לפני 4 שנים היא הייתה רשת בקריסה, עכשיו היא רווחית, צומחת ומגיעה לבורסה

לפני פחות מחמש שנים רכש בצלאל בן שלום את רשת בגדי הילדים של קבוצת הוניגמן הקורסת מידי כונס נכסים, תמורת כמה מיליוני שקלים • כעת הוא מגייס 60 מיליון שקל בהנפקת אג"ח של רשת מובילה הפונה בעיקר לחברה הערבית והחרדית

חנות הוניגמן קידס / צילום: יח''צ
חנות הוניגמן קידס / צילום: יח''צ

מעל ארבע שנים חלפו מאז רכש בצלאל בן שלום, בחסות בית המשפט, את פעילות בגדי הילדים של רשת האופנה הקורסת הוניגמן, במחיר סמלי של כמה מיליוני שקלים. כעת מביא בן שלום את פעילותה של הוניגמן קידס לבורסה בת"א, כחלק מרכזי בעסקיה של חברת אבני שהם בבעלותו, המוגדרת כ"רשת חנויות בגדי ילדים המובילה בישראל".

איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות 
טסלה, יונדאי ומרצדס: מס הקנייה עלה, ומותגי הרכב החשמלי מקפיצים מחירים 
הולנד נגד צרפת: שתי רשתות מזון בדרך לארץ. מי תקרוץ יותר לישראלים? | ניתוח גלובס

אבני שהם אופנה היא חברה רווחית הנמצאת במסע התרחבות מואץ, שחולשת על 168 חנויות בפריסה ארצית (מהן 115 תחת המותג Kiwi ו-53 של הוניגמן קידס), והיא מבקשת לגייס 60 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח.

אבני שהם אופנה 

פעילות: הפעלת חנויות אופנה לילדים

היסטוריה: הוקמה תחת המותג קיווי בשנת 2009 בהובלת בצלאל בן שלום, המשמש כבעל שליטה, יו"ר ומנכ"ל

נתונים: מפעילה ברחבי הארץ 168 סניפים, מהם 53 של הוניגמן קידס ו־115 סניפי קיווי. הכנסות בינואר־ספטמבר 2022 - 185 מיליון שקל, רווח נקי בתקופה זו - 19 מיליון שקל

מותגי הרשת מתמחים ב"תמורה לכסף", ופועלים בדגש על החברה הערבית והחברה החרדית - כאשר שתי רשתות האופנה שבבעלות אבני שהם מחזיקות בסך הכול 71 סניפים המיועדים לחברה הדתית והחרדית ברחבי הארץ.

אבני שהם מציינת, כי היא פונה לפלח שוק אופנת הילדים, שעומד להערכתה על 3.3 מיליארד שקל ומהווה 19% מכלל שוק האופנה בישראל. חלקה של החברה בפלח שוק זה מוערך ב-10% כמעט.

החברה, שנמצאת בבעלות בן שלום המשמש בה כמנכ"ל, מבקשת לגייס סדרת אג"ח בריבית מירבית של 6.5%, שקיבלה ממידרוג דירוג ברמה של Baa1 (מקביל ל-BBB+ של סטנדרד אנד פורס). איגרות החוב ישולמו בחמישה תשלומים שנתיים בין השנים 2023-2027.

בצלאל בן שלום / צילום: שלומי יוסף
 בצלאל בן שלום / צילום: שלומי יוסף

במידרוג ציינו כי "מיצובה הפיננסי של אבני שהם מושפע לשלילה ממאזן צר ומכרית הונית נמוכה. היקף ההון העצמי של החברה נאמד בסוף ספטמבר בכ-90 מיליון שקל, ויחס ההון למאזן עמד על כ-31%. בשנת 2023, עם השלמת גיוס החוב, החברה צפויה לשלם דיבידנד מיוחד בסך 20 מיליון שקל, ולאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד של עד 50% מהרווח הנקי. בהתאם לתרחיש הבסיס של מידרוג לשנת 2023, יחס ההון למאזן של החברה צפוי לרדת, ולעמוד על טווח של 25%-28%".

הוניגמן הותירה חובות של 240 מיליון שקל

אבני שהם, עולה מטיוטת התשקיף, נהנתה מעסקה חלומית בחסות בית המשפט, שבחודש מאי 2018 אישר את מכירת 38 סניפי הוניגמן קידס לידיו של בן שלום. לאחר שרשת הוניגמן נקלעה לקשיים כספיים והותירה מאחוריה חובות של מעל ל-240 מיליון שקל. בן שלום רכש את הוניגמן קידס תמורת סכום זעום של 6.5 מיליון שקל.

