כתב אישום נגד מייק בן ארי: הונאת פירמידה בהיקף של 550 מיליון שקל

בן ארי, שהוסגר השבוע מבוסניה לאחר שנמלט מישראל, מואשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים ועבירות הלבנת הון • מעצרו הוארך עד ל-17 בינואר, אז יתקיים דיון בבקשה להאריך את המעצר עד תום ההליכים • בנוסף ביקשה הפרקליטות לחלט רכוש וכספים שנתפסו אצלו

מייק בן ארי בדיון בהארכת מעצרו השבוע / צילום: ניב קנטור
מייק בן ארי בדיון בהארכת מעצרו השבוע / צילום: ניב קנטור

כתב אישום הוגש הבוקר (ג') נגד מייק בן ארי, שהוסגר השבוע מבוסניה לאחר שנמלט מישראל. בן ארי מואשם בהונאת משקיעים בהיקף של 550 מיליון שקל מ-960 משקיעים.

בן ארי מואשם בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמכים בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון. יחד עם כתב האישום הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים. 

בית המשפט המחוזי בתל אביב האריך היום את מעצרו של בן ארי עד ל-17 בינואר, אז יתקיים דיון בבקשה להאריך את המעצר עד תום ההליכים.

בדיון אמר עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, המייצג את בן ארי, כי "הוא נמצא בתנאים תת-אנושיים, בתא ללא נייר טואלט, עם אוכל מעופש שלא ראוי למאכל". עוד הוסיף הסנגור כי אף שיש החלטה לאפשר לבן ארי חמש שיחות טלפון, לא אפשרו לו זאת.

"מיידוף הישראלי" הוסגר לאחר שנה וחצי: איך עבדה השיטה שלו? 
גולדקנופף הורשע בעבר בעבירת בנייה וביקש התחשבות: "יש לי 8 ילדים" | בלעדי
בהרכב של 11 שופטים: בג"ץ ידון בעתירות נגד חוק דרעי 

לפי כתב האישום שהוגש על-ידי עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק, בן ארי גייס סכומי עתק של למעלה מ-550 מיליון שקל מכ-960 משקיעים, תוך הבטחות שווא לתשואה חריגה כתוצאה מהשקעות בסיכון נמוך, ומסירת מצגים כוזבים בדבר אופי ההשקעה ונזילותם המיידית של כספי המשקיעים.

אפיק ההשקעה המרכזי שהוצג למשקיעים על-ידי בן ארי היה קרן בלו ריבר האמריקאית, אשר הוצגה למשקיעים על-ידי בן ארי כקרן המשקיעה באגרות חוב מוניציפליות אמריקאיות בעלות דירוג גבוה. חרף העובדה שלמשקיעים הוצג שכספם יושקע בקרן בלו ריבר, לבן ארי לא היה כל קשר עם הקרן, לכל המאוחר החל משנת 2008, ומאז הוא חדל להעביר אליה את כספי הלקוחות.

בן ארי מואשם כי גיוס המשקיעים נעשה על בסיס מצגים כוזבים שהציג להם, ובהם הבטחות שווא לפיהן ההשקעה בקרן מובטחת, כספי המשקיעים מוחזקים בנאמנות על-ידי החברה אך מצויים כל העת בבעלות המשקיעים, והחברה ערבה למלוא סכום ההשקעה. 

פעל ב"שיטת הפירמידה"

עוד נטען כי בן ארי הציג למשקיעים מסמכים מזויפים, אך בפועל, בניגוד למצגים שהוצגו, נהג בן ארי בכספי המשקיעים כבשלו והשתמש בהם בהתאם לצרכיו ולרצונותיו.

עוד נטען כי בן ארי פעל ב"שיטת הפירמידה", בכך ששילם לחלק מהמשקיעים את הריבית התקופתית או פרע את הקרן בעת שנדרשה באמצעות כספי משקיעים אחרים.

בנוסף, בן ארי מואשם כי העביר את הכספים שגויסו מהמשקיעים לחשבונות בנק בשליטתו והשקיע אותם בנכסים ובמיזמים שחרגו מהמצגים שהוצגו למשקיעים, ואף רשם את חלקם על שמו הפרטי.

