בני הזוג שלקחו הלוואה מהבת שלהם והקימו מתחם אוהלים: "היו רגעים שפחדנו שיהרסו לנו את השטח"

שרה ובנצי צפריר, מושב גבעת יואב, שרה בת 68, בנצי בן 73 • נשואים פלוס 4 ילדים ו־11 נכדים • הבעלים של מתחם האוהלים ג'ינג'ס חאן בגולן • "הרפת והחאן שבנינו זה כל החיים שלנו. היום אנחנו נלחמים על המחיר של החלב שמתייקר ושל האוכל שאנחנו משלמים לפרות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

 

שרה ובנצי צפריר, הבעלים של מתחם האוהלים ג'ינגלס חאן / צילום: תמונה פרטית
שרה ובנצי צפריר, הבעלים של מתחם האוהלים ג'ינגלס חאן / צילום: תמונה פרטית

שרה צפריר ובנצי צפריר הם חקלאיים ובעלי רפת. בשנת 2008 הם פתחו את ג'ינג'ס חאן בגבעת יואב שבדרום רמת הגולן - מתחם אוהלים מונגולים המאפשר לאורחים לטייל בגולן ולישון במקום טוב.

"בעלי בנצי הוא ממקימי גבעת יואב, התחתנו כאן, הילדים נולדו כאן, והנכדים נשארו כאן", מספרת שרה. לפני כ־15 שנה הם החליטו לפתוח מקום אירוח משלהם ורצו שיהיה שם קונספט מיוחד - אוהלים מונגולים: אוהלי יוקרה עם כל הפסיליטיז. עם הזמן הם נתקלו בבעיה: המקום שלהם נמצא על שטח חקלאי, וכדי להסב אותו לתיירות יש צורך באישור מיוחד מהמדינה.

סמנכ"לית חברת ה־IT נס: "40% מהגיוסים שלנו הם של עובדים בני פחות מ־25"
בנק דיסקונט עובר דירה ומשנה את כללי האופן ספייס  

"כל השנים ידענו שזה בעייתי. אנשים רוצים להתפרנס ולא מאפשרים להם - בסך הכל מדובר בשלושה דונם שממילא מבחינה חקלאית אי אפשר להשתמש בהם. היום זה לא מה שהיה בעבר, קשה להתפרנס ומחפשים אפיקים חלופיים. אין לי עובדים אפילו, אני מנקה לבד". על מנת להתמודד עם הבירוקרטיה, השניים חברים בקהילת ההוסטלים ​והגסטהאוסים של ישראל ILH שמלווה את חברי הקהילה.

שרה מספרת על רגעי המשבר בדרך. "היו לי רגעים שלא ידעתי מה לעשות עם עצמי, כי פחדתי שיחליטו להרוס את השטח. עד היום אנחנו לא יודעים אם נקבל אישור, זה בתהליכים. הרפת והחאן שבנינו זה כל החיים שלנו. היום אנחנו נלחמים על המחיר של החלב שמתייקר ושל האוכל שאנחנו משלמים לפרות, ממש לא פשוט".

בתחילת הדרך, כאשר הם בנו את האוהל הראשון, שרה ובנצי לא חשבו שזה יתפתח ויהפוך למתחם אוהלים ואירוח. כדי להתחיל את התהליך ולהעמיד את האוהל בחצר, הבת הבכורה הלוותה להם סכום כסף.

"אחרי שהחלטנו להקים את המתחם לקחנו הלוואה מבנק אוצר החייל, לקח לנו 7 שנים להחזיר את הכסף וזה עוד כשחסכנו מאוד בהוצאות יחסית לתחום. זו לא השקעה גדולה כי בנינו הכל בידיים שלנו, החל מהתשתיות - אני ובעלי התקנו ביובים, חשמל ועוד. חוץ מסלילת אספלט שהגיע עם מישהו חיצוני הכל בנינו במו ידינו - את השירותים, את המטבח, את האוהלים תפרתי בעצמי במשך חצי שנה".

שרה אף מספרת על היתרונות של המיקום, לקראת החורף. "אנחנו אזור עם יתרון גדול מבחינת נופים, וחבל ארץ עם המון אפשרויות לטיולים לעומת מקומות במרכז. אבל להרבה אנשים אפילו לא עולה לראש לחפש אוהל לחורף.

"השנה המון אנשים חזרו לחו"ל והגיעו פחות אנשים. יש לנו קהל חוזר, אבל להגיע לקהל חדש זה מאתגר. האוהלים מבודדים, עם מזגן ויש פרגולות לישיבה שניתנות לסגירה וחימום - הם מתאימים לכל העונות".

כאמור, השנה חלה ירידה בכמות המבקרים וגם משבר הקורונה תרם לכך. "בסופי שבוע מפוצץ והאתגר הוא למלא גם את אמצע השבוע, מכיוון שהתיירים עוד לא חזרו בכמויות שהיו לפני הקורונה. אנחנו מפרסמים כמה שאפשר אבל אין לנו הרבה מה לעשות עם זה. אנחנו מייחלים ליום בו סופי השבוע יהיו מלאים עד אפס מקום וגם מקווים שכך יקרה באמצע השבוע".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il