גרמניה השלימה את השלב הראשון בהתנתקות מרוסיה ב"מהירות שיא"

גרמניה נוקטת בצעד ראשון לקראת התנתקות מהגז הרוסי ומעבר לייבוא גז טבעי מונזל (LNG) • המדינה חנכה השבוע טרמינל ראשון להעברת גז, שנבנה בזמן שיא של כ-200 ימים • חלק מהגז שרכשה גרמניה מגיע ממאגרים הישראליים, דרך מתקני הנזלה במצרים

שר האוצר, קנצלר גרמניה, ושר הכלכלה הגרמני, בטקס פתית הטרמינל לגז מונזל / צילום: Associated Press, Michael Sohn
שר האוצר, קנצלר גרמניה, ושר הכלכלה הגרמני, בטקס פתית הטרמינל לגז מונזל / צילום: Associated Press, Michael Sohn

בטקס חגיגי בהשתתפות צמרת הממשל הגרמני נחנכה בסוף השבוע פלטפורמה צפה להפקת גז מונזל (LNG) בנמל וילהלמסהאפן שבים הצפוני. זהו הטרמינל הראשון מסוג זה בהיסטוריה של המדינה, והוא חלק מ"שינוי הכיוון" המונומנטלי שלה - התנתקות מגז רוסי בצינורות ומעבר לייבוא גז טבעי מונזל ממדינות כמו ארה"ב, נורבגיה, אלג'יריה וקטאר. הפלטפורמה הצפה הנורבגית, ששמה "אספרנזה", עגנה במזח מיוחד שהושמש בנמל, ושכבר חובר לצנרת הגז הגרמנית. היא הגיעה כשהיא עמוסה בגז, תוספת מיידית למאגרים הגרמנים.

לגוש האירו יש חברה חדשה, אך הבעיות הישנות רק מחמירות
מהו הגיל הממוצע של כלי רכב בישראל ואיך זה קשור למדיניות מיסוי שגויה | ניתוח
ולדימיר פוטין מציג: אלוהי החושך מכבה את האור | יואב קרני, פרשנות

הגרמנים בנו את המזח החדש ואת החיבור לצנרת הגז במהירות שיא - בתוך כ-200 ימים. בעוד כמה שבועות תעגון מיכלית ה-LNG הראשונה אל הפלטפורמה הצפה, ואז תחל ההזרמה במלוא יכולתה. השימוש באונייה צפה בעלת היכולת לבצע גיזוז (להמיר את הגז ממצבו הנוזלי לגז שיוזרם בצינורות) חוסך את הצורך לבנות טרמינל קרקעי או ימי קבוע, הליך שנמשך זמן רב הרבה יותר. לגרמניה היו תוכניות מגירה להקמת טרמינלי LNG, בעיקר בעקבות לחץ אמריקאי כבר בנושא, אולם הן לא הוצאו לפועל.

"זהו הקצב החדש של גרמניה", אמר באירוע החניכה הקנצלר אולף שולץ, שבירך על הזריזות שבה יצאה התוכנית לפועל. כלי התקשורת כינו את הפרויקט "הפלא מווילהלמסהאפן" בשל מהירות הקמתו. כעת, עם זאת, הגישו כמה ארגוני איכות סביבה עתירות לבתי משפט נגד הפעלתו באופן המתוכנן, בשל סיכון לסביבה. "זהו צעד חשוב מאוד לביטחון של גרמניה", הוסיף שולץ. לדבריו, בעזרת הטרמינלים החדשים "אספקת האנרגיה לגרמניה תהיה עצמאית מהצינורות הרוסיים".

בשיא היכולת, הפלטפורמה החדשה אמורה לספק כחמישה BCM (מיליארד קוב של גז טבעי) בשנה. עלות ההקמה והחכירה של הספינה התנפחה משלושה מיליארד אירו לעשרה מיליארד אירו. כמוה, צפויים הגרמנים להקים עוד חמש פלטפורמות צפות בנמלים אסטרטגיים המחוברים לתשתית הגז במדינה. המדינה כבר הודיע על רכש LNG מארה"ב, מקטאר ומנורבגיה. היא גם מקבלת גז מונזל ממאגרי הגז הישראליים, דרך מתקני הנזלה במצרים, ועובדת על חוזים ארוכי טווח עם ספקים נוספים ברחבי העולם. גרמניה גם מטפחת קשרים טובים עם סנגל ומקדמת פיתוח שדה גז עצום שהתגלה לחופי המדינה.

השימוש ב-LNG מהווה שינוי מדיניות חריף, אך השאלה היא אם גרמניה תצליח להמיר את השימוש שלה מגז בצינורות שהגיע בכמויות הולכות וגדלות מרוסיה מאז הקמת צינור "נורד סטרים 1" בגז מונזל במכליות. אפילו אם המדינה תקבל כ-30 BCM מהפלטפורמות הצפות, הרי שמדובר רק בפחות משני-שלישים מהגז הרוסי שקיבלה מדי שנה (כ-50 BCM). במצב העניינים הנוכחי, הופסקה כמעט כליל אספקת הגז הרוסי בעקבות תגובתה של מוסקבה לתמיכה הגרמנית באוקראינה, ובאופן ספציפי - בשל החבלה המסתורית בצינורות "נורד סטרים 1" והשבתת "נורד סטרים 2". את יתר 20 ה-BCM שיחסרו לגרמניה היא מתכננת לחסוך באמצעות הפחתת צריכת הגז, אנרגיות מתחדשות וייצור חשמל מפחם ומאטום בטווח הקצר.

בשבוע האחרון תקף גל קור משמעותי את גרמניה, ואת אירופה כולה, הטמפרטורות צנחו מתחת לאפס והשימוש בגז לחימום הרקיע שחקים. מאגרי הגז הגרמנים ירדו מ-100% מילוי לפני כחודש ל-87% כעת, והם יורדים בקצב של 1% כל עוד הטמפרטורות נמוכות. בימים הקרובים צפויה התחממות והטמפרטורות ישובו לעלות מעל האפס. עם זאת, החשש אינו רק מהחורף הקרוב, אלא גם כיצד גרמניה תמלא את מאגריה כשהחורף הנוכחי יסתיים.