קו המשווה | פרשנות

ההמלצה להעמיד את טראמפ לדין היא מהלומה כבדה, אבל אולי לא פאטלית

לאחר שתאושר במליאת בית הנבחרים, ההמלצה תועבר למשרד המשפטים • אם יועמד לדין ויורשע, לטראמפ צפוי מאסר בפועל • אבל בינתיים הוא ממשיך את נסיונותיו לחזור לנשיאות ב-2024 • מעמדו בסקרים של מפלגתו פחת, אבל הוא מוסיף לסכן את ג׳ו ביידן

וידאו של נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ בוועדה לחקירת אירועי הפריצה לקפיטול / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
וידאו של נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ בוועדה לחקירת אירועי הפריצה לקפיטול / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

ועדת חקירה של בית הנבחרים בוושינגטון המליצה הערב (ב' - שעון ישראל) להעמיד לדין פלילי את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ואחדים מעוזריו. טראמפ מואשם שניסה לסכל את אישור תוצאות הבחירות לנשיאות בנובמבר 2020, שבהן הפסיד לג'ו ביידן; שניסה להונות את ממשלת ארה״ב באמצעות זיוף; ושהסית את תומכיו לתקוף את משכן הקונגרס ב-6 בינואר 2021 באקט של ״מרידה״ (insurrection). ההאשמות האלה מתחלקות לארבעה סעיפים.

אוקראינה יכולה לנצח במלחמה, אך המחיר יכול להיות יקר מדי עבור המערב
גרמניה השלימה את השלב הראשון בהתנתקות מרוסיה ב"מהירות שיא"
הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק | ניתוח
האנטישמיות במכללות בארה"ב גוברת, וסטודנטים יהודים מתמודדים עם עוינות

״כל מטרתה של מזימת טראמפ הייתה להכשיל את התהליך החוקי של העברת השלטון בארה״ב״, אמר חבר הוועדה ג'יימי ראסקין, דמוקרט ממדינת מרילנד.

אומנם להמלצות הוועדה כשלעצמן אין תוקף משפטי, אבל יש להן תוקף פוליטי וציבורי. זו הפעם הראשונה ב-230 שנות הרפובליקה האמריקאית שהמלצות כאלה מוגשות נגד נשיא לשעבר.

ההמלצות יועמדו להצבעה במליאת בית הנבחרים כנראה עוד השבוע, ולאחר אישורן הן יועברו אל משרד המשפטים הפדרלי. ההחלטה אם לבקש את העמדת טראמפ לדין נמצאת בידי שר המשפטים, שבארה״ב מחזיק בכל סמכויות התביעה הכללית (תוארו באנגלית הוא 'התובע הכללי'). ההחלטה הסופית על העמדה לדין בארה״ב נמצאת בידי 'חבר מושבעים גדול', אבל היא בדרך כלל עניין של ודאות.

איך טראמפ ניסה לגנוב את הבחירות ה״גנובות״

ההחלטה להמליץ על העמדת טראמפ היתה השיא הצפוי של תהליך חקירה, אשר התחיל זמן קצר לאחר מאורעות 6 בינואר 2021. לוח הזמנים של הוועדה התקצר והלך עם ניצחון הרפובליקאים בבחירות לבית הנבחרים בחודש נובמבר. הם אומנם זכו ברוב קטנטן, אבל בשיטה האמריקאית השליטה המלאה בכל אחד משני בתי הקונגרס נמצאת בידי מפלגת הרוב, והיא כוללת את פטישי היושב ראש של כל הוועדות. הציפייה הכללית היא שהרפובליקאים יפזרו את ועדת החקירה. רק שני רפובליקאים ישבו בה בשנתיים האחרונות, ושניהם הוקעו כמורדים במפלגתם. הם לא נבחרו לקונגרס החדש, שיתחיל את כהונתו בחודש הבא.

ההמלצות כשלעצמן אינן כוללות הרבה חדש. שורה של שימועים פומביים בחודשים האחרונים הציגו תמונה מפורטת של נשיא מובס, שיצא מגדרו, ולפעמים התקרב לצאת מדעתו, בניסיון להכשיל את התהליך החוקתי.

