התקדמות משמעותית בחשמול האוטובוסים, אבל החסמים עדיין רבים

יותר מ־450 אוטובוסים חשמליים כבר פועלים כיום בישראל • אך הדרך להשלמת היעדים עוברת באתגרים רבים: החל מהרשויות המקומיות ועד הקמת תשתיות

תחבורה ציבורית. לתמרץ את העובדים / צילום: כדיה לוי
תחבורה ציבורית. לתמרץ את העובדים / צילום: כדיה לוי

במשרד התחבורה מעוניינים להעביר 3,000 אוטובוסים עירוניים להנעה בחשמל עד לשנת 2026, כאשר מאז כל אוטובוס עירוני שיירכש אמור להיות חשמלי. בתוכנית הושקעו כמיליארד שקל וכבר כיום פועלים יותר מ־450 אוטובוסים בישראל. אלא שתוכניות דומות נתקלו בעבר בחסמים רבים וגם כעת הדרך למימוש התוכנית - שעוברת דרך חיבור לרשת החשמל והרשויות המקומיות - עוד ארוכה. 

מנהל רשות המסים: "נבדוק האם ביטול המכס על רכב קוריאני אכן מתגלגל אל הצרכנים" 
כביש החוף יוסט מזרחה לטובת הרחבה של ג'סר א־זרקא
מאחרים כרוניים: שיא שלילי בתזמון הגעת האוטובוסים לתחנות  

על פי התוכנית, במהלך השנה הבאה דימונה תעבור להפעלה באמצעות חשמל ובשנת 2024 גם כרמיאל. אוטובוסים חשמליים יופעלו בין היתר בראש העין, בני ברק, ראשון לציון ות"א.

מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה, מסבירה כי היעד עד סוף 2023 משקף גידול של אלף אחוזים בשנתיים. "הזינוק הזה מתאפשר בזכות השקעה תקציבית משמעותית, והודות לקצב הקמת עמדות הטעינה של חברות הביצוע שלנו, ולהסכמים עם מפעילי התחבורה הציבורית".

ניר משה, סמנכ"ל ברשות הארצית לתחבורה ציבורית שאחראי על הפרויקט ציין כי גם "בשנים הבאות יגביר המשרד את קצב ההקמה והרכש כמפורט בתוכנית. האוטובוסים החשמליים יביאו לשיפור התחבורה הציבורית, ולשיפור משמעותי בזיהום האוויר בערים".

יש לציין כי מתוך כ־940 אוטובוסים עירוניים שנוספו השנה לשירות, 55% מונעים בדיזל.

האתגר הגדול: הרשויות

למרות ההתקדמות משנים עברו, עדיין קיים מרחק מהתוכנית האסטרטגית שנכתבה בשנת 2019. בדרך ליעדים שנקבעו עומדים חסמים רבים: בין היתר, תכנון וביצוע מסופים באמצעות תוכנית לאומית שתאפשר לשדרג את אלו הקיימים, וחסמים הקשורים באספקת החשמל ובתאום בין חברת החשמל למשרד.

 
  

אתגר נוסף הוא תיאום בלוחות הזמנים. בראשון לציון למשל, חובר בשבוע שעבר מסוף לרשת החשמל לאחר שפעל במשך חודשים באמצעות גנרטורים מזהמים. מדובר בפתרון ביניים שלפי המשרד כרגע לא מיושם במקומות נוספים.

ואולם, נדמה שהאתגר הגדול ביותר שעומד בפני מימוש התוכנית הוא שיתוף הפעולה מצד הרשויות המקומיות שמתנגדות ברובן להקמת מסופים. בכפר סבא למשל חל עיכוב של חודשים בחתימה על היתר לבניית המסוף וכתוצאה מכך במכרז הפעלת האוטובוסים בשרון נמחקו 100 אוטובוסים חשמליים כשהמכרז הבא אחריו באשכול יפורסם רק עשור מאוחר יותר. גם באלעד חלו עיכובים בירוקרטים שהובילו לויתור על 30 אוטובוסים.

אינטרס המדינה לא תמיד תואם את האינטרס של הרשויות המקומיות, שבחלק מהמקרים מנסות "לסחוט" את משרד התחבורה בתמורה לחתימה על ההיתרים ושיתוף פעולה בהליכי התכנון וההקמה.