כך הצליח זוג מפרדס חנה לצבור שלושה בתים ומשרד עד גיל 40

בגיל 27 קיבל גיא זהבי 100 אלף דולר מההורים וקנה בעזרתם את הדירה הראשונה שלו • כיוון שגם לאשתו הייתה דירה משלה, הצליחו השניים לקנות עוד דירה וגם סטודיו לקעקועים • כעת הם שוקלים למכור את אחת הדירות כדי לממן את רכישת הסטודיו • האזינו

גיא זהבי / צילום: איל יצהר
גיא זהבי / צילום: איל יצהר

כשגיא זהבי היה בן 27, הוא קיבל מאביו הצעה לא שגרתית לרכוש דירה על שמו. "הוא אמר לי, 'בינתיים אנחנו לא רואים שאתה הולך להתחתן, אבל נעזור לך לקנות דירה'", משחזר זהבי. "הם עזרו לאחים שלי בסכום של 100 אלף דולר, אז זה עוד היה בדולרים, וזה גם מה שאני קיבלתי - בערך 400 אלף שקל. היה ברור מגיל צעיר שזה חשוב להם שתהיה לנו (הילדים - ג.ל) דירה משלנו. זה משהו שההורים שלי מאוד תמכו וכיוונו אליו".

אחרי שניתן אור ירוק, הם ניגשו לתחנה הראשונה: פגישת ייעוץ בבנק שלדבריו הכניסה אותו לעולם תוכן חדש ובלתי מוכר של הלוואות ומסלולי משכנתה. כמעט במקביל הוא החל לנדוד בין כמה ערים ושכונות במרכז הארץ, בכדי להתמקד בלוקיישן לדירה העתידית. לבסוף החליט להתמקד בשכונת יד אליהו בתל אביב. היום השכונה נחשבת מבוקשת, אך לקראת סוף העשור הראשון של המאה־21 היא נחשבה לא פופולרית, בעיקר בשל העובדה שהייתה ממזרח לאיילון, מה שעבור צעירים רבים נחשב ל"לא באמת תל אביב".

גיא זהבי

 גיל: 41
מצב משפחתי: נשוי + 2 (ועוד אחד בדרך)
מגורים: פרדס חנה
מה עושה: רופא מרדים ויועץ לחברות הייטק
עוד משהו: אוהב לנגן בגיטרה בס, מתאמן בג'יו ג'יטסו ברזילאי

החיפושים בשכונה הביאו אותו לבסוף לרכוש דירת חמישה חדרים בבניין רכבת אופייני לשכונה ב־900 אלף שקל. "זו הייתה דירה ישנה, לא משופצת אבל במצב סביר", הוא מתאר ומספר שעבר להתגורר בדירה, עם שותף שהכניס. במצב הזה, המשכנתה ארוכת הטווח שהוא לקח ושעבורה הוא החזיר כל חודש כ־1,300 שקל, כוסתה במלואה על ידי השוכר־השותף.

הצעיר שהחליט להשקיע בבאר שבע גם בתקופה שהמשקיעים יוצאים מהעיר
השקעות נדל"ן מעבר לים: מה עושים כשהבית החדש בארה"ב "נשבר"
כמה עולה לגור בשכונות הטובות ביותר בישראל | ניתוח גלובס  

כמה שנים לאחר מכן עבר זהבי להתגורר בצפון לצורך הסטאז'. אז גם הכיר את מיכל, מי שתהפוך לאשתו. מיכל הגיעה לחתונה עם נכס משלה. "להורים שלה היו כמה דירות בתל אביב, ומתישהו הם החליטו שהם מוכרים אותן כדי לקנות דירות לבנות". במקרה של בת זוגו, מדובר היה בדירת 2.5 חדרים ברמת גן, בקומה שלישית בבניין ישן ללא מעלית, אך עם חניה. כאשר הסטאז' הסתיים ובני הזוג חזרו למרכז הם עברו להתגורר בה. לפני כשנתיים, ואחרי שנולדו להם שני ילדים, רכשו הזהבים בית צמוד קרקע בפרדס חנה־כרכור תמורת 2.5 מיליון שקל, ולאחרונה אף רכשו סטודיו עבור מיכל שעובדת כמקעקעת.

בכדי להשיג הון עצמי הם משכנו את הדירות, כשחלק ניכר מההחזר החודשי משולם על ידי שכר הדירה משתי הדירות, והם מבינים שבקרוב הם ייאלצו למכור את אחת מהדירות, בכדי לממן את הסטודיו. זאת אף שעם האכלוס, בכוונתם להכניס לצידה של מיכל שוכר משנה, דבר שיניב גם הכנסה מסוימת - בדומה לדירה ההיא שגיא רכש כשהיה סטודנט.

מספר המשכורות שדרושות כדי לקנות דירה לא רלוונטי אם יש לך הורים שעוזרים | אריק מירובסקי, פרשנות

כשמסתכלים על נדל"ן בישראל, אנשים סופרים כמה משכורות עולה לקנות דירה. זה היה 120, ועלה ל־130, ואני לא יודע כמה זה עכשיו אבל מה זה משנה. אם ההורים עוזרים לך לקנות דירה המשוואה הזו חסרת משמעות.

