ליעד אגמון: "יש לי פה גדול, אבל אנשים אוהבים את מי שלוקח סיכון"

ליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס, לא מוותר על הפה הגדול שלו גם בתאגיד הבינלאומי • בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לשנת 2022 אמר אגמון: "כשחברות SAAS מוכרות במיליארד דולר ולא מרוויחות, יש לנו בעיה"

ליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: איל יצהר
ליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: איל יצהר

"כמו ש-2021 הייתה דרמטית בכיוון האופוריה, הנחיתה של 2022 הייתה קשה", אומר ליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס. "בסופו של דבר, מצבו של ההייטק בישראל נגזר ממצב חברות ההייטק הציבוריות בארה"ב. ברגע שהחברות נחתכות בבורסה, זה משפיע על כל התעשייה, ועכשיו אנחנו בדיוק בשלב הזה. זה מזעזע את כל האופן שבו התעשייה מעריכה חברות. כמה חברה שווה, כמה לגייס, כמה להוציא". אגמון אמר את הדברים לכתב ההייטק של גלובס יפתח מנדלבאום בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס לשנת 2022. 

חשיפה: אלה 10 הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס 
משווי של 30 מיליון דולר ל-450 מיליון בשנתיים: זה הסטארט-אפ המבטיח של גולשי אתר גלובס
בכיר בג'יי.פי מורגן צ'ייס: "המיתון משבש את הפעילות, ומזה תצמח הטכנולוגיה הגדולה הבאה" 
שלמה קרמר: "אנחנו חושבים שכל 2023 תהיה משברית. חלק מהחברות ייעלמו"
מנכ"ל מיקרוסופט ישראל: "הפיטורים לא מדלגים על אף אחד" 

לדבריו, "השוק עבר מלהעריך צמיחה חזקה מאוד, ללהעריך רווחיות. המודל של SAAS היה 'אנחנו נצמח מאוד ויום אחד נכבה את המנוע של השיווק ונהיה רווחיים' - וזה לא ממש קרה. השוק צריך לחשוב על המודל הזה מחדש". 

זאת אומרת שכל חברה תצטרך להיות רווחית?
"בחברות קטנות מאוד קשה להגיע לרווחיות בגלל ההוצאות הקבועות, אבל מה שרואים היום זה שיש חברות SAAS במיליארד דולר הכנסות, והן עדיין לא רווחיות. זו בעיה.

"אז מחברות סטארט-אפ לא תהיה דרישה לרווחיות בשנים הראשונות, אבל כן תהיה הסתכלות על כמה אתה מוציא לעומת כמה אתה מוכר. הפרמטרים האלה נהיים יותר משמעותיים בהערכה של הבריאות של החברה בשוק הנוכחי". 

מימין: כתב גלובס יפתח מנדלבאום וליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: איל יצהר
 מימין: כתב גלובס יפתח מנדלבאום וליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: איל יצהר

איך היית נוהג היום כמנכ"ל של חברה?
"כל חברה היא מקרה ייחודי, אבל כן אגיד שהייתי שומר על הכסף בקופה כבבת-עיני, הייתי חותך כל הוצאה לא הכרחית כדי לצלוח את השנתיים הקרובות ולהגיע לגיוס טוב. פרויקטים שיניבו פירות רק עוד שלוש שנים ומעלה, הייתי חותך בלב כואב, כי בשנים הקרובות רק החזקים שורדים.

"זו תהיה תקופה של רכישות, כי מבחינת התאגידים המכפילים ירדו, וסוף-סוף אפשר לקנות חברות. אבל תאגידים אוהבים לקנות בשוק שלכם. אז אם אתם רוצים להירכש על-ידי חברה אמריקאית, אולי לא צריך לעשות פעילות באירופה בשנים הקרובות". 

