הבעלים של חברת הדונאטס: "משקולת הרגולציה הממשלתית עשויה לגרום לנזקים כלכליים כבדים"

דורון שחר, מושב נווה ימין, בן 54, גרוש ואב לשלושה, בזוגיות • הבעלים של מיסטר דונאטס • "הקושי שלנו עם הנמלים בישראל הוא קושי כלכלי, אמיתי ומהותי. אם בעבר הייתי מייבא קונטיינר מארצות הברית ב־4,500 דולר, היום אותו קונטיינר עולה כ־10,000 דולר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דורון שחר, הבעלים של מיסטר דונאטס / צילום: תמונה פרטית
דורון שחר, הבעלים של מיסטר דונאטס / צילום: תמונה פרטית

"הרגולציה במדינת ישראל קשה עד כדי לא הגיונית", אומר לגלובס דורון שחר, הבעלים של חברת 'מיסטר דונאטס'. "הקושי העיקרי של החברה הוא מול תקנות משרד הבריאות והמכס המעכבות את שחרור המוצרים המיובאים שלנו. כמפעל הבנוי על טהרת המזון האמריקאי ותלוי בייבוא חומרי הגלם שלו מארצות הברית, לפעמים זה עלול להיות בלתי אפשרי לתפקד עם המשקולת של הרגולציה הממשלתית.

מנהל רשות המסים: "נבדוק האם ביטול המכס על רכב קוריאני אכן מתגלגל אל הצרכנים" 
לא רק השכנה של אשדוד: כדי לחזק את מעמדה, אשקלון תשקיע במרכזי מסחר 

"זה אף עשוי לגרום לנזק כלכלי כבד. כך בדיוק קרה לנו לפני 3 שנים כאשר עיכוב של שחרור סחורה יצר חוסרים גדולים בחומרי הגלם והמפעל המרכזי שלנו היה סגור במשך חמישה ימים".

נוסף על כך, דורון מציין אתגר אחר איתו הוא נאלץ להתמודד. "הקושי שלנו עם הנמלים בישראל הוא קושי כלכלי, אמיתי ומהותי. אם בעבר הייתי מייבא קונטיינר מארצות הברית ב־4,500 דולר, היום אותו קונטיינר עולה כ־10,000 דולר.

"אם בעבר הייתי מתכנן את זמני האונייה והייתי יודע שהיא מגיעה בתוך חודש וחצי, היום לצערי הרב זה לוקח כשלושה חודשים. מרגע הגעת הספינה לוקח שבוע עד שפורקים אותה, זה המון. מעבר לכך שהבדיקות של משרד הבריאות על כל מוצר, ואפילו הקטן ביותר, מקשות ומייקרות את עלות המוצרים".

'מיסטר דונאטס' פרוסה ביותר מ־700 נקודות מכירה ברחבי הארץ. החברה הוקמה בשנת 2011, וזה בעצם המפעל היחיד בישראל אשר כולו על טהרת הדונאטס האמריקאי המקורי. הדונאטס של החברה נמכרים ברשתות המזון השונות כמו 'פיצה האט', 'קופיקס' ו'קפה ג'ו', כמו גם ברשתות בתי מאפה כמו 'הדרך ללחם', 'שיבולת', 'לחם הכפר', 'מאפיית המשפחה', קונדיטוריות, אולמות אירועים ועוד. לחברה יש סניפים בתל אביב, שפיים, אום אל פאחם וחנות המפעל המרכזית נמצאת בכפר סבא, כאשר בשנה הקרובה צפויים להיפתח סניפים נוספים.

שחר, המייסד ובעלי הרשת עוסק בתחום המזון כבר למעלה מ־25 שנים ובין היתר הוא הקים את רשת הנקניקיות 'ווילי דוג'. "בהסתכלות על הפריפריה אל מול המרכז אני לא מרגיש הבדל. אנו פרוסים בכל הארץ, הדונאטס מתאים לכל הגילאים ולכן גם בפריפריה אנחנו מצליחים.

"בתחילת דרכנו, הדונאטס הכיל בתוכו חלב נוכרי, ומסתבר שהשוק במדינת ישראל מאוד מצומצם לאוכלי חלב נוכרי. לאחר מחקרים והבנת השוק, החלטתי לשנות את רכיבי הדונאטס כפרווה בהשגחת בד"צ בית יוסף וכך המותג פתח את עצמו בפני קהל שוק רחב יותר".

בשנת 2014, דורון החליט לפתוח את הדלת גם לטבעוניים. "בראשית דרכה של עמותת Vegan Friendly, הייתי מהראשונים ששיתפו איתה פעולה והחלטתי להוריד גם את הביצים ובכך הדונאטס הפך לטבעוני. החלום שלי הוא שהדונאטס ימשיך לשמח אנשים ויהיה בכל בית בישראל. זה ייתן לי את הסיפוק הגדול ביותר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il