כמו כן, נטען, בן ארי השתמש בכספי המשקיעים לשורה ארוכה של שימושים אישיים, בהם רכישת נכסי נדל"ן והענקת הלוואות פרטיות למקורביו. יצוין כי במשך השנים הושבו למשקיעים כספים בסכום של כ-265 מיליון שקל.

לבן ארי מיוחסת גם עבירה של זיוף דרכון בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות. זאת לאחר שבחודש מאי 2021, אחרי שנחקר באזהרה, ועל אף שידע שמתקיימת נגדו חקירה פלילית, יצא בן ארי מישראל באמצעות דרכון מזויף של חברו נחום אייזנשטאט, תוך שהוא מתחזה לו ומפר את התנאים המגבילים שהוטלו עליו על-ידי בית המשפט (ביניהם עיכוב יציאה מהארץ וערבות בנקאית בסך 2 מיליון שקל). יצוין כי אייזנשטאט הודה והורשע זה מכבר בעניין זה. 

חילוט ובקשת מעצר עד תום ההליכים

בבקשת המעצר עד תום ההליכים נטען כי "מעשיו של המשיב מעידים בבירור על מסוכנותו. המשיב רימה מאות משקיעים באופן בוטה במהלך תקופה ממושכת, רכש את אמונם ופיתה אותם להשקיע באמצעותו מאות מיליוני שקלים, אף שבשום שלב לא הייתה לו כוונה למלא אחר ייעוד ההשקעה המובטח, והוא עשה בכספם ככל העולה על רוחו. כשרשת החשדות התהדקה סביבו, קם ונמלט מן הארץ ומאימת הדין, תוך השארת מאות משקיעים מול שוקת שבורה". 

כאמור, מעצרו של בן ארי הוארך היום עד ל-17 בינואר, אז יתקיים דיון בבקשה להאריך את המעצר עד תום ההליכים. 

בתוך כך, הפרקליטות ביקשה לחלט רכוש שנתפס אצל בן ארי. הרכוש כולל כ-6 מיליון שקל שנתפסו בחשבונות הבנק האישיים שלו; 10.5 מיליון שקל בחשבונות של חברת ההשקעות בבעלותו EGFE; ופוליסות ביטוח במגדל ובאלטשולר בסכום כולל של כמיליון שקל.

בנוסף ביקשה הפרקליטות לחלט כספים שנתפסו בביתו של בן ארי, בהם 1.6 מיליון שקל, 200 אלף דולר, 123 אלף אירו וכן כספים בהיקף של 700 אלף שקל בחשבונות בנק במונטנגרו ונכסי נדל"ן במונטנגרו.

כתב האישום הוגש על-ידי עוה"ד סתיו גינת ויוסי צדוק ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. תיק ההסגרה נוהל על-ידי עוה"ד שרון הורביץ, אביטל ריבנר ויעל ביטון מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. התיק נחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

עו''ד ד''ר איתן פינקלשטיין / צילום: יונתן לאונוב
 עו''ד ד''ר איתן פינקלשטיין / צילום: יונתן לאונוב

עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין המייצג את מייק בן ארי מסר בתגובה לכתב האישום כי "בניגוד לרושם שנוצר בתקשורת כאילו מדובר במרמת פונזי שלא עומד מאחוריה דבר, גם בהתאם לכתב האישום כספי המשקיעים הועברו להשקעות שונות בארץ ובחו"ל. הסיבה העיקרית ליציאתו של מייק בן ארי מהארץ הייתה רצונו להמשיך לפתח את השקעות הענק שהוא השקיע בשם הלקוחות במכרות במוטנגרו, שככל וימומשו יניבו סכומים אשר יהיה בהם להשיב לכל הלקוחות את כספם. על אף שההסגרה לישראל פגעה במאמצים של מייק בן ארי לקדם את הפרויקטים במונטנגרו, הוא ימשיך לעשות את המאמץ המקסימלי על מנת לאפשר לכלל הלקוחות לקבל את מלוא הכספים המושקעים".

*** חזקת החפות: מייק בן ארי לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.