מנכ"ל גולדמן זאקס חוזה ירידות חדות בשווקים גם בשנה הבאה. ומה מעריכים יתר המנכ"לים הבכירים בוול סטריט?

המנכ"לים של ג'יי.פי מורגן, גולדמן זאקס, יוניון פסיפיק, ג'נרל מוטורס, יונייטד ו-וולמארט נוקטים גישה שמרנית לקראת 2023, מחשש להאטה כלכלית • הנושאים העיקריים שמדאיגים את הבכירים הם עליית ריבית, אינפלציה ואירועים גאופוליטיים – המשפיעים באופן ניכר על התנהגות הצרכנים

יותר ויותר קולות בשוק מזהירים מפני מיתון / צילום: Shutterstock
יותר ויותר קולות בשוק מזהירים מפני מיתון / צילום: Shutterstock

התחזית הכלכלית לשנת 2023 ממשיכה להתקדר. כעת כבר ברור שהחשש למיתון הוא ממשי, ותחתיו נערכת אמריקה התאגידית להאטה בהוצאות הצרכנים. מנכ"לים של החברות המובילות באמריקה התייחסו לאינפלציה, ריביות, עובדים ולקוחות, ונתנו על אחד את תחזיתו לשנה הבאה.

בניגוד למגמה, הכירו את התחזית האופטימית לכלכלה 
"אנחנו מוכרים מניות": בבנק אוף אמריקה רואים שינוי מגמה קרוב בשווקים 
הריבית בארה"ב תעלה כנראה ב-0.5%. החידה היא מה יקרה אחרי 

המנכ"לים של בתי ההשקעות הגדולים מציגים תמונה פסימית להמשך. "עליית ריבית, אינפלצית שיא, לחץ גאופוליטי וגורמים אחרים עלולים להתלכד למיתון", אמר מנכ"ל ג'י.פי מורגן צ'ייס  ג'יימי דימון, ל-CNBC. עוד הסביר דימון כי חיסכון וסיוע ממשלתי במהלך המגיפה אכן עזרו לשמור על יציבות ארנקי הצרכנים, אך האינפלציה והעלאות הריבית "שוחקות הכל", כלשונו.

דימון צופה שההוצאה הצרכנית המוגברת של 2022 לא תימשך עוד הרבה זמן, והדגיש את הסיכון הנשקף מעליית הריבית בזמן שהפד פועל לבלימת האינפלציה. עוד התייחס המנכ"ל אל הטלטלות הגאופוליטיות של השנה החולפת, בראשן המלחמה באוקראינה והסחר המתוח עם סין, כחלק מ"ענני הסערה" שדימון צופה בהם מתקרבים. כשהדולר יתחזק, ציין, הסחר הבינלאומי בסחורות, כמו נפט, למשל, ימשיך להתייקר מכיוון שמטבעות חלשים נאלצים להתאים את ההפרש. "כשמסתכלים קדימה, הדברים האלה עלולים לשבש את הכלכלה ולגרום למיתון קל עד קשה, ממנו אנחנו מודאגים. זה יכול להיות הוריקן. אנחנו פשוט לא יודעים", סיכם.

גם מנכ"ל גולדמן זאקס, דיוויד סולומון, מסמן את אפשרות המיתון בשנה הבאה כיותר מסבירה. סולומון צופה שהשפל של שוק המניות ימשיך ב-2023 וחושב שהסיכויים למיתון שיפגע בכלכלת ארה"ב הם בערך 2 מתוך 3.

בנאום במפגש ועידת המנכ"ל של הוול סטריט ג'ורנל אתמול (ג'), אמר סולומון כי הוא צופה שוקי המניות ירדו אף יותר, יחד עם נפט ונדל"ן (הן מסחרי והן למגורים), בעוד שהדולר האמריקאי צפוי לעלות מעט בשנה הבאה. בינתיים, העמיד מנכ"ל גולדמן זקס את ההסתברות ל"נחיתה רכה" - או האטה באינפלציה שאינה מטה את הכלכלה למיתון - על 35% בלבד.

"הייתי מגדיר נחיתה רכה כשהאינפלציה תחזור לשיעור קרוב ל-4%, אולי בקצב סופי של 5% וצמיחה של 1%", אמר סולומון. "אני חושב שיש אפשרות סבירה שנוכל לנווט בתרחיש כזה. אבל אני גם חושב שיש אפשרות סבירה מאוד שיכול להיות לנו מיתון כלשהו", והוסיף כי "זה לא ודאי, וכל מי שיגיד לך שהוא יודע, לא יודע".

הקמעונאיות הגדולות בארה"ב מודאגות מקצב האינפלציה 

מנכ"לית ג'נרל מוטורס , מרי בארה, צופה אתגרים כלכליים בשנה הבאה, אך שומרת על מתינות בתחזיותיה. "אני לא מתכוונת להכריז על מיתון, אשאיר את זה לכלכלנים", אמר בארה ל-CNBC, והוסיפה כי ענקית הרכב עדיין רואה התנהגות צרכנים חזקה.

