עשרות רשויות ביקשו אישור חריג מהמדינה לייקר את הארנונה בשטחן

על השרים הרלוונטיים להשיב לבקשות עד 15 בדצמבר • העלאה נוספת בשיעור של 1.37% תיכנס לתוקף בתחילת 2023 ותהיה גורפת לכל הרשויות בארץ

בניין עיריית חיפה. גם שם מבקשים להעלות את הארנונה / צילום: Shutterstock, Pioneerka888
בניין עיריית חיפה. גם שם מבקשים להעלות את הארנונה / צילום: Shutterstock, Pioneerka888

שרת הפנים איילת שקד ושר האוצר אביגדור ליברמן נדרשים להחליט עד ליום חמישי הקרוב, 15 בדצמבר, אם להיענות לבקשתן של כ־40 רשויות לאישור תוספת חריגה לתעריפי הארנונה בתחומן החל בשנת 2023.

מחירי הדירות יירדו, הצריכה ברשתות המזון תיפגע: התחזיות של מידרוג ל-2023 
משקי בית צעירים: משתכרים פחות, אבל רוכשים דירות יקרות יותר 

כפי שמחייב החוק, בעת האחרונה שלחו רשויות מכל רחבי הארץ למשרד הפנים ולמשרד האוצר בקשות לשינויים בתעריפי הארנונה לשנה הבאה. כ־40 רשויות, וביניהן באר יעקב, ראש העין, נס ציונה ומבשרת ציון, מבקשות העלאה של תעריפי הארנונה בסיווגים מסוימים, ובעיקר בסקטור העסקים, התעשייה והמסחר. המשמעות: תוספת של עשרות מיליוני שקלים לתשלומי הארנונה.

כל זאת נוסף על העלייה הארצית בשיעור של 1.37%, אשר תיכנס לתוקפה גם כן בתחילת 2023. השינוי השנתי בארנונה מורכב מהשינוי במדד המחירים לצרכן (50%) והשינוי בשכר המגזר הציבורי (50%). לרשויות עומדת הזכות לחרוג מתעריף זה, באישור משרדי הפנים והאוצר, ומכאן הבקשות שהוגשו לאחרונה ונדרשות כעת להתייחסות השרים.

לא בכל הרשויות אשר ביקשו תוספת חריגה, מדובר על העלאה בלבד. כך למשל, רשויות מסוימות כמו המועצה האזורית חבל אילות והמועצה המקומית רמת ישי, ויתרו על ההעלאה האוטומטית של 1.37% בסיווג למגורים, כ"פיצוי" על ההעלאה שהן מבקשות בסיווגים האחרים.

במכתב ששלח עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשרים שקד וליברמן, שאליו כיתב גם את לשרי האוצר והפנים המיועדים, בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי, הוא ציין כי כלל ההעלאות המבוקשות ברשויות, בניכוי ההפחתות המבוקשות, מהוות תוספת נטל של כ־61 מיליון שקל על התושבים ועל העסקים בכל אותן רשויות יחד. כלכלני האיגוד אף "בודדו" את הבקשות להעלאות חריגות לעסקים בלבד (שכן מדובר בשני סקטורים משלמים נפרדים): מדובר על סכום של 116 מיליון שקל, שכן בסקטור זה נרשמו מרבית הבקשות להעלאת התעריף.

יש גם מי שמורידות

לעומת העיריות המבקשות העלאה חריגה בתעריפים, ישנן גם עיריות שביקשו הפחתה חריגה בחלק מהסיווגים, ללא בקשות להעלאה חריגה בסיווג כלשהו. ביניהן ניתן למנות את אשדוד, באר שבע, ראשון לציון ופתח תקווה.

עו"ד לין פנה אל השרים וביקש להקפיא את הטיפול בנושא ולהעבירו להמשך טיפול הממשלה הבאה.

ממשרד הפנים נמסר: "הנושא נבדק, בשים לב ללוח הזמנים שאינו מאפשר דחיית מועד קבלת ההחלטה למועד כינונה של הממשלה הבאה, ובכפוף לכך שמדובר בקבלת החלטה בהתאם לקווים המנחים שנקבעו טרם הכניסה לתקופת הבחירות.

"כלל ההעלאות וההפחתות שיאושרו לרשויות יהיו בהתאם לקווים המנחים שנקבעו מראש ופורסמו כמקובל".