עוד קודם לכן הקים בן שלום את רשת חנויות האופנה לילדים קיווי (Kiwi) בשנת 2006, ונכון להיום הוא חולש כאמור, באמצעות אבני שהם, על 168 סניפים המתנהלים על שטח קטן בדרך כלל, ומתאפיינים בפדיון גבוה למ"ר. החברה פועלת לפי מודלים של זכיינות.

לפי המודל העיקרי מבין השניים, החנויות מופעלות על ידי מנהלים עצמאים, כשהחברה נושאת בחלק משכר הדירה, המלאי והוצאות נוספות, ומפעיל הסניף מקבל 20% מההכנסות של החנות. לפי המודל השני, המהווה כשליש מפעילות החברה, העלויות הקבועות והמשתנות מושתות על המפעיל, והוא מותיר בידיו 60%-65% מההכנסות.

במידרוג ציינו, כי הענף שבו פועלת הרשת מוגדר על ידיה כבעל סיכון גבוה יחסית ליתר ענפי המשק. זהו ענף מבוזר יחסית, כשלאבני שהם יש מיצוב בינוני.

החברה הציגה שיפור מתמשך בתוצאות שלה מאז 2019, השנה שלאחר רכישת סניפי הוניגמן מכונס הנכסים. מהכנסות של 200 מיליון שקל ב-2019 צמחו ההכנסות ל-240 מיליון שקל ב-2021, ובתשעת החודשים הראשונים של 2022 הן הסתכמו ב-185 מיליון שקל (קצב של 250 מיליון שקל בשנה).

החברה שמרה על רווחיות; הרווח הנקי שלה עלה מ-18 מיליון שקל ב-2019 ל-33 מיליון שקל ב-2021, והיא הצליחה לשמור על רווחיות גם בשנת הקורונה, אז הסתכם הרווח הנקי ב-17 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 עמד הרווח הנקי על 19 מיליון שקל, והוא מגלם רווח נקי של 25 מיליון שקל בשנה.

שטחי חנות קטנים ופדיון גבוה למ"ר

במידרוג ציינו כי הרשת מציגה רווחיות תפעולית גבוהה יחסית לענף. היא מושפעת מצמיחה גבוהה במכירות החנויות הזהות בשנתיים האחרונות, ומהפדיון הגבוה למ"ר. הפדיון למ"ר של הרשת עלה מ-1,528 שקל למ"ר ב-2019 ל-1,836 שקל למ"ר ב-2021. בתום תשעת החודשים הראשונים של 2022 ירד הפדיון ל-1,564 שקל למ"ר, בשל מגמת התרחבות הרשת באמצעות סניפים חדשים.

שטחי החנויות נעים בין 70 מ"ר ל-75 מ"ר בממוצע, ומדובר בשטחים קטנים ביחס למתחרות בתחום האופנה. עם זאת, במידרוג מעריכים כי לאורך זמן תחול "שחיקה בפדיון ממוצע למ"ר בחנויות זהות, יירשם המשך גידול בהוצאות התפעוליות - כפועל יוצא של פתיחת סניפים חדשים והגדלת שטח סניפים קיימים - ותירשם עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות".

מחזור המכירות הצפוי לחברה על פי מידרוג נע בטווח של 260-300 מיליון שקל לשנים 2022-2023. הרווח התפעולי המתואם לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) צפוי לנוע בטווח של 65 עד 75 מיליון שקל לשנה לפי אותה תחזית.

שני נושאים נוספים שמעלים את הסיכון בחברה, לפי מידרוג, הם עסקאות שהוגדרו כמשמעותיות עם צדדים קשורים, בעיקר הלוואות ותרומות, והיעדר ביקורת פנים עד כה. כמו כן, בחברה מועסקים בני משפחה רבים (מספר דו-ספרתי) של בעל השליטה בן שלום, בתפקידים שונים, מה שגם מעלה את סיכון האשראי.

בטיוטת התשקיף מציינת אבני שהם, כי היא "רשאית לתרום סכומים סבירים למטרות ראויות, לרבות בדרך של הקצאת ניירות ערך של החברה, אף אם התרומה איננה נובעת משיקולים עסקיים של החברה".

הנתונים הכספיים מלמדים כי בשנת 2021 הוציאה החברה בגין תרומות סכום של 3.8 מיליון שקל, כמעט כפול מזה שנרשם ב-2020, שעמד על 2 מיליון שקל, שגם הוא היה כפול כמעט מזה שנרשם ב-2019 (1.1 מיליון שקל). עם זאת, יש לציין כי לתרומות הייתה השפעת מס חיובית.

במידרוג ציינו כי גם חלוקת הדיבידנדים בשיעור גבוה שמתכננת החברה השנה, ההתמקדות בקו עסקים יחיד והעדר מידע השוואתי היסטורי לפעילות החברה לאחר שרכשה את הוניגמן קידס, כל אלה משפיעים לשלילה על חוסנה הפיננסי.