כך תמשכו משקיעים: פריטי הלבוש שמיתגו את בכירי תעשיית ההייטק

חולצות הטי שירט של סם בנקמן-פריד, הקפוצ'ונים של מארק צוקרברג, הגולפים השחורים של אליזבת' הולמס וסנדלי הבירקנשטוק של סטיב ג'ובס • המנהלים של עמק הסיליקון בחרו בסגנון הלבוש פשוט על גבול המרושל כדי למתג את עצמם כמי שכל הזמן ותשומת הלב שלהם ממוקדים בעסק שלהם

מימין: סם בנקמן־פריד, יולי השנה; אליזבת' הולמס, 2015; מארק צוקרברג, 2008 / צילום: Reuters
מימין: סם בנקמן־פריד, יולי השנה; אליזבת' הולמס, 2015; מארק צוקרברג, 2008 / צילום: Reuters

ג'ייקוב גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל" 

עם התפזרות ענני האבק שהתעבו סביב קריסתה המונומנטלית של אימפריית הקריפטו של סם בנקמן־פריד, עובדה אחת ברורה: מייסד FTX בן ה־30 לבש כמה חולצות טי שירט שלא מתאימות לו כלל.

מאז שפרץ לתודעה לפני כמה שנים, ילד הפלא הזה נצפה לעתים רחוקות לובש משהו שאינו חולצה גדולה מדי בכמה מידות ומכנסיים קצרים בצבע חאקי. לבוש מרושל הפך למאפיין המרכזי של המותג "סם בנקמן־פריד".

הנה הוא, לבוש כמו תלמיד קולג' סורר לצד טוני בלייר וביל קלינטון על במה בכנס נחשב, או בהופעה ברשת חברתית לצד כוכב הפוטבול טום בריידי (שגריר של FTX), או כשהוא מדבר על החברה שלו ברשת המשדרת חדשות פיננסיות.

כמה כפתורים גברים צריכים לפתוח בחולצה?
 קים קרדשיאן החזירה לאופנה את "מגפי הירכיים". עכשיו כל העולם נועל אותם
הילדים של קיילי ג'נר, ביונסה וסרינה וויליאמס הפכו לאייקוני אופנה 

השרוכים המבולגנים של סם בנקמן־פריד

בנקמן־פריד לא יודע כיצד להתלבש. בביקור בקונגרס ב־2021, נלכדו שרוכי הנעליים שלו: הם היו קשורים בסבך שנראה כמו חוטים דקיקים שניתזו מספריי. חובבי הקריפטו לא החמיצו את ההזדמנות להפוך את השרוכים המבולגנים שלו למם (meme) אינטרנטי. אפילו היום עוד אפשר לקנות מדבקה של השרוכים האלה תמורת 2.57 דולר.

בהתחלה, הדימוי של בנקמן־פריד כבחור עממי היה מושך, אולי אפילו מקסים. לבושו הנערי ותספורתו הפרועה לצד אורחותיו - הוא נוסע בטויוטה קורולה וישן על פוף במשרדי FTX באיי הבהמה - בנו את הפרסונה של איש הפיננסים המסמורטט.

"הוא מיתג את עצמו כשלומפר, וזה הפך אותו ליותר אותנטי ואנשים אהבו את זה", אומר מייקל פכטר, אנליסט מחקר ב-Wedbush Securities. הביקורת שלו על מייסד פייסבוק, שנהג ללבוש קפוצ'ון כדי להלהיב משקיעים בוול סטריט, היא מן המפורסמות - בזמנו פכטר אמר שהלבוש של מארק צוקרברג מעיד על כך שהוא ילדותי.

פכטר אומר שלבושו הפשוט של בנקמן־פריד עזרה לו לגייס כסף מאנשים שאינם מתלבשים באופן מהודר. ככלות הכל, מרחב ההון סיכון אינו מעונב במיוחד.

כחסיד תנועת "אלטרואיזם יעיל", מייסד FTX טען שהוא צבר הון רק במטרה לחלק אותו אחר כך. בריאיון ל־CNBC, כחודשיים לפני קריסת FTX, אמר בנקמן־פריד שהוא מתכנן להוציא "אולי בקושי אחוז" מההון שלו על עצמו.

החולצות שלו, כולן נראות כאילו ראו ימים יפים יותר, עם צווארונים מהוהים מרוב שימוש, היוו דוגמא ממשית לחסכנות האישית שלו.

ההתמוטטות של FTX - החברה שהוערכה ב־32 מיליארד דולר ומבקשת כעת הגנה מפני פשיטת רגל וניצבת בפני חקירות של רשות ניירות ערך (SEC) ומשרד המשפטים האמריקאי - ניפצה את אחד המיתוסים הגדולים ביותר בעולם הסטארטאפים: המייסד הגאון הלבוש ברישול.

כפכפי הבירקנשטוק של סטיב ג'ובס

מאז שסטיב ג'ובס נטש את עניבות הפרפר לטובת חולצות בעיצוב איסי מיאקי, בעמק הסיליקון אוהבים מייסדים שלא לובשים חליפות מעומלנות. עשר שנים אחרי מותו, ונדמה שההתלהבות מבגדיו של ג'ובס גדולה מתמיד: בחודש שעבר, כפכפי בירקנשטוק שלו נמכרו במכירה פומבית תמורת 220 אלף דולר.

