משקי בית צעירים: משתכרים פחות, אבל רוכשים דירות יקרות יותר

נתון זה עולה מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר לחודש אוקטובר • בנוסף, בחודש אוקטובר נרכשו 5,100 דירות - הרמה הנמוכה ביותר במספר העסקאות מאז סגר הקורונה באפריל 2020

זוגות צעירים מרוויחים פחות, אך רוכשים דירות יקרות יותר / צילום: Shutterstock
זוגות צעירים מרוויחים פחות, אך רוכשים דירות יקרות יותר / צילום: Shutterstock

צעירים שמשתכרים פחות, רוכשים דירות יקרות, על אף העלאות הריבית - כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר. מדובר בתופעה, שחלקה מוסבר בסיוע כלכלי שהם מקבלים מההורים, ואולם חלקה ניתן להסבר באמצעות נטילת סיכון גדול שצעירים לוקחים על עצמם בימים אלה, שבהם חלק מהם חוששים שאם לא ירכשו דירות עכשיו - יחמיצו את ההזדמנות.

העלאות הריבית מתחילות להשפיע: ירידה בהכנסות המדינה ממסי מקרקעין
●  כמה עולה לגור בשכונות הטובות ביותר בישראל | ניתוח
"קטסטרופה": מאות חברות בבורסה נותרו בלי סחירות ובלי נזילות | בדיקת גלובס

ענף הנדל"ן בדרך הבטוחה לכיוון של התכווצות וקיפאון. בשלב זה האינדיקטורים לעניין זה הם כמותיים - מספר העסקאות שמבוצעות והכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין, ויש להניח כי בעתיד הדברים יתורגמו גם למחירי דירות. וכך גם סקירת ענף הנדל"ן של הכלכלנית הראשית של חודש אוקטובר האחרון מעלה כי מדובר באחד מחודשי השפל ב-11 השנים האחרונות לפחות.

בחודש אוקטובר נרכשו 5,100 דירות - הרמה הנמוכה ביותר במספר העסקאות מאז סגר הקורונה באפריל 2020, וירידה של 65% ברמת הרכישות לעומת אוקטובר בשנה שעברה. בלי כלילת חודש אפריל 2020 בחישובים, רק בשני חודשים ב-11 השנים האחרונות בוצעו פחות עסקאות מאשר בחודש זה: בחגי תשרי של 2011 ושל 2016.

ומי נשאר בשוק במצב של העלאות ריבית שמוציאות רבים מהרוכשים הפוטנציאליים מהשוק? הכלכלנית הראשית מוצאת כי ההכנסות של משפרי דיור ומשקיעים שרכשו דירות חדשות באזור המרכז גבוהות יותר מאשר אלה שרכשו דירות באוקטובר 2021. כמו כן, מכיוון שמחירי הדירות עלו בשנה שבין החודשים הללו במידה ניכרת - גם מחירי הדירות שנרכשו היו גבוהים בהרבה, ובעוד שמחיר דירה חדשה ממוצעת שנרכשה באזור המרכז באוקטובר 2021 הגיע לכ-2.5 מיליון שקל, באוקטובר 2022 הוא עמד כבר על כ-3.5 מיליון שקל.

ואולם, אצל זוגות צעירים המגמה הפוכה: הם רכשו השנה דירות יקרות יותר, אך השתכרו פחות. מדובר באיתות אזהרה, שכן מדובר באוכלוסייה הרגישה ביותר. על-פי הכלכלנית הראשית, מחירי הדירות שרכשו הצעירים השנה ובשנה שעברה היו דומים לממוצע הכולל (2.5 מיליון שקל ו-3.5 מיליון שקל בהתאמה), אך בעוד ששכרם של מי מהם שרכשו דירות באוקטובר שנה שעברה הגיע ל-25.2 אלף שקל בממוצע - שכרם של רוכשי הדירות מהשנה עמד על כ-20.8 אלף שקל בלבד.

מדובר בפער עצום בהכנסה, שמעיד על לחץ גדול מאוד בקרב חלק מהרוכשים שחוששים, ש"יאחרו את הרכבת" ולא יצליחו לרכוש דירות עקב עליות המחירים והעלאות הריבית, אך במקביל מדובר בסיכון כלכלי גדול מאוד שהם מכניסים את עצמם לתוכו.

על כך כותבת הכלכלנית הראשית כי "כאשר מדובר ברכישות של סגמנט זה, לפחות בחלק מהמקרים מדובר ברכישות הנעשות בסיוע משמעותי במימון העסקה על-ידי ההורים (בפרט בקרב רוכשים רווקים צעירים, בעלי רמות שכר נמוכות, המאופיינות משרות חלקיות/סטודנטיאליות)".