בנק ישראל מגביר את הלחץ על הבנקים לגלגל את הריבית לצרכנים

בנק ישראל מאלץ את הבנקים להחליט אם הם רוצים להעלות את הריבית גם בפיקדונות קצרי-הטווח, על מנת להשאיר את הלקוחות אצלם - או להסתפק רק בפיקדונות הארוכים יותר • הנגיד אמיר ירון: "אני רוצה לראות את הבנקים מעלים את הריבית בפיקדונות, ויותר מהר"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: שלומי יוסף
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: שלומי יוסף

ריבית בנק ישראל עומדת כבר על 3.25%, וכנראה לא תעצור שם. בבנק המרכזי כבר מדברים בגלוי על העלאות נוספות מעבר לרף ה־3.5%, ובשוק כבר יש מי שצופה ריבית של 4%. בינתיים, בבנק ישראל מפעילים לחץ על הבנקים לגלגל את הריבית ללקוחות הפיקדונות, ויוצאים השבוע בהנפקת מק"מ (מלווה קצר-מועד) בהיקף 38 מיליארד שקל.

הנתונים שמוכיחים: הישראלים שכחו עד כמה חוב יכול להיות מסוכן | ניתוח
הכירו את נייר הערך האמריקאי שמבטיח הגנה מפני טלטלות האינפלציה
פרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס: ההרשמה נפתחת

מדובר בניירות ערך נזילים לתקופה של שנה, אשר מניבים בטווח הקצר (שלושה חודשים) תשואה שנתית של יותר מ־3% - נמוכה רק במעט מריבית בנק ישראל. בשבועות האחרונים השתמש בנק ישראל בכלי זה מספר פעמים, במטרה לשפר את התשואה שמניבות הקרנות הכספיות, המהוות אלטרנטיבה לפיקדונות הבנקים, ולעודד את הציבור לחסוך. על פי ההערכות, הריבית לתקופה של שנה תגיע בהנפקה לכ־3.5% ואף יותר מכך.

בבנק ישראל מכוונים בעיקר לפיקדונות קצרי-המועד, שם נמצא רוב כספו של הציבור, אך למרות זאת הבנקים עדיין מציעים בהם ריביות נמוכות מאוד ביחס לריביות לטווחים של שנה ומעלה.

בהציעו לציבור לרכוש את המק"מים באופן ישיר, או באופן עקיף דרך הקרנות הכספיות, בנק ישראל מאלץ למעשה את הבנקים להחליט אם הם רוצים להעלות את הריבית גם בפיקדונות קצרי-הטווח, על מנת להשאיר את הלקוחות אצלם, או להסתפק רק בפיקדונות הארוכים יותר.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר לאחרונה בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי "אני רוצה לראות את הבנקים מעלים את הריבית בפיקדונות, ויותר מהר". כעת הוא עושה שימוש נוסף בכלי הנפקת המק"מ כדי להגיע לכך.