אף כי התוצאות הראו שהוא הפסיד בהפרש של שבעה מיליון קולות, הוא מוסיף להאמין שהוא נחל ״ניצחון סוחף״, והבחירות נגנבו ממנו. עורכי דין מטעמו ועל דעתו הגישו יותר מ-60 תביעות, בבתי משפט מדינתיים ופדרליים, בניסיון למנוע את אישור הבחירות. כל התביעות נדחו, כולל פנייתו אל בית המשפט העליון.

טראמפ עודד את תומכיו להגיש רשימות ״חלופיות״ של אלקטורים משורה של מדינות שבהן הפסיד. הבחירות לנשיאות בארה״ב אינן ישירות, הבוחרים מצביעים לטובת רשימות של ״אלקטורים״, שבידיהם נמצאת הסמכות הפורמלית לקבוע את זהותו של המנצח. מאז שלהי המאה ה-19, זהותם של אלקטורים לא הועמדה בספק. טראמפ קיווה שהוא יוכל לשכנע את הקונגרס לאמץ את הרשימות החלופיות, ולשלול בזה את הרוב מביידן.

הוא הטיל את יהבו על סגן הנשיא מייק פנס, אשר ישב בראש ישיבת הקונגרס שאישרה את התוצאות. פנס דחה את פניית טראמפ, ואמר שאין לו הסמכות החוקתית להתערב בתהליך. כל המשפטנים כבדי המשקל הסכימו אתו. כשהתברר סירובו של פנס, טראמפ עודד אלפים מתומכיו, שהתקהלו בחזית הבית הלבן בוושינגטון, לצעוד לעבר גבעת הקונגרס ״ולהילחם עד חורמה״ (fight like hell) כדי ״להציל את ארצנו״.

זמן קצר אחר כך, מאות מתומכיו פרצו בכוח אל משכן הקונגרס, היכו אנשי ביטחון, כבשו את מליאות בית הנבחרים והסנאט, והניסו את חברי הקונגרס, כולל סגן הנשיא, אל מרתפי הביטחון. לאורך ההתקפה הזו, טראמפ סירב להתערב, ולא נענה אפילו לתחנוניהם של ילדיו. כאשר עוזרת בכירה שלו הזהירה אותו שהתנהגותו תזיק למורשתו, הוא השיב בלי ניד עפעף, ״איש לא יתעניין במורשתי אם אני אפסיד״.

הרפובליקאים חזרו לחיקו, אבל…

הדמוקרטים בקונגרס ניסו להעניש אותו עוד בינואר 2021, באמצעות תהליך הנקרא 'אימפיצ'מנט', שפירושו החלטה של בית הנבחרים להעמיד בעל כהונה פדרלית לדין במליאת הסנאט. הרשעה בסנאט מצריכה רוב של שני שלישים. אם בעל הכהונה מורשע, הוא מאבד אוטומטית את כהונתו.

במקרה הזה, טראמפ הועמד לדין הסנאט רק לאחר שסיים את כהונתו. אילו הורשע, היה נאסר עליו לחזור ולמלא כהונה פדרלית, כולל כמובן הנשיאות. אבל רוב הרפובליקאים בסנאט הצביעו נגד הרשעתו.

הוא התאושש פוליטית במהירות מסחררת מן הכתם שדבק בו, וחזר והשתלט על המפלגה הרפובליקאית ללא קושי. הוא רדף את כל מבקריו בחימה שפוכה, והצליח לטהר אותם משורות המפלגה באמצעות תמיכה ביריביהם בבחירות המקדימות.

כמעט כל מנהיגי המפלגה והבולטים במחוקקיה עלו לרגל אל מועדון הגולף הפרטי של טראמפ בדרום פלורידה. עד מהרה, על המערכת הפוליטית השתלטה ודאות שטראמפ יזכה ללא קושי במועמדות המפלגה לנשיאות ב-2024. הוא הודיע שיכריז רשמית על מועמדותו מייד לאחר הבחירות לקונגרס ולמושלי המדינות בנובמבר.

הציפייה הכמעט כללית הייתה שהרפובליקאים יעשו חיל בבחירות האלה. התנהל ויכוח אם ניצחונם יהיה שקול כנגד ״גל״, או כנגד ״צונאמי״. הציפיות לא התממשו. הרפובליקאים אומנם החזירו לעצמם את בית הנבחרים לאחר הפסקה של ארבע שנים, אבל עם רוב כה קטן שהם מתקשים אפילו לבחור יושב ראש (בשיטה האמריקאית, יושב ראש בית הנבחרים שולט בלבדית בסדר היום). בסנאט, הדמוקרטים הצליחו להגדיל את הרוב הזערורי שלהם במושב אחד, עניין כמעט חסר תקדים בשביל מפלגת שלטון, באמצע הקדנציה הראשונה של נשיא לא פופולרי.

