מוצר חדש להרזיה התפוצץ בטיקטוק ותפס את היצרנית לא מוכנה

נובו נורדיסק לא נערכה לביקוש האדיר לתרופה החדשה שלה למניעת השמנה, והפסידה מאות מיליוני דולרים

קים קרדשיאן. ייחסו את הירידה שלהן במשקל לתרופה החדשה / צילום: Reuters, BANG Showbiz
קים קרדשיאן. ייחסו את הירידה שלהן במשקל לתרופה החדשה / צילום: Reuters, BANG Showbiz

ג', חולת סרטן השד ובסיכון לסיבוך סוכרתי שחיה בארה"ב, קיבלה אישור מיוחד לתרופה למניעת סוכרת עבור חולות במצבה. הבעיה: התרופה זכתה לפופולריות חריגה ברשתות החברתיות, כתרופה להרזיה. "התרופה חסרה במלאי כי מתברר שהקרדשיאנס לוקחות אותה עכשיו, אז כמובן כל היקום התחיל לקחת אותה במקביל", היא אומרת. "אצטרך לחכות שהן יעברו לתרופה אחרת".

ביקשנו מהבינה המלאכותית לכתוב טקסט על יכולות הצ'אט שלה: כך זה נראה | ניתוח
עולם הקריפטו לא נרגע מקריסת FTX ונראה שהחורף בענף לא יסתיים בקרוב
כך דילגה העלאת הריבית של הבנקים על העסקים הגדולים | בדיקת גלובס

אף אחת מהאחיות קרדשיאן לא אישרה שהיא נוטלת את התרופה, אך בטיקטוק וברשתות החברתיות האחרות יוחסו ירידות במשקל של בנות המשפחה לשימוש באותה תרופה, Wegvoy שמה. מי שכן ציין את התרופה בשמה הוא אילון מאסק. באוקטובר, נשאל מנכ"ל טסלה וספייס אקס כיצד ירד במשקל. הוא ענה "צום ו־Wegevoy".

לא בטוח שנובו נורדיסק, יצרנית התרופה Wegvoy, מרוצה מהאופן שבו התפתחו הדברים. כושר הייצור שלה לא קרוב לעמוד בביקוש שנוצר לתרופה בעקבות ההתפוצצות שלה ברשתות החברתיות. תחילה, היא לא העריכה נכון את המהירות שבה יתפתח הביקוש לתרופה. היא כיוונה את מאמצי השיווק שלה לקהילה הרפואית ולא דמיינה את אפקט הרשתות החברתיות. לכן התקשרה רק עם מפעל ייצור אחד, וכאשר גם הייצור במפעל הזה הוגבל לאחר ביקורת ה־FDA, היא מצאה את עצמה עם שוק אדיר, אבל בלי מוצר.

מוצר מתחרה כבר קרוב לשוק

ב"וול סטריט ג'ורנל" כינו את השקת התרופה "פאשלה" וטענו שהחברה תפסיד מאות מיליוני דולרים פוטנציאליים שהייתה יכולה להרוויח אם הייתה מוכנה עם כמות מספקת. כעת החברה נערכת לקראת המשך השנה, אבל ב־2023 כבר אמורה להגיע לשוק מתחרה נוספת, אלי לילי, עם מוצר דומה מאוד. מצד אחר, ייתכן שכך נובו נורדיסק נמלטת מהאשמות בשיווק יתר של התרופה, שכנראה ניטלת גם על ידי אנשים שלא מתאימים להתוויה שלה (BMI של 27 ומעלה).

Wegvoy עדיין אינה מאושרת לשיווק בישראל. כן מאושרת בארץ תרופה אחרת מאותה משפחה, אוזמפיק, גם היא של נובו נורדיסק, לטיפול בחולי סוכרת בלבד. בפועל כנראה נעשה בה שימוש נרחב יותר, והרעש סביב Wegvoy הוביל כעת למחסור בשתי התרופות.

לנובו נורדיסק תרופה נוספת, בשם סקסנדה, שמאושרת להפחתת משקל גם בישראל. הכנסותיה של נובו נורדיסק מסקסנדה הגיעו בשנה שעברה למיליארד דולר כמעט. ההשקה של סקסנדה הייתה איטית ומאומצת, וזו אחת הסיבות לכך שהחברה לא דמיינה כיצד תתפתח ההשקה של התרופה החדשה. בפועל בתוך חמישה שבועות היא עברה את מספר המרשמים שנרשמו לסקסנדה בארבע שנים.

שוק של 2.5 מיליארד דולר

לעומת סקסנדה, שתורמת לירידה של כ־5% בממוצע במשקל, Wegvoy נמצאה בניסויים כמפחיתה 15% מהמשקל. אבל יש לתרופה גם תופעות לוואי, חלקן חמורות, כמו גידולים סרטניים בבלוטת התריס. "פנו מיידית לרופא אם אתם מרגישים גוש בגרון", נכתב באופן בולט באתר החברה. זה לא עוצר כרגע את הביקוש, ונובו נורדיסק נערכת להגדלת כושר היצור בעוד אלי לילי מתחממת על הקווים עם המוצר שלה. שתי החברות יחלקו שוק המוערך היום בכ־2.5 מיליארד דולר, של מטופלים העומדים בקריטריונים למוצר, לא כולל סלבריטאים רזים שרוצים להיות רזים יותר.