ניתוח טכני: רמת הסיכון במדד S&P 500 עולה, ואפילו אפל לא חסינה

השבוע החולף הזרים למשוואה עוד סימני חולשה, ולמשל שבירת הרצף העולה, המעידה על מעבר ממהלך עליות לירידות • רמת הסיכון עבור מי שבחרו להישאר בשוק עלתה, ואין סימנים לתחתית אחרונה בשוק המניות האמריקאי

 
  

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

לפני שלושה שבועות הערכתי שהעניין גמור - מחד מדד S&P 500 לא ממש ירד, ומאידך גם לא ממש עלה. עצר לחכוך בדעתו. למצבים הללו אני קורא "חנינה" - הזדמנות לזהות סימן מכירה מוקדם במקום להימשך למלכודת פתאים. דומני שגם דעתי לא ממש עברה שינוי במהלך השבועיים האחרונים.

שבוע דרמטי בשווקים: ריבית ואינפלציה בארה"ב, ומה צפוי במדד בישראל? 
איך יראה שוק הרכב ב-2023? הזמינות תעלה, אך הריבית תצנן את הביקושים | ניתוח 
בית ההשקעות הגדול בעולם: "זה הזמן לספר חוקים חדש בשוק ההון" 

החוכמה היא להבין האם השוק זז כנגד הציפיות שלך או כנגד הנתונים, ובשבועיים הקודמים הוא זז בעיקר בניגוד לציפיות שלי. השבוע החולף המשיך והזרים למשוואה עוד סימני חולשה, שהאחרון שבהם הגיע בדמות שבירת הרצף העולה בגרף השבועי. כלומר, מעבר ממהלך עליות למהלך ירידות.

מה מספרים נתוני הגרף

רמת הסיכון עבור מי שבחר להישאר בשוק עלתה, ומרכיב ההימור בתהליך קבלת ההחלטות הוא בעל משקל בלתי נסבל. שום סימנים לתחתית אחרונה לא צצו, ולעיתים נדרשת סבלנות עד להבשלת התהליך.

ודאי שאני מקווה שאני טועה משום שירידות אינן טובות לאף אחד, חוץ מהבודדים שעושים רווחים ממהלכי שורט, וזה לא בדיוק אתם.

השבוע אתמקד בגרף השבועי של מדד ה־S&P 500, וזאת לאחר קפיצה קלה שנתתי בניתוח הקודם לממד הזמן הארוך יותר, כדי להבין האם התמונה השתנתה. המגמות הקצרות לעולם יישרו קו עם הארוכות יותר, וכדי להבין את התמונה האמיתית יש לבצע מדי פעם גיחות לממדים הארוכים. וכעת הבה נביט בנתונים.

■ הדבר החשוב ביותר בגרף השבועי הוא שהמגמה אינה עוד מגמת ירידה (כאמור, סדרה יורדת של נקודות שיא ושפל שכל אחת מהן נמוכה מקודמתה). אפשר לראות שהרצף האחרון נשא את המדד עד לשיא אחרון. כלומר, המוכרים אינם מגיעים לשוק במחירים הולכים ויורדים. כך גם במדדי הדאו והנאסד"ק. במידה מסוימת אלו חדשות טובות המעידות על מעבר לדשדוש, שגבולותיו אינם ידועים בשלב זה.

■ הממוצעים הנעים משמשים אותי כמדדי מומנטום. הניתוח שלהם מתבסס הן על האופן שבו הם מסודרים והן על השיפוע שבו הם נמצאים. אם תביטו על הגרף תוכלו לראות שחרף העליות, הממוצעים הנעים מסודרים עדיין בסדר יורד, כלומר הקצר מתחת לארוך ושניהם משופעים מטה. קרי, המומנטום עדיין שלילי.

■ הרצף העולה נשבר והמשמעות היא עלייה ברמת הסיכון. שער הנעילה של השבוע שחלף, נמוך מהשער הנמוך של השבוע שקדם לו. שבירת רצף עולה היא סימן מכירה, לנוכח עלייה ברמת הסיכון ועלייה בסבירות למהלך ירידות.

