עוברים לאופטימיות זהירה: המשקיעים רואים שינוי בעתיד הצפוי לכלכלת אירופה

מדד הבנצ'מרק האירופי יורוסטוקס-50 טיפס בשבוע שעבר לרמה של 18% מתחילת הרבעון - והוא בדרך לרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2009 • ברקע: חששות המשקיעים ממחירי האנרגיה, האינפלציה וריביות הבנקים המרכזיים, הולכים ונרגעים

תחנת הכח Lichterfelde בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn
תחנת הכח Lichterfelde בברלין / צילום: Associated Press, Michael Sohn

המשקיעים נעשים מעט חיוביים יותר לגבי אירופה, כפי שמתבטא בשיקום במניות החבוטות של היבשת. נכון לשבוע שעבר, מדד הבנצ'מרק Euro Stoxx 50  עלה ב-18% עד כה ברבעון, בדרכו להשגת הביצועים הרבעוניים הטובים ביותר מאז 2009. עליית המדד, הכולל מניות בלו צ'יפ אירופיות כמו לוריאל  ו-LVMH , משתווה לעלייה של 9.9% במדד S&P 500 .

מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת? | פרשנות 
שומר על עמימות, ומדבר על שקיפות: הכירו את האיש החזק שמאחורי בורסת בייננס 

מצב הרוח השתפר לאחר תקופה של פסימיות קיצונית לגבי אירופה, שנגרמה בעקבות הפלישה לאוקראינה, ולאחר מכן הזינוק במחירי האנרגיה והאינפלציה הגבוהה זה עשרות שנים. רוסיה הייתה ספקית האנרגיה הגדולה ביותר לאיחוד האירופי, מה שגרם ליבשת להיות פגיעה לזעזועים בעקבות הסנקציות שהטיל המערב.

הסנטימנט בשוק מתחזק בגלל סימנים מוקדמים של הקלה באינפלציה בגוש האירו, ותקוות שהבהלה לחלופות לגז טבעי רוסי הקטינה את הסיכון למשבר אנרגיה החורף, הסבירו משקיעים ואנליסטים.

בינתיים, תשואות הבנצ'מרק בארה"ב והדולר ירדו בשבועות האחרונים, ועזרו להעלות את ערך הנכסים המסוכנים יותר בשאר העולם, בעת שהמשקיעים צופים האטה בתהליך העלאות הריבית של הפדרל ריזרב.

"אנחנו נמצאים במסחר של שיקום. עדיין הולך להיות מיתון. אבל מה שאנחנו רואים הם סימנים שהמיתון לא יהיה חמור ושהאינפלציה אולי תירגע מהר ממה שאנשים חשבו", כך אמר ג'ורדן רוצ'סטר, אסטרטג שערי מטבע בנומורה.

משקיעים זרים חטפו נכסים אירופיים. כסימן לתיאבון הבינלאומי הזה, זרימת הכסף לקרנות סל המחזיקות מניות של גוש האירו, אבל כאלה שנקובות במטבעות אחרים, עלתה בנובמבר לרמה החודשית הגבוהה מאז תחילת 2021, על פי הניתוח של נומורה.

קצב האינפלציה ירד לראשונה מאמצע 2021

רמת האינפלציה השנתית בגוש האירו ירדה בנובמבר בפעם הראשונה מאז אמצע 2021, לרמה של 10% לעומת 10.6% באוקטובר. סייעה לכך נסיגה במחירי הנפט וסוגי אנרגיה אחרים. מחירי הגז הטבעי התייצבו בעת שמצבורי הגז של אירופה עלו מעל רמה של 95%, הודות ליבוא גז טבעי נוזלי, מה שהקטין את הסכנה למשבר אנרגיה.

כעת מצפים המשקיעים שהריבית של הבנק האירופי המרכזי תגיע ל-2.8% בקיץ הבא - אינדיקציה העולה ממחירי השוק, לעומת תחזיות לריבית גבוהה מ-3% רק לפני חודש.

ואילו בארה"ב, שם נרשמה הקלה באינפלציית המחירים לצרכן, המשקיעים מקווים שהבנקים המרכזיים לא יצטרכו להחמיר את התנאים הפיננסיים באגרסיביות שתוביל למיתון עמוק. הציפייה להאטה מתונה יותר בכלכלה ולהון זול יותר שיהיה זמין לחברות, מחזקת בתורה את שוקי המניות והאג"ח של אירופה.

"הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של אירופה מנצחים במלחמה נגד האינפלציה, ובנקודה מסוימת אנחנו הולכים לראות הפוגה מצד הבנקים המרכזיים. זה משהו שיניע את השווקים גבוה יותר", העריך רולנד קלויאן, מנהל אסטרטגיית מניות אירופיות בסוסייטה ז'נרל.

התאוששות משמעותית במניות המגזר התעשייתי

כמה מהמניות עם הביצועים הטובים ביותר באירופה ברבעון זה מגיעות מהמגזר התעשייתי. החברות האלה היו בין אלו שקיבלו את המכה הגדולה ביותר בעקבות השיבושים באספקת הגז והזינוק במחירי האנרגיה, והרבה חברות סגרו באופן זמני מפעלים או צמצמו ייצור.

מנייתה של חברת Alstom  הצרפתית עלתה ברבעון ב-42%, בעוד שמניית סימנס אנרג'י  מגרמניה עלתה ב-44%.

חלק מהאנליסטים צופים שתחומים אחרים הרגישים לאנרגיה ירוויחו ממחירי אנרגיה מוזלים ומההקלה שחלה לאחרונה במגבלות קורונה בסין, אחת משותפות המסחר הגדולות ביותר של אירופה.

"אחד התחומים שבהם אני רואה הרבה פוטנציאל לעלייה הוא תחום הרכב", אמר קלויאן מסוסייטה ז'נרל. יצרניות הרכב הגדולות של אירופה כוללות את פולקסווגן  וסטלנטיס . קלויאן צופה כי תנאי שרשראות האספקה ימשיכו להשתפר.

גם בשוקי האשראי התנאים השתפרו, עם ירידה במרווחי האשראי, או התשואות העודפות בהשוואה לבנצ'מרק, שמשקיעים דרשו עד כה כדי להחזיק אג"ח בסיכון גבוה.

המרווח במדד ICE BofA של איגרות חוב באירו המונפקות על ידי חברות תעשייתיות הצטמצם ל-1.6% מעל הבנצ'מרק. מדובר בירידה מ-2.1% בסוף ספטמבר, אבל עדיין מעל הממוצע של 1.1% שהיה בעשר השנים האחרונות.

ישנם מי שנותרו זהירים לגבי התחזיות לאירופה, למשל במקרה שמלחמת רוסיה-אוקראינה תגרום תנודות נוספות במחירי האנרגיה והאינפלציה.

"לאחר הראלי שראינו באה הגישה האופטימית שאולי משבר האנרגיה לא חמור כמו שחששנו", אמר אנטוניו קבאררו, מנהל השקעות בחברת ניהול הנכסים Generali Insurance. "אבל אירופה עדיין מאוד חשופה".