מאז, מנהלים ממולחים הבינו שבגדים לא שגרתיים, אפילו מרושלים, עשויים למשוך אליהם משקיעים.

"אתה לא רוצה להיראות כמי שמתאמץ מדי. אתה רוצה להיראות כמו מי שהזמן ותשומת הלב שלך ממוקדים ביוזמה שלך", אומרת לורה הואנג, מרצה ליזמות בביה"ס לעסקים בהרווארד, ביחס למראה הנינוח של מייסדים כמו בנקמן־פריד.

מחקרה של הואנג עוסק ב"תחושת הבטן" שמשקיעים משתמשים בה כדי לקבל החלטה על איזה חברות לשפוך כסף. היא ציינה שכל גורם, מהמגדר של המייסדים ועד הלבוש שלהם, יכול להשפיע על ההשקעה הכלכלית.

הקפוצ'ונים של מארק צוקרברג

אם יש אדם אחד שהפך את מראה המנכ"ל המרושל לפופולרי הרי זה צוקרברג, שלבש קפוצ'ונים וחולצות טי שירט אפורות במהלך התקופה בה גייס השקעות וניסה ליצור התלהבות סביב החברה החדשה שלו בכנסי טכנולוגיה. הקפוצ'ון היה אינטגרלי למותג של פייסבוק כמו כפתור ה"לייק", והציג את המנכ"ל כמי שאין לו זמן להבלים כמו חולצות מכופתרות. כשנשאל על הלבוש שלו ב־2014, אמר צוקרברג: "אני רוצה לפנות את החיים שלי, כך שאצטרך לקבל כמה שפחות החלטות לגבי כל דבר, למעט עניין אחד: כיצד לשרת את הקהילה הזו בדרך הטובה ביותר".

צוקרברג הוליד ליגיון של שיבוטים לובשי קפוצ'ונים, שרצו להוכיח שאין להם זמן לסגנן את עצמם, כי הם כותבים קוד. עד היום, חולצות טי שירט וקפוצ'ונים חסרי מעוף מהזן הצוקרברגי הם פריטי לבוש שכיחים בקרב עובדים בחברות אמריקאיות.

עבור החבר'ה שעובדים בהיי טק, "להיות אנטי־ממסדי משמע להיות פופולרי", אומר פכטר. "אם אתה לא מתלבש כפי שמצופה ממך להתלבש, מעריכים אותך על כך: אתה משדר שאינך כבול לקונבנציות".

עוד דבר שכדאי לדעת

בחודש שעבר נמכרו סנדלי הבירקנשטוק של סטיב ג'ובס, מייסד אפל, בכ־200 אלף דולר. הסנדלים, מדגם "אריזונה" בצבע חום, אומנם משומשים אך עדיין במצב שניתן לנעול אותם, היו אמורים להימכר תחילה ב־60 אלף דולר, אך מחירם עלה.|
במדרסי הסנדלים העשויים שעם, ניכרת צורת כפות הרגליים של ג'ובס. הוא נעל אותם ברגעים משמעותיים בהיסטוריה של אפל, למשל בשלהי שנות השבעים, בזמן שעבד עם המייסד השותף סטיב ווזניאק על פיתוח המחשב הראשון של החברה.
מרגוט פייזר, שייבאה לארה"ב את מותג ההנעלה הגרמני בשנות השישים, סיפרה בזמנו כי ברגע שג'ובס גילה את הסנדלים, הוא רכש אותם באופן קבוע והתעניין בהיבטים הטכנולוגיים שלהם.
הסנדלים של ג'ובס נמכרו ב"ג'וליאן" בקליפורניה, בית מכירות פומביות המתמחה במזכרות קולנוע, מוזיקה, ספורט ואמנות.
בין יתר אוספי ידוענים שנמכרו שם: מרילין מונרו, ג'ון לנון, אמן הרחוב בנקסי ושר.

חולצות הגולף השחורות של אליזבת' הולמס

אליזבת' הולמס למשל, מייסדת "תראנוס", סטארטאפ שפיתח ערכות דם, העתיקה את הסגנון של סטיב ג'ובס: היא לבשה חולצות גולף שחורות למשרד, וגם בצילומים למגזינים כמו "פורבס" ו"פורצ'ן".

צוקרברג והולמס מתמודדים כיום עם סערות רציניות. "מטא", חברת האם של פייסבוק, ראתה את מנייתה מפסידה כמעט 800 מיליארד דולר תוך כמעט שנה, כשצוקרברג הוביל את החברה לפרויקטים שטרם הוכחה רווחיותם, כמו המטאוורס. הולמס, שהתייצבה לדיונים בבית המשפט כשהיא לבושה בחולצות מכופתרות, נשפטה בחודש שעבר ל־11 שנות מאסר. היא הואשמה בהטעיית משקיעיה לגבי הטכנולוגיה, המצב הפיננסי והתחזיות העסקיות של החברה שלה, שנסגרה מאז.

אם הדוגמאות האלה מלמדות אותנו משהו, זה שמנהלים הלבושים חולצות טי שירט או חולצות גולף מסוגלים לגרום לחברות שלהם לאבד שליטה, בדיוק כמו מנהלים הלובשים חליפות שני חלקים.