ניתוח טכני: העליות האחרונות ב-S&P 500 - האם השוק מצא תחתית?

בכל התקופה האחרונה תייגתי כל ניסיון עליות בשוק האמריקאי כזמני, גם כשהמהלך קצת התארך • האם משהו השתנה בשבוע החולף, והשוק מצא תחתית אחרונה? הפרמטרים של הניתוח לא תומכים בכך

 
  

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guidline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

כל התנהגות שוק שאינה עומדת בקריטריונים מגמתיים מבחינת הסידור של נקודות השיא והשפל, מוגדרת כדשדוש. זהו מצב המבטא איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע, ללא הכרעה לגבי כיוון השוק אני יודע, לא צריך שתגידו לי... לפני כשבועיים הכרזתי על קבורתו של הרצף העולה במדד S&P 500, וכמו בכדורגל, אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך. אז לפני שאתם מעלים אותי על המוקד, דעו שכבר צלבתי את עצמי והלכתי לבדוק מה השתבש בין ההערכות להתנהגות השוק.

התשובה שאציג בפניכם עשויה להפתיע.

כספי הציבור ממשיכים לזרום לקרנות הכספיות: "מוצר נזיל שמגן מאינפלציה"
בנק ישראל מגביר את הלחץ על הבנקים לגלגל את הריבית לצרכנים 
פרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס: ההרשמה נפתחת

ברבעונים האחרונים הערכתי שרמת הסיכון גבוהה והבלון הזה שנופח מעל עשור מלא באוויר חם. אתם גם יודעים שבמהלך הירידות האחרון של ה־S&P 500 תייגתי כל ניסיון עליות כזמני, גם כשמהלך זה התארך מעבר להערכותיי.

אז האם משהו השתנה - האם העליות של השבוע האחרון הן בעצם הכרזה על תחתית אחרונה? האם השוק מותיר מאחוריו תקופה עגומה ומתסכלת בדרכו מעלה או שמא מדובר במלכודת פתאים, שאם תיכנסו לתוכה אתם תעשו חסד ותשחררו משקיעים חכמים מסחורה שתימכר לכם במחירים מופקעים?

הנה התשובה שלי בהתאם לפרמטרים הנבחנים:

השוק מתקרב לרמת ההתנגדות

■ כדי לנסות להגיע למסקנה נכונה הלכתי הפעם לגרף החודשי, ושם אפשר לראות שהנתון החיובי היחיד בהתנהלות השוק הוא שהרצף היורד נשבר. שער הסגירה של נובמבר גבוה מהשער הגבוה של אוקטובר, וזה חיובי בהחלט, אם כי לא משנה את התמונה בהכרח.

■ הממוצעים הנעים משמשים אותי כמדדי מומנטום; הניתוח שלהם מתבסס הן על האופן שבו הם מסודרים והן על השיפוע שבו הם נמצאים. ובגרף רואים שחרף העליות, הממוצעים הנעים מסודרים עדיין בסדר יורד, כלומר הקצר מתחת לארוך ושניהם משופעים מטה. המשמעות היא שהמומנטום עדיין שלילי, ויותר מכך - שהשוק מצוי מתחת לממוצעים הנעים.

■ לגבי מבנה המחירים, למעט בגרף היומי שאינו מוצג כאן, בשום ממד זמן אין מבנה מחירים התואם את ההגדרה של "מגמת עלייה". כלומר נקודות השפל והשיא אינן מסודרות במבנה עולה עדיין.

■ רמות התנגדות - בניתוחים האחרונים הצבעתי על רמת 4,000 הנקודות כיעד של השוק, כשהערכתי שעד לשם הדרך סלולה, וסביב רמה זו ואולי מעליה נתחיל להרגיש קושי. שימו לב לקו האופקי שנמתח על הגרף, הוא מייצג את רמת ההתנגדות הקרובה (אזור על הגרף המבטא ריכוז גבוה של מוכרים), והשוק קרוב מאוד לשם.

■ סביר שהמהלך שעובר תיקון הוא זה שהחל בפסגה הגבוהה ביותר של S&P 500, דבר ההופך את הרמות הנוכחיות להגיוניות מחד, אבל מסוכנות מאידך. והדגש שלכם אינו אמור להיות על ההיגיון אלא על הסיכון.

חרג מההערכות אבל לא מהציפיות

למבקשים שורה תחתונה:

מקווה שלא התנפלתם על המדד. אם נביט ממרחק הרי שכל מהלך העליות שעושה השוק בשבועות האחרונים מקוטלג כתיקון ולא כמגמת עלייה. אין שום סימנים לתחתית אחרונה. אחד הדברים החשובים בניתוחי שוק, מניה או כל נכס אחר, הוא להבחין האם השוק חרג מההערכות או מהציפיות. יש לנו לעיתים נטייה לבלבל בין השניים. במקרה הנוכחי השוק חרג מההערכות שלי.

כן, היו סימני סיום, ולו הייתי שוב באותו מקום, הייתי אומר דברים זהים. העלייה הזאת מנוגדת לציפיות אבל לא לנתונים. כך שרמת הסיכון עדיין גבוהה וגל העליות האחרון קרוב מאוד לנקודת השיא שלו.

מדד שנגחאי: מיליארדי סינים עשויים לטעות 

אני יכול להבין את האקזוטיקה שבמסחר בחו"ל; אם אתה סוחר בשוק האמריקאי אתה נחשב מקצוען גם אם יש לך חשבון של 5,000 דולר בלבד, אבל אם הגעת לסין אתה כבר איש העולם הגדול, ובשיחות הסלון בשבת אתה מקבל הרבה כבוד על הידע שלך, שהוא מעל ומעבר. אני אישית מעולם לא הבנתי מה יש לחפש שם.

ההחלטה להיכן לנתב את הכסף צריכה להתבסס על כיוון השוק והיא לא פונקציה של אקזוטיקה או הכבוד שמתחשק לכם לקבל. אין שום דבר אקזוטי במסחר במניות - זו עבודה פקידותית נטו. בסופו של דבר אתה חייב להחליט להיכן ילך הכסף: יישאר בארץ, יופנה לוול סטריט או שמא לשווקים אחרים. גם שוק הקריפטו הוא אופציה, אם אתם בעלי נטיות אובדניות.

אם אין מגמה, אין הצדקה

אם כך, הגרף של בורסת שנחאי מראה שמשנת 2016, אחרי ירידה לא מבוטלת, אין ממש מגמה. הבורסה נעה בתנודות גדולות מעלה ומטה, וזו אשליה שאפשר להרוויח שם. וגם אם כן, המאמץ לא שווה את ההשקעה. למה שקורה שם קוראים דשדוש (ראו הסבר), מצב שבו למשקיעים הקטנים מוטב להישאר בצד. כמו שלא תיכנס עם קטנוע ביודעין מתחת למשאית, כך עדיף גם לא להיכנס לשוק שהוא חף מכל מגמה.

למי שמתרשם רק ממספרים, אציין שהשוק הזה מדשדש בין 2,500 נקודות ל-3,600 נקודות מדד לערך. אבל זו אשליה משום שאי אפשר להרוויח את כל המשרעת (גודל הטווח שעל פניו משתנה הפונקציה המתמטית). כלומר, בלתי אפשרי לרכוש בתחתית ולמכור בשיא.

ומה עם כל התנודתיות המרגיזה שבאמצע? לא כל מה שנראה שאפשר להרוויח ממנו, הוא כזה בפועל. אלו החיים.