משרד התחבורה | טור סופ"ש

מירי רגב חוזרת למשרד התחבורה לא בתור שרה, אלא כמושלת

בכהונתה הקודמת מירי רגב מינתה את אנשי שלומה לחברות התשתיות הממשלתיות וכופפה את השדרה המקצועית במשרד התחבורה • לפי הצהרותיה זו גם התוכנית לעתיד • העמקת השליטה בשם ה"משילות" פוגעת באינטרס הציבורי ומסכנת חברות האמונות על עשרות מיליארדי שקלים

מירי רגב, שרת התחבורה הנכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מירי רגב, שרת התחבורה הנכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משנתה של שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב ברורה. "הפקידים לא קובעים, הפקידים לא נבחרי הציבור. לא פקידי האוצר, לא היועצים המשפטיים", אמרה בחודש שעבר השרה לשעבר ולעתיד בכינוס סגנים ברשויות המקומיות. לפי רגב, "בסופו של יום צריך לזכור נבחרנו למשול ולא באנו להתנצל, באנו למשל, להוביל מדיניות, להוביל אג'נדה וחלק ממדיניות זה מינויים של אנשים ראויים לתפקידים וראינו שזה אפשרי... הכל אפשרי אם רוצים. ואנחנו באים למשול למען עם ישראל, מדינת ישראל ותורת ישראל. בהצלחה לכולנו", סיכמה.

מדיניות הממשלה הנכנסת: האם נתניהו ויתר על עתיד הכלכלה הישראלית? | טור סופ"ש
ביטול נבחרת הדירקטורים, ויתור על החזר מענקי קורונה: 3 סעיפים בהסכמים הקואליציוניים שישפיעו על הכלכלה 

הבטחותיה לא רשומות על הקרח, כך ידעו לספר אנשי משרד התחבורה שבו כיהנה כשנה, ממאי 2020 עד יוני 2021. מטרתה המוצהרת, שקידמה ביכולות פנטסטיות, היא נטרול הדרג המקצועי ומינויים של אנשי שלומה בחברות התשתית הממשלתיות - שמוציאות לפועל תוכניות בהיקף של מיליארדי שקלים מדי שנה.

תפקיד השר הוא אכן להתוות מדיניות, ומאז ומתמיד נעשו מינויים לדירקטוריונים. אלא שמעל האג'נדה של רגב מתנוסס תמרור אזהרה. גם בנוגע לממשל התאגידי בחברות הממשלתיות וגם בגלל שמשרד התחבורה נדרש להיות משרד מקצועי - פוליטיזציה שלו רק תשאיר את התחבורה הציבורית תקועה במקום, במקרה הטוב, ואיתה את המשק הישראלי ואת איכות חיינו.

תפקיד הפקידות הוא להציב את האמת המקצועית בפני השר; ותפקיד שומרי הסף בחברות הממשלתיות ובמשרדי הממשלה הוא לגונן על הממשל התקין ועל האינטרס הציבורי - שלעיתים מנוגדים לרצון הפוליטיקאים ואנשי שלומם.

בכהונתה הקודמת, רגב כופפה את השדרה המקצועית עד שקידמה תוכניות שאין להן כל היתכנות מקצועית, כמו "רכבת על גלגלים" לחברון, שלא מסוגלת לעמוד בשיפועים שבדרך. היא עיכבה את פינוי שכונת כפר שלם, שתקע את הרכבת הקלה בגוש דן למרות שהנושא כבר הוכרע, העבירה פרויקטים של מיליארדים בין חברות כאמצעי לחץ וענישה, והדוגמאות רבות. אך החותם העמוק שהותירה נוגע ב"משילות", כלומר שליטה וג'ובים. האנשים שמינתה ביצרו את כוחם, בלי לספור ניסיונות בלימה רפים של אנשי השרה היוצאת מיכאלי, ותוך עימות חזיתי עם רשות החברות שמתגלה בחולשתה.

נתיבי ישראל כמשל

תוך שנה רגב השתלטה על הדירקטוריונים ברכבת ישראל ובנתיבי ישראל (לשעבר מע"צ). נמל אשדוד - שמובל על ידי אורנה האוזמן בכור, בת טיפוחיו של סילבן שלום - התיישר מראש. ברכבת צפים מדי כמה חודשים המתח בין הדירקטוריון להנהלה, והנסיונות להדיח את המנכ"ל המוערך שאת ראשו אנשי רגב מבקשים (הליך שהצליח בקלות בנמל אשדוד). בנתיבי ישראל הביעבוע הוא מתחת לרדאר הציבורי ובאופן מתוחכם בהרבה.

רגב מינתה כיו"ר הדירקטוריון את יגאל עמדי, לשעבר סגן ומ"מ ראש עיריית ירושלים ומועמד הליכוד לראשות העיר. ב־2015 מינתה אותו ליו"ר המועצה הישראלית לתרבות ובפריימריז האחרונים תועד לצידה באירוע בחירות. עמדי שולט בחברה שקמה כעוף החול מפרשת שחיתות ענקית שנחשפה ב־2015 והפכה לספינת הדגל של המשרד. היא מציגה ביצועים מרשימים שהפכו אותה לקבלנית המובילה של תוכניות התחבורה - עם פרויקטים ותקציבי עתק של כ־7 מיליארד שקל בשנה.

יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ
 יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ

ואולם החברה עוברת טלטלה. שומרי הסף יתחלפו בקרוב ולטענת גורמים בכירים בענף אלה הוחלשו ובחברה פושה אווירה של הנהלה שעסוקה בהישרדות ושל עריפת ראשים למי שאינו מתיישר עם היו"ר. העימותים עדיין לא פוגעים בביצועים, אך יש מי שמזהירים: זה רק עניין של זמן.

מכתב ששלח המנכ"ל ניסים פרץ לרו"ח המבקר מגולל טענות שהושמעו בדיוני הנהלה ובדיונים מול שומרי הסף. אלה כוללות היעדר גבולות ברורים בין סמכויות הדירקטוריון והחברה ועיסוק של הדירקטוריון בניהול השוטף, התעסקות חברי הדירקטוריון וועדת הביקורת בנושאים פרסונליים וכאלה שאינם בסמכות ועוד ועוד טענות. מרביתן הוכחשו על ידי המנכ"ל ולחלקן הוצעו פתרונות שונים.

בתקופה הקרובה יש כמה מינויים על הפרק, במיוחד בתפקידים רגישים של שומרי סף: כהונת היועץ המשפטי, קצינת הציות ומבקר הפנים תסתיים בחודשים הקרובים. בעוד כשנה יתפנה גם תפקיד סמנכ"ל החוזים וההתקשרויות ובהמשך גם סמנכ"ל משאבים ומינהל. "השלמת מינויים אלה תביא לשליטה מלאה של עמדי במנגנוני החברה, בלא בקרה וללא בלמים ואיזונים", הזהיר גורם מעורה.

חיזוק ה"משילות" ממוקד בעיסוק בכוח אדם. כך למשל היו"ר הנחה להעביר דרכו כל תיאור מכרז לסגני מנהלי אגפים עד לאישורו, זאת אף שסמכות הדירקטוריון בכלל נוגעת רק לדרגות בכירות יותר. כך, לפי הטענות, "יובשו" בכירים עד שהבינו אצל מי המילה האחרונה. בחברה טוענים כי הנוהג הופסק.

בחברה גם נעשה ניסיון לשינוי הקוד התאגידי, מהלך שבלמה רשות החברות. הכוונה הייתה להאציל חלק מסמכויות מזכירת החברה למקורבו של היו"ר. מהלך זה היה מצליח לערבל באופן סופי בין החברה וסמכויות הדירקטוריון, שכלל לא אמור לקחת חלק בניהול השוטף. לפי הערכות, לאחר מינוי השרים המאמצים יחודשו.

החברות זקוקות להגנה

על פניו, לכל צעד אפשר למצוא הצדקה או להתנחם בכך שמדובר רק בחברה אחת ובמקרים נקודתיים. זה בדיוק התחכום. מקרים כאלה מצטברים ולפי עדויות מתרחשים גם במשרד עצמו, שהתרוקן משדרה מקצועית בתקופת רגב, וגם בחברות תשתית נוספות בתהליך ארוך טווח שמעמיק את השליטה בהן, באמצעות מינויים וחיסולים וטשטוש בין תפקיד הדירקטוריון להנהלה - עד לכדי חשש לעיסוק לא מקצועי של חברות האמונות על עשרות מיליארדי שקלים.

כהונת קודמה של רגב במשרד, בצלאל סמוטריץ', הייתה היפוך כמעט מושלם: בדיונים הקשיב לכולם, דרור ניתן לחברות הממשלתיות וגיבוי למנהליהן. אלא שעתה פני סמוטריץ' לאוצר ואיש לא משלה עצמו בדבר מוטיבציה לאזן את רגב. דבריה מבטאים את הלך רוחה של הממשלה: חירור נבחרת הדירקטורים, סקטוריאליזציה של התחבורה הציבורית, מינוי יועצים משפטיים כמשרות אמון, הכפפת מדיניות המשטרה לשר ועוד צעדים שמחזקים את המגמה - רגב צפויה לחזור לא כשרה אלא כמושלת. רגב שכבר הייתה שם, לא זכאית לימי חסד, וחברות התשתית שדרכן מוציאה המדינה עשרות מיליארדי שקלים בשנה זקוקות להגנה.

מנתיבי ישראל נמסר: "עיתוי הכתבה איננו מקרי והוא מהווה מיחזור של נושאים שכבר לובנו בעבר והתבררו כבדיות. על פי חוזר רשות החברות הממשלתיות שומרי הסף בכל החברות הממשלתיות יכהנו עד 7 שנים ללא אפשרות הארכה. כך גם במקרה דנן. חברת נתיבי ישראל תמשיך להוביל ולהצטיין (כלשון הכתב) בתחומי עיסוקה הליבתיים ולעמוד בזמן ובתקציב בכל פרויקטי החברה על גווניהם השונים".

מלשכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים הנכנסת, ח"כ מירי רגב נמסר בתגובה: "השרה רגב חוזרת למשרד התחבורה במטרה לפעול במסירות למען כלל אזרחי מדינת ישראל ולקדם את הרפורמות שהחלה בהם בתקופת כהונתה הראשונה בתפקיד. בניגוד לשרת התחבורה היוצאת, שניהלה ציד מכשפות פוליטי נגד הדרג המקצועי ועסקה במינויים פוליטיים מבוקר עד ערב, הרי שהשרה רגב תחזיר למשרד התחבורה את יכולת התפקוד המקצועית. כלל הגורמים המקצועיים יהיו שותפים יחד למימוש החזון לחבר את ישראל ולעמידה במחויבות לביצוע תוכניות העבודה".