"ההסתכלות על 'דאון ראונד' זו שגיאה עצומה"

האם המנכ"לים עדיין נמנעים מסבבים בשווי זהה (פלאט ראונד) או נמוך (דאון ראונד) מן הסבב הקודם שלהם, או שהם הבינו שההתעקשות הזו כבר לא מתאימה?
"אני חושב שכל ההסתכלות על 'דאון ראונד' זו שגיאה עצומה. ישנן שנים שבהן השוק מוכן לתת מחיר גבוה ולפעמים נמוך יותר. אם המבנה של זכויות המשקיעים בחברה הוא בריא, זה לא נורא. תגייס לפי שווי נמוך יותר, אבל תזכה לחיות עוד יותר.

"לאחרונה הופיעו כתבות על הגיוס של חברת סניק, שלכאורה גייסה בדאון ראונד, אבל הם גייסו בערך 200 מיליון דולר לפי שווי של כ-7 מיליארד דולר. למי אכפת שזה דאון ראונד? נכון, אם אנחנו מדברים על דאון ראונד של 90% שבו רוב המשקיעים נמחקים, אז זו דרמה. אבל אם השווי גבוה אבל קצת פחות מב-2021 - למי אכפת?

"מי שנעול על שווי מסויים, עלול לפספס סבב, וזה יהרוג את החברה. אני אומר - בואו נדבר על השקעה ורק אחר-כך נדבר על שווי. כשמנכ"ל מגיע עם ציפיות לא ריאליות, קל למשקיע לעבור לחברה הבאה". 

השוק כרגע נמצא בתיקון. אתם עושים תהליך של חשבון נפש לגבי השוויים בהם השקעתם, שאולי תרמו למה שכבר אפשר לקרוא לו בועה?
"השוק בישראל הוא בקורלציה עם השווקים בארה"ב. אינסייט היא אמנם שחקנית גדולה אך החלק היחסי שלה בשוק ההון-סיכון העולמי אינו גדול. אין לה באמת השפעה על השוק, למרות שאולי מנקודת מבט ישראלית זה נראה ככה. קרנות כמו טייגר, GA וסופטבנק פעלו בשוק הישראלי והשפיעו עליו גם הן.

"היתרון של היותנו קרן ענקית, הוא שכל סיבוב השקעה הוא רק אחד מיני כמה סבבים שנעשה בהמשך. לפעמים תוהים איך אנחנו משקיעים בשווי גבוה, אבל בעתיד הרחוק פתאום זה נראה הגיוני. השאלה היא מי משקיע בסבבים הבאים, וזה היתרון שלנו, שזה עדיין אנחנו.

"יתרון נוסף הוא היכולת שלנו לחבר את החברות שלנו לרשת הקשרים שלנו, שהיא משמעותית במיוחד בתקופות של משבר, כי המנהלים מוכנים לומר 'אולי אני צריך עזרה'. כשכולם באופוריה, יש פחות פתיחות לכך". 

"יש לי פה גדול יחסית" 

בעבר היה לך שם של מי שאומר בדיוק את מה שהוא חושב. עכשיו אתה חלק מקרן בינלאומית. איך אתה מרגיש לגבי היכולת שלך להתבטא בחופשיות?  
"זה מבאס! יש לי פה גדול יחסית, ואני אוהב להביע את דעתי. זו לאו דווקא תכונה חיובית תמיד, ואולי עכשיו אני יותר שומר על עצמי, אם כי כמובן גם כשהייתי מנהל של חברה עם חברה של 400 עובדים, או אחר-כך כשהיא נמכרה למקדונלד'ס, ידעתי מה אני עושה, ושיש לזה אימפקט.

"אבל אנשים אוהבים את מי שלוקח סיכון. אנשים אוהבים לשמוע את האמת, קול אותנטי, משהו שיגרום לך לחשוב. לא תמיד יש הלימה בין מה שגורם לך לחשוב לבין מה שגורם לך להרגיש נוחות".

אז זו החלטה מודעת?
"החלטה מודעת מאז ומעולם. אני לא שייך לשיח האלים, אבל אני כן אומר מה אני חושב. למשל אני יכול לומר למשל שלא אהבתי את חגיגת ה'דאון ראונד' על חשבון סניק". 

 *** גילוי מלא: הכנס בשיתוף J.P.Morgan , בחסות מיקרוסופט ו-Next47 ובהשתתפות רשות החדשנות.