בצל משבר האנרגיה: גרמניה מחזירה לפעילות תחנות כוח פחמיות

מדינות אירופה מגדילות את שיעור ייצור החשמל מפחם, ומחזירות את היבשת שנים אחורה במאבק להפחתת פליטות מזהמות • הדבר מתבטא במיוחד בגרמניה, שמבהירה כי היא עדיין מחויבת ליעדי האקלים העתידיים • הביקוש הרב לפחם מעלה מחירים, וגם בישראל זה יורגש בקרוב

תחנת כוח פחמית בנידראוסם, גרמניה / צילום: Associated Press, AP, Michael Probst
תחנת כוח פחמית בנידראוסם, גרמניה / צילום: Associated Press, AP, Michael Probst

בשל משבר האנרגיה והגמילה המהירה מדלקי מאובנים מרוסיה, מדינות אירופה שבות בחודשים האחרונים לשימוש בפחם מזהם כדי לייצר חשמל. שיעורי ייצור החשמל מפחם מחזירים את היבשת שנים אחורה מבחינת המאבק להפחתת פליטות פחמן דו חמצני.

המערב הכריז על מחיר גג גלובלי לנפט הרוסי. כיצד יעבוד המנגנון? 
גרמניה מתכוננת לחורף בלי גז: מחשיכה מבני ציבור וחוזרת לפחם 
רוסיה תסתמך על "צי צללים" כדי להמשיך לייצא נפט 

הדבר מתבטא במיוחד בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, שהגדילה משמעותית בחודשים האחרונים את השימוש שלה בפחם - כולל גם ליגניט (פחם חום) שנחשב לסוג פחם מזהם ורעיל במיוחד. זאת, על רקע מצוקת הגז שבו המדינה שרויה. גם מדינות אחרות במזרח אירופה, מהמדינות הבלטיות דרך פולין וצ'כיה ועד להונגריה, הגבירו את השימוש שלהן בפחם. בגרמניה זינק השימוש בפחם על סוגיו השונים מ־19% מייצור החשמל ברבעון השלישי בשנה שעברה ל־34% אחוזים בחודש האחרון.

על פניו, הקואליציה המובילה את המדינה מבהירה כי היא "נשארת מחויבת למטרות האקלים השאפתניות של גרמניה", שכוללת הפחתת מחצית מפליטות הפחמן הדו חמצני עד שנת 2030 והפחתה מלאה עד שנת 2045. אך בפועל, המדינה "מחיה מחדש" תחנות כוח פחמיות שהיו אמורות להיסגר, מעניקה לרכבות פחם עדיפות ברשת הלאומית, רוכשת פחם בכמויות עתק ממדינות מזרח אירופה, וגם מפיקה אותו בעצמה מכמה מכרות שטרם נסגרו.

הקצב המהיר ביותר בשש השנים האחרונות

לפני המלחמה באוקראינה, הקואליציה הגרמנית, שבה שותפה מפלגת "הירוקים", התחייבה להאיץ את הגמילה של גרמניה מפחם ולכוון לסגירת כל התחנות הפחמיות כבר עד 2030. זאת, במקביל לסגירת כל התחנות האטומיות כבר השנה (2022). גרמניה התחייבה בעבר לסגור את תחנות הפחם עד שנת 2038.

בפועל, גם פעילות תחנות כוח אטומיות הוארכה עד לשנה הבאה, לכל הפחות. לפי אתר "Electricity Maps" בכמה ימים בחודש החולף, בהם לא ניתן היה להסתמך על אנרגיית רוח, תעשיית האנרגיה הגרמנית היתה מזהמת יותר מבחינת פליטות פחמן דו חמצני מזו של הודו או דרום אפריקה.

לפי חישוב סוכנות הידיעות הכלכלית "בלומברג", גרמניה "שורפת" פחם בקצב המהיר ביותר בשש השנים האחרונות, אחרי שהשימוש בו הלך ודעך בשנים האחרונות. היא אמורה גם להיות אחת המדינות שיגדילו משמעותית את ייבוא הפחם בשנה הקרובה, לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

"כולם שומרים על מטרות האקלים שלהם, אבל זה נכון שכאשר יש דילמה אם להשאיר את האורות דלוקים או להפחית פליטות פחמן, הבחירה היא לשמור על האורות דולקים", אמר בכיר בסוכנות.

