האם ממשלה שכוללת 16 שרי ליכוד היא שיא של כל הזמנים?

האם מספר שרי הליכוד בממשלה הבאה מהווה הישג ביחס לעבר? ממש לא בטוח • המשרוקית של גלובס

ח"כ מיקי זוהר
ח"כ מיקי זוהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בעוד זמן קצר צפויה להתקיים השבעתה של ממשלת נתניהו השישית, ואחד הנעלמים הגדולים שעדיין נותרו הוא מי יהיו השרים שיכהנו בה מטעם מפלגת השלטון. על פי דיווחי הכתבים הפוליטיים, הדבר מעורר תסכול בקרב רבים מחברי הכנסת והשרים המיועדים, אך כשאחד מהם, מיקי זוהר, נשאל על כך הוא דווקא טען שהתמונה המסתמנת היא משביעת רצון. "אני מסתכל בסוף על התוצאה הסופית, ואני רואה 16 תיקים לליכוד, מה שלא היה בשום קואליציה שאנחנו הרכבנו", הוא אמר. "16 שרים לליכוד זה שיא של כל הזמנים".

בשקלול המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, לגוש נתניהו אין רוב? 
בג"ץ דחה את בקשת נתניהו לדיון נוסף: יחויב להשיב 270 אלף דולר שקיבל שלא כדין 

את האמירה הזאת של זוהר ניתן לבחון בכמה אופנים. הראשון והפשוט לבדיקה הוא "המבחן הנומינלי". האם באמת לא כיהנו בממשלה אחת 16 שרים מטעם הליכוד? הבדיקה שלנו מראה שזה לא לגמרי מדויק. היו תקופות קצרות - למשל בסוף ימיה של ממשלת מנחם בגין השנייה - שבהן כיהנו 16 ואף 17 שרים מטעם המפלגה. יחד עם זאת, דבריו של זוהר מתייחסים לנתון ביום השבעת הממשלה, והגיוני להשוות אותם למצבים מקבילים מהעבר, ובכך הוא צודק.

בחינה מהותית יותר לדבריו של זוהר היא "בחינה יחסית". כידוע, ממשלות ישראל הלכו ותפחו לאורך השנים. ממשלתו הראשונה של בגין, שהוקמה ב־1977, כללה רק 13 שרים (מכל מפלגות הקואליציה). מהבחינה הזאת, בוודאי ש־16 שרים רק לליכוד מהווים "שיפור" משמעותי, אך הדבר נובע מכך שכיום כל משרד "שווה פחות". ייתכן אם כן שהדרך הנכונה לבחון את אמירתו של זוהר, היא לבדוק את הנתח של שרי הליכוד מכל ממשלה, בהתחשב בנתח של ח"כי המפלגה מתוך הקואליציה. כך, לדוגמה, בממשלה שעומדת לקום הליכוד מהווה 50% מהקואליציה (32 מנדטים מתוך 64), וככל הנראה הוא צפוי להחזיק ב־16 משרדים מתוך כ־29, שהם 55% (הנתון של סך המשרדים עולה מהפרסומים בתקשורת לגבי ההסכמים שנחתמו עם השותפות בתוספת הנתון של 16 משרדים בו נקב זוהר). האם מהבחינה הזאת הדיל שהשיג נתניהו לחברי הכנסת הוא מוצלח? השוואה לממשלות העבר מראה שלא ממש. כך, למשל, בממשלה שהקים נתניהו ב־2015 הליכוד היווה רק 49% מהקואליציה (30 מנדטים מתוך 61), אך זכה לנתח של 61% מהממשלה (14 שרים מתוך 23, כשבמניין השרים נכלל גם יעקב ליצמן מיהדות התורה, שבתחילת הקדנציה היה מבחינה רשמית רק סגן שר). ב־1996, בממשלתו הראשונה של נתניהו, הליכוד היווה 48% מהקואליציה (32 מתוך 66) וזכה בנתח של 67% מהממשלה (12 שרים, כולל יעקב נאמן שלא היה ח"כ, מתוך 18). ויש עוד דוגמאות.

ואולי זוהר התכוון בכלל להצביע על כך שההישג של נתניהו בא לידי ביטוי בכך שהוא מצליח לדאוג ש־50% מחברי הכנסת של הליכוד (16 מ־32) יזכו בג'וב הנחשק של שר? נשים רגע בצד את טענות חברי הכנסת על איכות או בכירות התיקים הללו, ונוכל לראות שגם כאן אין נתון תקדימי. למשל, ב־2015, 14 מתוך 30 חברי הכנסת הפכו לשרים (47%), וב־2009 הנתון אף היה גבוה יותר והגיע ל־52% (14 מתוך 27).

בשורה התחתונה: אז האם 16 שרים לליכוד זה שיא של כל הזמנים? כן, אבל. אם מתייחסים ליום ההשבעה אכן מדובר בנתון שלא נרשם בעבר, אך הוא נובע בחלקו הגדול מכך שהממשלות כיום הן גדולות בהרבה. היו ממשלות ליכוד בעבר שבהן שרי המפלגה החזיקו בנתח גדול יותר מהממשלה, למרות שחלקם בקואליציה היה קטן יותר.

תחקיר: אורי כהן