אני חושב שזו בעיה. אנחנו משתמשים לא מעט במשוואות מתמטיות תיאורטיות אבל מתעלמים מהמציאות, והיא כזו שלחלק מצעירי ישראל יש הורים שיכולים לסייע להם ואפילו לקנות להם דירות, וחלק אחר צריך להסתמך על המשכורות והוא זה שחי ונושם וכואב את היחס הזה של מספר המשכורות לדירה.

עד לפני כמה שנים ההורים עזרו לקנות דירות, והסבים והסבתות הורישו את הנכסים אחרי 120. היום יש מצב שהורים הבינו שאי אפשר לחכות ליום שאחרי 120. תוחלת החיים מאוד גבוהה, ואם הורה מגיע לשנות ה־80 לחייו, אז הילדים שלו כבר בני 50 ויש לו נכדים בני 20, ואתה לא יכול לחכות עם הירושה עד לאחר מותך כי בינתיים הילדים מתמודדים עם הקשיים.

אנחנו רואים יותר ויותר חלוקת ירושות בעודם בחיים. זו הדרך הנכונה. אין טעם לחכות. זה נותן לילדים בוסט ויתרון להמשך הדרך.

"אחרי פעם אחת, זה פחות מפחיד"

את זהבי פגשנו במסגרת 'כסף בקיר' - פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס. במהלך השיחה הסביר זהבי שהוא לא ממש רואה עצמו כמשקיע נדל"ן, אך ההחלטות הפיננסיות שהתקבלו הן במשפחתו והן במשפחה של אשתו לאורך השנים, הובילו לעובדה שכיום הם מחזיקים בארבעה נכסים - פורטפוליו לא שגרתי למשפחה שבה בני הזוג מסיימים בסך הכל את העשור הרביעי לחייהם, וגם לא מגיעים מרקע עשיר במיוחד.

אתה חושב שכיום זוגות בתחילת הדרך שנמצאים היכן שאתם הייתם לפני 15 שנה, יכולים לצעוד בדרך דומה, כי רמת המחירים כיום גבוהה בצורה ניכרת לעומת המחירים שבהם אתם קניתם את הדירות הראשונות?
"אני שואל את עצמי את השאלה הזאת הרבה. אם אני אדבר עם חבר'ה יותר צעירים, אני חושב שאומר להם שאם הייתי היום בגילם, לומד במרכז הארץ והיו לי 400 אלף שקל אז הייתי קונה איתם נכס. הייתי קונה נכס במקום שבו אני מוכן לגור בו איפשהוא במרכז הארץ. לא יודע איפה וזה פחות משנה: רמלה, לוד, פתח תקווה. זו לא המלצה לאף אחד, אבל הייתי עושה את העבודה ומחפש דירה, ואני מאמין שבסוף הייתי מוצא משהו שמתאים לי. ברגע שכבר עשית את התהליך פעם אחת וגם אם לא עשית עסקה טובה מה שנקרא אצל המשקיעים - אתה כבר שם. זה פחות מפחיד. לאחר מכן כבר אפשר לקחת עוד משכנתה, ואפשר להתקדם".

"המשכנתה שלנו עלתה ב־2,000 שקל"

כמו רבים בישראל, הזהבים נאלצו לאחרונה לבדוק מחדש את ה"מאזן" המשפחתי שלהם לאור העלאת הריבית והמינוף הגבוה שבו הם מצויים, כשאת המשכנתה לרכישת הדירה הם לקחו לפני תקופת העלאות הריבית שהחלו בשנה האחרונה. "נקודה כואבת", אומר זהבי בחצי חיוך, ומסביר. "נתחיל מהסוף. המשכנתה שלנו עלתה בכמעט 2,000 שקל מבחינת ההחזר החודשי".

על כמה הוא עומד היום?
"בסך הכל זה בערך 14 אלף שקל, כאשר ההכנסה מהשכירות היא כמעט 9,000 שקל ותוריד מזה 10% מסים. אז יש לנו 5,000־6,000 שקל לשלם בעצמנו. אני שמח להגיד שזה (העלאת הריבית - ג.ל) לא ממוטט אותנו כלכלית, אבל זה כן גורם לנו להצטמצם", הוא משיב בכנות, ומבקש להדגיש נקודה פיננסית חשובה מבחינתו: צריך לקיים מעין "ישיבות" על כסף בין בני הזוג. ואולי אף עם גורמים נוספים במשפחה.

"אני חושב שאחד הדברים שהכי עזרו לנו להתקדם עם השנים זה זה שאנחנו חיים עם תקציב מסודר. יש לנו תקציב די ברור - יש לנו ישיבת תקציב שנתית ודו־שנתית", הוא אומר ומספר על סיטואציה רלוונטית ממש מהעת האחרונה. "בקיץ, אחרי שהריבית החלה לעלות, היו לנו כמה חודשים שחרגנו מהתקציב באלפי שקלים שזה מבחינתי נוראי כי זה הדבר הכי מסוכן - שלא נוכל לעמוד בחובות שלנו. לקחתי יום חופש ופשוט ישבתי על כל שורה בדף של הבנק, ובכרטיס האשראי של שנינו. הכנתי את זה מסודר ואז נפגשתי עם אשתי בערב. גילינו כל מיני הוצאות שאפשר לחסוך בהן. למשל גילינו שאנחנו מוציאים 1,500 שקל בחודש בבית קפה ליד הבית. זה נורא כיף לאכול שם ארוחת בוקר, אבל אתה לא חושב על זה שזה עלה 200 שקל, בכל ביקור. הסעיף הזה יירד בקרוב", הוא מסכם.