מה המשמעות של "רמת תמיכה"?

ההגדרה הרשמית היא "אזור על הגרף, מתחת לשוק, שבו לחץ הקניות גדול דיו כדי לבלום לפחות זמנית את ירידות המחירים". לדוגמה, אם השוק במחיר של 100, אז רמת התמיכה יכולה להיות בכל מחיר שהוא מתחת למחיר השוק. וכמשתמע מהגדרתה - אזור בגרף שמתאפיין בריכוז גבוה של קונים. 

נגע ברמת התנגדות, וירד

■ רמת התנגדות, אותה סימנתי בניתוחים האחרונים ברמת 4,000 הנקודות כיעד של השוק. הערכתי שעד לשם הדרך סלולה וסביב רמה זו ואולי מעליה נתחיל להרגיש קושי. שימו לב לקו האופקי שנמתח על הגרף, הוא מייצג את רמת ההתנגדות הקרובה, היכן שנמצא ריכוז גבוה של מוכרים. ה־S&P 500 כשל בדיוק כאשר הגיע לשם.

למחפשים שורה תחתונה, היא פשוטה להפליא: רמת הסיכון שהשוק האמריקאי מציע לכם היא גבוהה מזו שאתם רוצים לקחת. רכישת מניות ברמות הנוכחיות כמוה כגמילות חסדים, כסף טיפש שנכנס לשוק. ועל גמילות חסדים מקבלים תמורה לא בעולם הזה כידוע. כאן משלמים במזומן.

מניית אפל: להיזהר מביס מורעל

אני לא יודע אם אתם זוכרים את הניתוח שלי על אפל מיולי האחרון. המסר המרכזי היה שהמניה מצויה בקצה גבול יכולתה, והתפוח הזה מאבד עסיסיות. ומה עשתה אפל מיד לאחר הניתוח? כמובן שעלתה. אבל רק כדי לתת לכם אפשרות לצאת. מי שקנה שם, נתן ביס בצד הלא נכון של התפוח. אוגוסט אומנם התחיל בצעד קליל ומהיר, אך בסיומו עברה המניה כבר לירידה, לצד סימנים שהמוכרים הולכים וצוברים כוח.

בספטמבר נרשמה ירידה של כ־12% במניה, באוקטובר עלייה, ולמעשה עד היום אי אפשר לומר שאפל עשתה משהו מרגש בכיוון כלשהו. אבל לעיתים הכלום הזה שהמניה עושה, ההליכה הצידה, או הדשדוש, הם למעשה עבודת הכנה לקראת מהלך עתידי. יש לנו נטייה לפסוח על מניות שלא עושות דבר, ולא בצדק. ובמקרה של אפל, נבנתה בחודשים האחרונים תשתית מוצקה לגל ירידות.

אם אתם זוכרים את הניתוחים הקודמים שלי את השוק האמריקאי, רטנתי על העובדה שהוא מתנהג כפי שלא נהג מאז 2009 - למשל שהייה זמן ארוך מתחת לממוצעים הנעים, או שינוי בסידור של נקודות השיא והשפל, ירידה מתמשכת של מדדי מומנטום, ושאר התנהגויות שמוציאות לנו את החשק לקנות.

תיק יותר בטוח בלי התפוח

הבעיה היא עם המשקיע שעסוק בשכנוע עצמי. הוא רוכש כי המניה נראית זולה, משום שירדה משיאה באחוזים ניכרים לדעתו, כי זו אפל, כי היא רק עולה, כי היא דפנסיבית, כי המוסדיים מחזיקים אותה בכמויות. אבל בין הסיבות הללו לתהליך קבלת החלטות ותוכנית מסחר מקצועית, אין ולו חצי דבר.

הסיכון ברכישת אפל במחירים הנוכחיים הוא גבוה; אז אם יש לכם את המניה בתיק, מוטב לשקול את המשך ההחזקה, ואם אין אותה, תגידו תודה.