טורקיה מזרימה מיליארדים לאיראן: היקף הגז הטבעי המיובא זינק ב־70%

הזינוק הפתאומי עשוי להצביע על המגמה בשיחות המו"מ בין טורקיה לאיראן להארכת חוזה יבוא הגז שיפוג ב־2026 • טורקיה משתדלת, ככל הניתן, להפחית יבוא אנרגיה – במסגרת ניסיון כללי, ולא מוצלח, שלא "לתדלק" את האינפלציה שצמחה באוקטובר לקצב שנתי של 85.51%

מאגר גז טבעי ונפט סמוך לעיר אנקרה בטורקיה / צילום: Reuters, Umit Bektas
מאגר גז טבעי ונפט סמוך לעיר אנקרה בטורקיה / צילום: Reuters, Umit Bektas

היקף הגז הטבעי המיובא מאיראן לטורקיה זינק באוקטובר ברמה השנתית ב-70%. כך עולה מניתוח הלשכה האירופית לסטטיסטיקה. בחודש אוקטובר, איראן ייצאה 671 MCM (מיליון מטרים מעוקבים) גז טבעי לטורקיה, לאחר שבאוקטובר אשתקד - היא ייצאה אליה 395 MCM.

בזמן שהכלכלה קורסת: המדינה שמציעה את ההלוואות הזולות בעולם 
"המנוולים שילמו את המחיר": הכורדים על הכוונת בארבע ארצות במזרח התיכון | פרשנות 
רוב הסחר של ישראל במזרח התיכון מתבצע עם טורקיה והפלסטינים | נתון אחד ביום

671 MCM מהווים 21% מתוך כלל יצוא הגז הטבעי של איראן בחודש אוקטובר. מתחילת שנת 2022, איראן ייצאה לטורקיה 7.75 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים) - ירידה זניחה למדי מ־7.78 BCM בתקופה המקבילה אשתקד.

הזינוק הפתאומי ביבוא הגז הטבעי מאיראן לטורקיה עשוי להצביע על המגמה בשיחות המו"מ בין המדינות להארכת חוזה יבוא הגז הטבעי הקיים, שנחתם ב־2001 ויפוג ב־2026. עבור מטרה זו, שר הנפט האיראני, ג'וואד אאוג'י, נועד עם שר האנרגיה הטורקי, פתיך דונמז, באנקרה בחודש אוקטובר. לפי החוזה הקיים, איראן מספקת לטורקיה כ־10 BCM מדי שנה.

כיום, טורקיה תלויה מאוד באיראן בתור מקור יבוא הגז הטבעי השני בהיקפו, לאחר רוסיה. בעקבות כך, טורקיה ואיראן חתמו בסוף חודש אוקטובר על הסכם שמיועד להגביר אף יותר את היקף יבוא הגז הטבעי. "לפי ההסכם, כל ההתאמות הטכניות, התפעוליות והביצועיות לטובת יצוא הגז הטבעי לטורקיה יבוצעו בחצי השנה הקרובה", סיפר מוחמד רזא ג'ולאי, בכיר בחברת הגז הלאומית של איראן (NIGC). "איראן היא מקור אמין ליבוא גז".

טורקיה משתדלת להפחית ביבוא אנרגיה כדי לא לתדלק את האינפלציה

הזינוק ביבוא הגז מאיראן מתרחש לאחר שבחודש ספטמבר חלה דווקא ירידה ברמה השנתית בכלל יבוא הגז לטורקיה ב-20.5%, לכ־3.4 BCM . חלק הארי מתוך יבוא הגז התבצע באמצעות צינורות (3.1 BCM), כשמתוכו 1.54 BCM היה מרוסיה, 854 MCM מאיראן ו-710 MCM מאזרבייג'ן.

טורקיה משתדלת, ככל הניתן, להפחית את יבוא האנרגיה - במסגרת ניסיון כללי, ולא מוצלח, שלא "לתדלק" את האינפלציה שצמחה באוקטובר לקצב שנתי של 85.51%. ממדד המחירים לצרכן הטורקי עולה כי רכיב התחבורה התייקר בשנה החולפת ב-117.15%.

היעדר העצמאות האנרגטית של טורקיה עושה את שלה. היקף היצוא, מנוע הצמיחה העיקרי של טורקיה, עלה באוקטובר ב-3% ל-21.3 מיליארד דולר. עם זאת, מנגד, היקף היבוא צמח ב-31% ל-29.2 מיליארד דולר. כלומר, הגירעון המסחרי הגיע ל-7.87 מיליארד דולר, זינוק של 422% ברמה השנתית. בה בעת, הוצאות טורקיה על יבוא אנרגיה זינקו בחודש אוקטובר ב-37.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב-7.45 מיליארד דולר. התשלומים על אנרגיה היוו 25.5% מתוך כלל הוצאות היבוא של טורקיה.

חיבור עליית מחירי האנרגיה עם היעדר העצמאות האנרגטית של טורקיה, שצפויה להתחיל בהפקת גז טבעי מהים השחור בשנה הבאה, ועם "תדלוק" האינפלציה דרך הורדה מצטברת של 5% בריבית הבנק המרכזי מאוגוסט ועד נובמבר ל־9% - גורם לציפייה לעלייה נוספת במדד המחירים לצרכן הטורקי בחודש נובמבר.

האם ישראל תיכנס להסכם הובלת גז לטורקיה? התהליך מתקדם לאט

בכירי אנקרה הביעו לא פעם את שאיפתם ליצירת תשתית שתוביל גז טבעי באופן קבוע מישראל לטורקיה, ואז באמצעות צנרת הגז הענפה שקיימת במדינה - ימשיך הגז לאירופה. אולם, התהליך מתקדם לאט, אם בכלל, בעקבות שתי סיבות: בראש ובראשונה, פוליטית. שגריר טורקיה הנבחר לישראל, שאקיר אוזקן טורונלר, ביקר השבוע ברבנות הראשית של טורקיה, נועד עם החכם באשי יצחק חליבה, ולמעשה עדיין לא הגיע ארצה. בעקבות כך, הבהרות למתיחויות הקיימות בין המדינות, במיוחד עם כינונה הצפוי בקרוב של ממשלת נתניהו, לא מתקבלות.

שנית, גבולות המים הכלכליים במזרח הים התיכון. פריסת צנרת גז טבעי בין ישראל לטורקיה דורשת חציית גבולות מים כלכליים. ישראל ולבנון אומנם חתמו ביניהן על הסכם גבול ימי, אך נותרו אי הסכמות בין טורקיה לבין רפובליקת קפריסין, על רקע דרישת אנקרה למים כלכליים לרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, וכן בין סוריה לבין לבנון. אדרבה, טרם נקבע מתווה להפקה של שדה אפרודיטה־ישי, שחוצה את הגבול הימי בין ישראל לבין רפובליקת קפריסין. כל אחת מאי ההסכמות הללו עשוי להשליך על כל מיזם תשתית עתידי.

בעתיד, ישראל עשויה להוות חוליה אחת מתוך "האב" של הובלת אנרגיה בטורקיה, שמעוניין ליצור הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. "אנחנו בשיחות עם כמה מדינות ליבוא אנרגיה, שבהמשך ייוצא", סיפר ארדואן לפני כשבועיים.