בכירים בקרנות מספרים: מה הם מחפשים לפני השקעה בשוק של 2022

אחרי שנה של גאות בהשקעות, האינפלציה המזנקת והעלאות הריבית שינו את הכללים בדרך לגיוס הון • בכירים בקרנות ההשקעות סייברסטארטס, Team8 ו-Merlin Ventures מספרים על מה הם מוכנים לשים את הכסף, גם בצל המשבר הכלכלי

שי מישל, ליאור סיימון, שרית פירון / צילום: איל יצהר, יוסי זליגר, יונתן בלום
שי מישל, ליאור סיימון, שרית פירון / צילום: איל יצהר, יוסי זליגר, יונתן בלום

החברות הצומחות בישראל
 החברות הצומחות בישראל

את שנת 2021 מכנים בתור השנה בה "כל מטאטא ירה". זו הייתה שנת גאות בהייטק ויוניקורנים הוכרזו בכל פינה, גייסו מיליארדים לפי מכפילים אסטרונומיים. אבל חודשים ספורים אחר כך, כללי המשחק השתנו. האינפלציה זינקה, הריביות של הבנקים המרכזיים הלכו בעקבותיה, והכלכלות הגדולות בעולם צועדות להאטה, וייתכן שאף למיתון.

איך מסתגלות קרנות ההשקעה למציאות החדשה? ועל מה הן מסתכלות לפני ששמות כסף על מיזם חדש בשוק הנוכחי? שאלנו שלושה בכירים בקרנות גדולות. בין המוקד שעבר מצמיחה למודל עסקי בדרך לרווחיות, לבין היכולת של היזם לגייס עוד הון, כולם הסכימו על דבר אחד: הם קודם כל משקיעים באנשים.

"מסתכלים על היכולת של היזם לגייס עוד כסף בזמן הקרוב"

שי מישל, שותף מנהל בקרן ההשקעות Merlin Ventures

"כמו כולם בתעשייה, גם אנחנו רואים שוני במגמה של השוק… הערכות השווי מתחילות להתיישר כלפי מטה. מבחינתנו יש שתי אפשרויות כעת: או לעשות סיבובי פרה־סיד קטנים ומהירים לבדיקת המרקט־פיט או לעשות סיבובי סיד קצת גדולים יותר מבעבר שיתנו יותר זמן ואורך נשימה לחברות.

"השינוי העיקרי בשנה האחרונה הוא שכעת אנו מסתכלים על ההכנסה השנתית הצפויה ועל היכולת של היזם לגייס כסף נוסף בזמן הקרוב. אם בשנתיים האחרונות השוק היה מוטה לצד היזמים, עכשיו זה מתאזן לצד של הקרנות. אני מאמין שזה ייטיב גם עם המשקיעים וגם עם היזמים ויוביל לבניית חברות בריאות ומצליחות".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"היכולת של חברה להצליח תלויה בבעיה שהיא מנסה לפתור"

ליאור סיימון, שותפה מנהלת בקרן סייברסטארטס

"המודל וקצב ההשקעה שלנו לא השתנה. אנחנו משקיעים בצוותים בשלבים המוקדמים ביותר של חיפוש הרעיון. המצב הנוכחי של האטה בשוק מחדד עוד יותר את הצורך להיות קשוב ללקוחות מהרגע הראשון, וביכולת להיות גמישים ולפתור צרכים משמעותיים שמתפתחים ומשתנים. יש תמיד הזדמנויות בעולם הסייבר סקיוריטי, גם בעת משבר.

"היכולת של חברה להפוך לחשובה היא נגזרת ישירה של הבעיה אותה היא פותרת. אם הבעיה לא מספיק אקוטית מלכתחילה, הסיכוי לבנות עסק מוצלח הוא זעום. שני היסודות הקריטיים עבור סיכוי להצלחה הם בעיה גדולה וצוות מצוין. משקיעים נוהגים בהרבה יותר זהירות כעת, אבל חברות טובות יצליחו לגייס ולא רק לשרוד את המשבר, אלא לגדול ולהפוך לדומיננטיות בשוק שלהן".

"רוצים לראות מודל עסקי שיוכל להגיע לרווחיות ולעמוד בזכות עצמו"

שרית פירון, שותפה מנהלת בקבוצת Team8 ומובילת זרוע ההשקעות Team8 capital

"דבר לא השתנה מלפני שנה, שנתיים או בכלל, באופן בו אנחנו מחליטים במי להשקיע. לבנות סטארט־אפ מצליח זו רכבת הרים ורק מעטים יכולים לצלוח את המסע. בנוסף, אנחנו מחפשים חברות שפותרות בעיות אקוטיות ורחבות, כי רק להן יש פוטנציאל להפוך לשחקניות גדולות ומשמעותיות בתעשייה.

"מה שבכל זאת קצת השתנה הוא שהיום שמים קצת יותר דגש על המודל העסקי, שימחיש כיצד יהיה ניתן להגיע בשלב מסוים לרווחיות או לעמוד בזכות עצמו. זה לא שהתעלמנו מזה ב־2021, אבל ייתכן שסדרי העדיפויות קצת השתנו ברוח התקופה. אבל חברה ללא מודל עסקי ברור לעולם לא תצליח - לא היום ולא לפני שנתיים".