לא רק ארגנטינה נגד צרפת: הקרב הכי לוהט מאחורי הקלעים של גמר המונדיאל

גמר המונדיאל אינו רק שיא ההתמודדות בין ארגנטינה לצרפת, אלא עימות בין שתי חברות הספורט הגדולות בעולם – אדידס ונייקי, הראשונה היא אחת הספונסריות העיקריות של גביע העולם והשנייה משקיעה ללא פחות מ-13 נבחרות, יותר מכל מותג הלבשה אחר • מי תזכה בקרב הכלכלי?

כדור המונדיאל הרשמי של אדידס / צילום: Reuters, Jose Breton
כדור המונדיאל הרשמי של אדידס / צילום: Reuters, Jose Breton

אדידס לא מצליחה לעמוד בביקוש, וחולצות מס' 10 של לאו מסי אזלו מחנויות ענקית הספורט הגרמנית לפני גמר המונדיאל שייערך הערב (א'). ב-sports business journal העריכו כי בלתי אפשרי להגדיל את הייצור בן לילה כדי לחדש מוצר שבחברה העריכו כי יימכר בכמויות, אולם כנראה גם שם לא צפו כי יאזול מהמלאי בסניפים ובאתרי האונליין עוד לפני הגמר.

הרבה מעבר לכדורגל: למה זכייה במונדיאל חשובה כל כך לארגנטינה 
מחיר האנטישמיות: החברות שנוטשות את השותפות עם קניה ווסט 
ראש בראש: נייקי ואדידס במאבק צמוד על צמרת הטבלה | מדד המותגים 2022

"בשל ביקוש יוצא דופן לחולצות גביע העולם של אדידס, יש לנו מלאי נמוך מאוד במדינות מסוימות", נמסר מהחברה. "אנחנו עובדים לספק חולצות לאוהדים כדי שיוכלו לחגוג את המסע המדהים של הנבחרת הלאומית".

ההצהרה של מסי כי זה יהיה המונדיאל האחרון בו ייקח חלק רק הגבירה את המכירות של החולצה. מסי בן ה-35 נשאל עוד באוקטובר אם יהיה זה המונדיאל האחרון שלו, והוא ענה "בהחלט כן". במונדיאל 2026 שייערך בארה"ב, קנדה ומקסיקו יהיה מסי בן 39.

אבל הרחק מהצד הספורטיבי, קיים צד כלכלי שממנו כמה חברות יכולות להרוויח לא מעט. הגמר הוא לא רק שיא ההתמודדות בין ארגנטינה לצרפת, אלא עימות בין שתי חברות הספורט הגדולות בעולם - אדידס ונייקי. אדידס היא נותנת החסות של נבחרת ארגנטינה, נייקי מעניקה חסות לנבחרת צרפת. השווי השנתי של החסות שמעניקה נייקי להתאחדות הכדורגל הצרפתית עומד על כ-60 מיליון דולר. נייקי משקיעה ב-13 נבחרות, המספר הגדול ביותר מכל מותג הלבשה אחר. שבע קבוצות לובשות את המותג אדידס, שש לובשות פומה.

אדידס היא נותנת החסות הראשית בקטאר, אך נייקי נותנת פייט

המונדיאל ברוסיה ב-2018 היה היקר ביותר בכל הזמנים, עד כה, עם עלות כוללת שעמדה על כ-14 מיליארד דולר. אבל זו טיפה בים בהשוואה לעלות המונדיאל שנערך השנה בקטאר, שעלויות ההפקה שלו מוערכות ב220 מיליארד דולר - בעיקר בעקבות עבודת התשתיות העצומה. פיפ"א טוענת ש-3.75 מיליארד איש צפו בגמר שנערך ב-2018, ולפי התחזיות כ-5 מיליארד יצפו הערב.

אדידס, היא אחת הספונסריות העיקריות של המונדיאל ואחת החברות השותפות בשיווק עם פיפ"א מאז 1970. בחברה כבר יודעים שאם ארגנטינה תנצח בגמר, הביקוש לאביזרי הקבוצה יגדל. בשנת 2014 למשל אדידס דיווחה על מכירה של 14 מיליון כדורי כדורגל רשמיים של המונדיאל ו-8 מיליון חולצות, 3 מיליון מהם של נבחרת גרמניה שניצחה באותה שנה.

גם השנה לאדידס יש יתרון כנותנת החסות הראשית, אבל נייקי נותנת פייט בגזרת המוצרים, לפי נתוני Refinitiv. החשיפה הגדולה של אדידס כשהלוגו שלה מופיע על חלק גדול מהציוד, כמו הכדורים, הובילה לכך שהרווחים של ענקית הספורט צפויים לזנק בלמעלה מ-61% ברבעון האחרון של השנה. עם זאת, שיעור המכירות של נייקי גבוה מהרבה מאדידס מאז תחילת המונדיאל, כשתוך שבועיים מכר המותג 23% ממוצרי המונדיאל ברחבי ארה"ב לעומת 11% של אדידס. מספר המוצרים שמציעים שני המותגים מכל הקבוצות דומה בהיקפו: לנייקי 397 מוצרים, לאדידס 380. לפי רויטרס, חברת הספורט הגרמנית מצפה למכירות של כ-421 מיליון דולר מהטורניר.

לפחות בנתון אחד נייקי מנצחת, ובפער גדול. בחודש האחרון מניית החברה עלתה בחצי אחוז בעוד שהיריבה הגדולה אדידס איבדה מעל 6%. מתחילת השנה אדידס ירדה ביותר מ-50% ונייקי ב-35%.