי דוחות, ובעיקר בשל קיצוץ התחזיות שלהן הלאה.

קוסטקו  יורדת בכ-3% לאחר שהציגה ירידה של יותר מ-10% במכירות המקוונות בנובמבר. קמעונאית ההנעלה דיזיינר ברנדס (DBI) צונחת ביותר ב-15% לאחר שהחמיצה את התחזיות בשורה העליונה והתחתונה וקיצצה את תחזית הרווח שלה בשל "סביבה כלכלית הפכפכה". גם הקמעונאית מתחום הדיסקאונט דולר ג'נרל  צונחת לאחר שחתכה את התחזית השנתית בשל עלויות גבוהות יותר. היא פספסה את תחזיות הרווח, אך עקפה את הצפי בשורת ההכנסות.

עוד בקמעונאות: חברת ההלבשה Lands' End דיווחה על הפסד רבעוני בלתי צפוי ולא עמדה בתחזית ההכנסות, והיא מוחקת מעל לרבע משוויה. לעומת זאת, קמעונאית הדיסקאונט Five Below  עולה ב-9.3% בעקבות תוצאות רבעוניות טובות מהצפוי. 

מאקרו ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית (מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב) עלה ב-0.2% באוקטובר, פחות מהצפי לעלייה של 0.3%. מדד המחירים עלה ב-0.3%, כשהצפי היה 0.5%. נרשמו 225 אלף תביעות אבטלה ראשוניות בשבוע שעבר (עשרת אלפים פחות מהצפי). לצד זאת, נרשמה עלייה של 0.6% בפריון העבודה ברבעון השלישי - כפול מהתחזיות.

14:10

במסחר המוקדם בניו יורק נרשמות עליות במניות טסלה , ומנגד אפל  ומיקרוסופט רושמות ירידות קלות.

קומפיוג'ן , חברה לאימונותרפיה של סרטן בשלבי פיתוח קליני, הודיעה היום על פרסום תקצירים מדעיים בכנס ESMO-IO, שמראים שהמוצר שלה (COM701) הראה פעילות אנטי-סרטנית ראשונית כחלק מטיפול משולב, והפעיל את מערכת החיסון בחולות בסרטן השחלות שעמיד לטיפולי פלטינום, ושהטיפול נסבל היטב.

● הדאו ג'ונס זינק ב-20% מנקודת השפל בספטמבר, אבל זו לא סיבה לחגיגה

12:05

בורסות אירופה נסחרות כעת במגמה מעורבת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

מאקרו אירופה: שיעור האבטלה בגוש האירו עמד באוקטובר על 6.5%, לעומת צפי כלכלנים ל-6.6%.

מדד מנהלי הרכש (PMI) לתחום התעשייה בגוש האירו עמד בנובמבר על 47.1 נקודות, לעומת צפי ל-47.3 נקודות. באנגליה עמד ה-PMI על 46.5 נקודות.

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות, ומדדי המניות המרכזיים מטפסים בשיעורים של עד 1.1%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

בטוקיו רשם היום מדד הניקיי עלייה של 0.9%, בהונג קונג טיפס ההנג סנג בכ-0.5%, ושנחאי עלתה ב-0.4%. 

07:55

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, לאחר הקפיצות בוול סטריט אמש. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של 1.1%, בהונג קונג מטפס ההנג סנג בכ-1.3%, ושנחאי עולה ב-0.7%. מדד הקוספי בסיאול עולה ב-0.3%.

בוול סטריט נרשמו אמש עליות חדות לאחר דברי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (על כך בהמשך). הנאסד"ק קפץ בסיום ב-4.4%, הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-2.2%, וה-S&P 500 זינק ב-3.1% ל-4,079 נקודות. 

● התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות.

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עברו אתמול לירידות של 11-14 נקודות בסיס לאחר דברי יו"ר הפד פאוול (על כך בהמשך), והבוקר הן ממשיכות לרדת. תשואת האיגרת ל-10 שנים צנחה אתמול ל-3.64%, וכעת היא עומדת על 3.61%; ותשואת האג"ח לשנתיים ירדה ל-4.34%, וכעת היא עומדת על 4.33%. 

בזירת המסחר בסחורות, מחירי החוזים על הנפט המשיכו לטפס אמש ועלו בכ-2.8%, לאחר שעיראק טענה שלשום כי ארגון אופ"ק פלוס מתכנן לקצץ בתפוקה 2 מיליון חביות נפט ביום. הבוקר נרשמות ירידות קלות בנפט. הזהב מתחזק בכ-2%, ומחיר האונקיה מגיע ל-1,793 דולר.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש. האירו מתחזק בכ-0.4% ונסחר סביב 1.044 דולר לאירו, וגם הליש"ט מתחזקת בכ-0.4% סביב 1.21 דולר לליש"ט. הין היפני קופץ בכ-1.3% ונסחר סביב 136 ין לדולר.

בשוק הקריפטו נרשמת מגמה מעורבת לאחר עליות חדות אתמול. הביטקוין נסחר סביב 17,100 דולר, והאת'ריום יורד קלות ונסחר ברמה של 1,282 דולר.

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר אמש בנאום בניו יורק כי הפחתת קצב עליית הריבית בארה"ב יכולה להתבצע כבר החודש (הודעת הריבית הבאה של הפד צפויה ב-14 בדצמבר). ואולם, הוא שב והזהיר כי הפד יצטרך להמשיך במדיניות מוניטרית מרסנת עד שקצב האינפלציה יירד במידה משמעותית.

בנאום שנשא במכון ברוקינגס חזר פאוול ואמר כי "למרות התפתחויות חיוביות בתקופה האחרונה, עדיין יש דרך ארוכה לעבור בכדי לחזור למצב של יציבות מחירים". הוא הוסיף כי "הפעולות שהפד עשה לאחרונה ישפיעו על הכלכלה, אולם ההשפעה מחלחלת לאורך זמן. אפשר ככל הנראה להתחיל לצמצם את קצב עליית הריבית, ייתכן שכבר בהודעה הבאה שלנו".

עוד חזר ואמר פאוול כי "ייתכן שהמדיניות המוניטרית המרסנת תימשך זמן מה. אם נלמד מההיסטוריה, נראה שלא כדאי לשנות את המדיניות מוקדם מדי. נמשיך לעשות את מה שצריך, עד שנשיג את המטרה". 

בזירת המאקרו, היום (חמישי) יתפרסמו נתוני ההכנסה וההוצאה האישית בארה"ב לחודש אוקטובר ומדד ה-PCE שצפוי לרשום עלייה של 0.3% (מדד הליבה). ביום שישי כאמור יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב, כאשר כלכלנים מצפים לתוספת של 200 אלף משרות חדשות, בהשוואה לתוספת של 261 אלף משרות בחודש שעבר.