אושרה בקשה לייצוגית נגד בנק הפועלים: גבה עמלת חליפין גבוהה בנתב"ג

בבקשה לתביעה הייצוגית נטען כי בנק הפועלים הפר את כללי הבנקאות בכך שקבע עמלת חליפין לסניף בנתב"ג הגבוהה יותר מזו הנגבית ביתר סניפיו • היקף התביעה: 120 מיליון שקל • מבנק הפועלים נמסר: "הבנק ילמד את ההחלטה וישקול את התייחסותו בהמשך"

בנק הפועלים הוא הבנק היחיד המספק שירותי מטבע בטרמינל 3 בנתב"ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
בנק הפועלים הוא הבנק היחיד המספק שירותי מטבע בטרמינל 3 בנתב"ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בית המשפט המחוזי מרכז לוד אישר היום (ב') בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד בנק הפועלים. נקבע כי הבנק גבה בסניף נתב"ג עמלה בניגוד לתעריפון ובאופן שונה מיתר סניפיו. השופטת איריס רבינוביץ'-ברון אישרה את הדיון בתביעה בעילת רשלנות ועשיית עושר ולא במשפט. הבנק צפוי להגיש כתב הגנה, ודיון להמשך הבירור נקבע למאי 2023.

המדינה היחידה בעולם שבה הריבית יורדת, וגם האינפלציה 
"אנחנו מוכרים מניות": בבנק אוף אמריקה רואים שינוי מגמה קרוב בשווקים 

התובע הייצוגי רון סמוחה, שיוצג על-ידי עורכי הדין רונן עדיני ואפי שאשא, טוען כי הבנק הפר את חוק וכללי הבנקאות בכך שקבע עמלת חליפין לסניף בנתב"ג, הגבוהה בדרך-כלל מזו הנגבית ביתר סניפי הבנק - זאת למרות שלפי כללי הבנקאות אסור לבנק לקבוע עמלות שונות בסניפים שונים.

היקף התביעה: 120 מיליון שקל

עוד נטען כי על-מנת לשנות את התעריפים בנתב"ג באופן שונה מיתר הסניפים, נדרש הבנק לאישור המפקח על הבנקים בתור שירות מיוחד, ופרסום ההחלטה ברשומות.

התביעה הוגשה על סכום של 120 מיליון שקל ומתייחסת לכל אדם או עסק קטן שביצע המרת מטבע בסניף בנק הפועלים בנתב"ג בשבע השנים שקדמו להגשת התביעה בשנת 2019, ושילמו עמלת חליפין החורגת מתעריף בנק הפועלים הרגיל.

בית המשפט המחוזי קבע כי כאשר מדובר בפעולה שמעצם טבעה נכללת בתעריפון, הבנק לא יכול להחליט על דעת עצמו על שינוי התעריפים, והיה עליו לקבל אישור של בנק ישראל.

בנק הפועלים, שיוצג בהליך על-ידי משרד עורכי הדין אגמון, הוא הבנק היחיד המספק שירותי מטבע בטרמינל 3 בנתב"ג מאז שנת 2002. בשנת 2011 פנה בנק ישראל לבנק הפועלים, בעקבות תלונה שהוגשה, לקבל הסבר למה נגבות עמלות שונות בשדה התעופה. הבנק סיפק הסברים וקיבל הנחיה מבנק ישראל כיצד לפעול. לפי המענה, התעריפים יכולים להיחשב כשירות מיוחד הדורש אישור - אך לא התקבל אישור כנדרש. הבנק ידע זאת, ולכן אושר הדיון בתביעה.

השופטת קבעה כי לאור התנהלותו מול בנק ישראל, עומדת לבנק הפועלים הגנה לפי פקודת הנזיקין כי פעל בתום-לב במסגרת הרשאה חוקית, אך הגנה זו לא עומדת בטענה לרשלנות או לעשיית עושר ולא במשפט. בית המשפט קבע כי כדי לגבות עמלות החורגות מהתעריפון של הבנק בסניף נתב"ג, היה צורך בקבלת אישור - וכזה לא ניתן.

הבנק חויב בתשלום שכר-טרחת עורכי הדין של התובע הייצוגי בסכום של 40 אלף שקל.

מבנק הפועלים נמסר: "הבנק ילמד את ההחלטה וישקול את התייחסותו בהמשך".