למרות זאת, ג'נרל מוטורס פועלת בזהירות כדי להיות מוכנה לקריסה פוטנציאלית בביקוש, בדומה למה שהתרחש בתעשיות אחרות. במהלך המגיפה, כאשר הצרכנים הוציאו פחות על נסיעות ושירותים, חלק מהענפים ראו ביקוש מוגבר ונתפסו לא מוכנים כשהביקוש הזה נעלם מאוחר יותר.

השפעות הקורונה על ג'נרל מוטורס עדיין ניכרות בביקוש גבוה, אבל בארה צופה כי יצרנית הרכב תשמור על גישה "שמרנית למדי" לשנת 2023.

בענף הקמעונאות, לעומת זאת, השינויים בהתנהגות הצרכנים מורגשים יותר. בחודש הקודם פרסמו שתי ענקיות הקמעונאות באמריקה, וולמארט  וטרגט , את הדוחות הרבעוניים שלהן, שחשפו פער גדול בין שכבות ההכנסה השונות. דאג מקמילון, מנכ"ל וולמארט, הסביר ל-CNBC את השפעת השינויים על המהלכים העתידיים של הקבוצה. "יש לנו כמה לקוחות מודעים יותר לתקציב שנמצאים תחת לחץ אינפלציה במשך חודשים", והוסיף כי גם על העובדים משפיע לחץ האינפלציה.

אומנם, קשיי כוח-האדם של ענקית הקמעונאות מתקופת המגפה החלו להתפוגג לאחר שהיא העלתה שכר, אבל מקמילון ציין שעדיין קיים מחסור בכוח-אדם במשרות הזוטרות יותר. לגבי החשש ממיתון, מקמילון הבטיח כי אם יפגע מיתון קשה, וולמארט לא תפנה לצמצום כוח-אדם. "האם הפד צריך לעשות את מה שהוא צריך לעשות, גם אם זו נחיתה הרבה יותר קשה ממה שהיינו רוצים? אני חושב שצריך לטפל באינפלציה", גם במחיר של מיתון, אמר מקמילון.

מנכ"ל ענקית מסילות הרכבת, יוניון פסיפיק , סלחן פחות כלפי הפד. "הפד מנסה לפגוע ביכולת ההוצאה של כולנו עם כלכלה איטית יותר ופגיעה בביקוש. זה לא טוב", אמר לאנס פריץ ל-CNBC. עם ההוצאות הצרכניות שהולכות ומצטמצמות והכלכלה המתהדקת, גם ענף התובלה חווה האטה. "שוק הדיור הואט בבירור ואריזת החבילות האטה בבירור ואנחנו רואים את זה במשלוחי נייר וחבילות", הוסיף פריץ. את ההחלטה אם להפעיל לחץ על ארנקו של הצרכן, כלי לרסן את האינפלציה, במחיר של מיתון ב-2023 השאיר פריץ בידי הפד. "ככל שהריבית תמשיך לעלות, הוצאות וביקוש הצרכנים בוודאי ירדו", סיכם פריץ.

גם מנכ"ל יונייטד איירליינס הולדינגס , סקוט קירבי, מפנה אצבע מאשימה אל מקבלי ההחלטות. קירבי אמר ל-CNBC שהחברה נכנסת לשנה הבאה באופטימיות, אך הכלכלה עלולה לחוות "מיתון מתון שנגרם על ידי הפד", כלשונו. הנסיעות העסקיות נהנות מהתאוששות יציבה לאחר קריסה בתקופת המגיפה, אך קירבי אמר כי הביקוש לנסיעות נופש דורך במקום, מה שעשוי להעיד לדעתו על "התנהגות טרום מיתון". ולמרות שהתעשייה נמצאת ב"סיבוב השמיני" של התאוששות מאז הקורונה, קירבי אמר שהיא עדיין נאבקת בבעיות שנותרו מהמגיפה, כמו מחסור בטייסים ודלק יקר. לעת עתה, יונייטד איירליינס נהנו מהיתרונות של עבודה היברידית, משום שהגידול בעבודה מרחוק מאפשר לאנשים גמישות רבה יותר לנסיעות, אמר קירבי. יונייטד עדיין שומרת על תחזית חיובית כאשר ההכנסות שלה ממשיכות לעלות. קירבי אמר שהחברה "חוזרת לשולי רווח שכמעט שוברים את שיאי כל הזמנים".

"אם לא הייתי צופה בחדשות בבוקר, המילה מיתון לא הייתה באוצר המילים שלי", אמר קירבי. "פשוט אי אפשר לראות את זה בנתונים שלנו".