גם בישראל ירגישו את התייקרות הפחם

אחת הסיבות לשימוש הגרמני בפחם הוא גם העובדה כי צרפת, שבשנים רגילות מייצאת חשמל למדינות השכנות על ידי הכורים האטומיים שלה, השביתה יותר משליש מהם בשל סוגיות תחזוק. היא ניצבת בפני מצב קשה החורף, שאולי יכלול הפסקות חשמל יזומות מצד הרשויות.

גרמניה גם מפיקה חשמל מפחם במקום הגז היקר, אותו היא שומרת לתעשייה ולחימום. בעוד השימוש בפחם בגרמניה עלה ב־13.3% בחודשים האחרונים, השימוש באנרגיות מתחדשות עלה ב־2.9% בלבד, כולל ייבוא אנרגיה הידרו־אלקטרית.

הביקוש האירופי לפחם מסייע למחירו לעלות, למרות שהוא עדיין נחשב לזול יחסית לגז. המחיר בבורסה של רוטרדם עומד על כ־250 דולר לטון פחם בשבוע החולף, לעומת 66 דולר לפני כשנה. בקיץ הגיע מחיר הפחם ל־400 דולר לטון.

התייקרות הפחם, שאינה מורגשת רק באירופה אלא באופן גלובלי, היא אחת הסיבות להעלאת תעריפי החשמל בישראל, שעדיין משתמשת במשאב כדי לייצר חשמל. התעריפים אמורים להתייקר ביותר מ־8% בחודש הבא. סוכנות האנרגיה הבינלאומית העריכה כי הביקוש לפחם ב־2022 שבר שיאים, והגיע ל־8,025 מיליון טון פחם ברחבי העולם.

"פחם רושם קאמבק בייצור חשמל", אמר לסוכנות הידיעות מנהל חברת הייעוץ Perret המתמחה בתחום האנרגיה. "ואנחנו חושבים שהוא יהיה פחות עונתי ממה שהיה עד כה, עם יותר שריפת פחם גם בקיץ, באביב ובסתיו - כל עוד הוא חוסך כל כך הרבה כסף לעומת גז, וישנו מחסור בגז".

"לא אמור להשתנות בשנים הקרובות"

סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) מציינת כי גרמניה הוסיפה בשנה האחרונה כ־10 ג'יגה־ואט של ייצור חשמל מפחם, וכי הדבר גורר את האיחוד האירופי "לעבר הגברת ייצור החשמל מפחם, מה שלא אמור להשתנות בשנים הקרובות".

גם פולין, שלה מכרות פחם מתפקדים, הגבירה את השימוש שלה במשאב המזהם. בניגוד לתחומי הגז והנפט, לגרמניה יש מכרות פחם וליגניט פעילים עדיין (למרות סגירתם של רבים מהם בשנים האחרונות), והיא מפיקה כ־160 מיליון טון פחם וליגניט בשנה ממקורות "עצמאיים".

מומחים שצוטטו ב"בלומברג" אמרו כי ייתכן שמחירי גז היורדים, יחד עם חזרתם לתפקוד של כורים גרעיניים בצרפת, יכולים להוריד את מחיר הפחם בחודשים הקרובים. עם זאת, הדבר תלוי בעיקר במזג האוויר בחורף הנוכחי ובמצב רשת החשמל הצרפתית, שבדרך כלל מספקת כ־15% מכלל צריכת החשמל באירופה.

בארה"ב, לעומת זאת, הולך ופוחת השימוש בפחם עם המעבר של עסקים לגז מהפקה מקומית. ארה"ב צפויה להפוך ליצואנית גז מונזל מובילה לאירופה בשנים הקרובות.

למרות זאת, ה־IEA חוזים כי ההשקעה הנוכחית באנרגיות מתחדשות, כולל קרוב להכפלה של יכולת ייצור החשמל מתאים סולאריים באירופה בשנה האחרונה, השקעות בחוות רוח חדשות ואנרגיה הידרו־אלקטרית, כמו גם השימוש בביו־מאסה (בעיקר שריפת פסולת עירונית לחימום), יביאו לכך כי הן "יחליפו בהדרגה" את השימוש בפחם בשנים הקרובות. תפוקת החשמל מהם תוכפל עד שנת 2027, לפי תחזיות הסוכנות, והן יהפכו למקור המוביל לייצור חשמל.