מספר גדל של רפובליקאים זוקפים את התוצאות האלה לחובת טראמפ. הם מאמינים שהוא גרם תחושת ניכור וחרדה אצל מיליוני מצביעים צעירים ובלתי-תלויים, שהיו מצביעים בעד המפלגה אילמלא טראמפ. מאז הבחירות של נובמבר התרבו הסימנים שהנשיא לשעבר מאבד את השליטה על המפלגה - ועל עצמו. התפרצויותיו נעשו לא מבוקרות אפילו יותר מן הרגיל. והוא הפגין דרגה קהות חושים מפתיעה כאשר אירח שני אנטישמים מוצהרים לארוחת צהריים במועדון הגולף שלו במאר-א-לאגו. הסקרים מראים ירידה ניכרת בתמיכה בו. סקר אחרון מעמיד אותו רק 5% מעל יריבו הסביר העיקרי, מושל פלורידה, רון דסאנטיס, הצעיר ממנו ב-30 שנה ויותר.

לפני הבחירות, הרפובליקאים תקפו ללא רחם את ועדת החקירה של בית הנבחרים, כפרו בלגיטימיות שלה, תיארו אותה כ״בית משפט שדה״, ורמזו שהם יחקרו את חברי ועדת החקירה עצמם, כאשר ישתלטו על בית הנבחרים. סביר שהם עדיין ינסו להזיק ללגיטימיות של דוח הוועדה, אבל יתכן שהם יעשו כן במידה הרבה יותר קטנה של חשק ושל נחישות. הבחירות של נובמבר לימדו אותם שהציבור האמריקאי אינו מתעניין בטיהור שמו של דונלד טראמפ או בשיקום מעמדו.

אבני הריחיים המשפטיות על צווארו

ההמלצות מוועדת החקירה של בית הנבחרים אינן אבן הריחיים המשפטית היחידה התלויה על צווארו של הנשיא לשעבר. התביעה הכללית והבולשת הפדרלית (אף.בי.איי) חוקרות אותו על אחזקה של מסמכי ביון מסווגים במועדון הגולף שלו, נגד לשון החוק ועל אף הדרישה החוזרת שיחזיר אותם לידי הממשלה.

תביעה משפטית כמעט ודאית מרחפת על טראמפ במדינת ג'ורג'יה, בעוון ניסיון מוקלט להשפיע על מניין הקולות בבחירות לנשיאות (״תמצאו לי 11,780 קולות״, הוא נשמע מפציר במזכיר המדינה של ג'ורג'יה, שהוא הממונה על תקינות הבחירות).

החברה המשפחתית של הנשיא הורשעה בהונאת מס בבית משפט בניו יורק בחודש שעבר. ועוד היד נטויה.

אם יועמד לדין, ויורשע בעבירות שמייחסת לו ועדת החקירה של בית הנבחרים, על טראמפ עשוי להיגזר עונש מאסר בפועל. מצב העניינים הזה מגביר את נחישותו להיאבק על מעמדו המשפטי והפוליטי. עם כל קשייו, סקר אחרון הראה בשבוע שעבר שהוא נמצא בעמדת תיקו עם הנשיא ביידן. הוא עדיין מסוגל לאסוף הון עתק לפעולותיו הפוליטיות, והוא עדיין מסוגל למשוך המונים אל אסיפותיו. גם אם הממסד המפלגתי הגיע או יגיע למסקנה שטראמפ יזיק לסיכויי המפלגה בבחירות הבאות לנשיאות, הנשיא לשעבר כבר הוכיח שהוא מסוגל להביס את הממסד הזה.

טראמפ ספג ביום ב' בערב מהלומה כבדה, אבל היא רחוקה מלהיות פאטאלית. הוא יוסיף לתת את הטון, או בוודאי ינסה לתת את הטון בפוליטיקה האמריקאית עוד ימים רבים.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני ציוצים (באנגלית) ב־טוויטר