בזמן ששרת התחבורה בוחנת את כדאיות המטרו, נציגים מענף הבנייה עתרו לבג"ץ לבטל את מס הבניה בקרבת התחנות

שרת התחבורה החדשה מירי רגב הבהירה כי בכוונתה לבחון מחדש את כדאיות פרויקט המטרו בגוש דן • העותרים הגישו לבית המשפט העליון עתירה ודרשו לבטל את מס הענק שהוטל בתחילת השבוע על כל בניה והתחדשות עירונית בסביבת תחנות המטרו המתוכננות

שרת התחבורה מירי רגב בטקס כניסתה למשרד / צילום: נתן וייל לע''מ
שרת התחבורה מירי רגב בטקס כניסתה למשרד / צילום: נתן וייל לע''מ

יום לאחר הודעת שרת התחבורה על בחינה מחדש של כדאיות המטרו, הוגשה לבית המשפט העליון עתירה בדרישה לבטל את החוק שמטיל מס ענק על בניה והתחדשות עירונית סביב תחנות מטרו.

העותרים, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, י.ח. דמרי, האחים חג'ג', יהלומית פרץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה הגישו לבית המשפט העליון עתירה הקוראת לבטל את "סעיף 19 לחוק הרכבת התחתית", הנקרא חוק המטרו, וזאת יום לאחר ששרת התחבורה החדשה, מירי רגב, הבהירה כי היא מתנגדת להמשך קידום פרויקט המטרו בגוש דן ושבכוונתה לבחון אותו מחדש. 

נתניהו וסמוטריץ' סיכמו: הקפאת ההתייקרויות בחשמל, במים ובארנונה | בלעדי
מירי רגב חוזרת למשרד התחבורה לא בתור שרה, אלא כמושלת 
איילת שקד כבר לא שרת הפנים, אבל החלופה שלה לתמ"א 38 מתקרבת לאישור 

העתירה דורשת לבטל את מס הענק שהוטל בתחילת השבוע על כל מי שירצה לבנות או לבצע התחדשות עירונית בטווח של מאות מטרים סביב כל מקום בו מתוכננת עקרונית תחנת מטרו. והם דורשים מבית המשפט העליון לבטל, או במקרה הרע - להורות על צמצום הפגיעה הנובעת מחוק זה.

הטענות של העותרים, אותם מייצגים עו"ד מתן בן שאול, עדן עדיקא ואלישבע כהן ממשרד יהודה רווה ושות'. יוצאות כנגד החלטת המדינה לגבות מס ייחודי, הגבוה בתחומו בישראל על בסיס תוכנית המטרו בגוש דן, שלדבריהם "כלל לא אושרה וכי לא בטוח כלל שתאושר".

"גובה המס חסר התקדים יביא לכך שבעל קרקע או דירה ששוויה יעלה לאחר בניה חדשה במיליון שקל, ישלם ללא כל קשר למיזם המטרו, לא פחות מ-750 אלף שקל שיחולקו בין הרשות המקומית למדינה".

המיזם היקר ביותר אי פעם בתחום התשתיות בישראל 

לדבריהם "מיזם המטרו, אם יאושר, יהיה היקר ביותר בתחום התשתיות בישראל אי פעם ויעלה 150 מיליארד שקל וצפוי לכלול מעל 100 תחנות. המדינה החליטה לגבות מכל בעל דירה שימכור את דירתו או כל דירה חדשה שתקבל היתרה באיזור שלה מס ענק של75% משווי ההשבחה של הנכס מול -45% שנגבו עד היום באותו המקום. המדינה טוענת שהיא עומדת לאשר תוספת רחבה של הרבה זכויות בניה סביב תחנות המטרו שתהפוך את תשלום מה"ס לכדאי אך בפועל, חוות דעת שמאית שקיבלה קבוצת העותרים קובעת כי אין פה שום תוספת צפויה של זכויות בניה סביב התחנות המתוכננות מעבר לקיים כיום".

כמו כן, העותרים דורשים לקבוע צורת מימון חלופית למיזם המטרו, שתחליף את תוכנית המדינה לממן את הפרויקט הענק רק מכספי בעלי נכנסים בקרבת תחנות מטרו אם יוקמו אי פעם.

הסדרת הרכבת התחתית באזור גוש דן

חוק המטרו כאמור, נועד להסדיר לראשונה את הקמתה של רכבת תחתית באזור גוש דן. החוק עבר במסגרת חוק ההסדרים 2021.

עלות הפרויקט נאמדת לפי נוסח החוק בעלות של כ-150 מיליארד שקל, וצפוי עוד לצמוח. חלקו הראשון של חוק המטרו עבר בכנסת הקודמת ובו נקבע המבנה הארגוני של הקמת הפרויקט, תקציבו הנוכחי ונושאים נוספים.

כמו כן, נקבע כי בכדי לממן את העלויות הללו, כ-50% מהכסף לא יגיע ישירות מתקציב המדינה אלא מ"מס מטרו", היטלי השבחה, אגרות גודש ועוד. בדיעבד, נקבע כי קופת המדינה תקבל מס השבחת מטרו בגובה 35% מערך השבח - לעומת 25% בלבד במס שבח רגיל - והיטל השבחה בהיקף 40% יועבר לרשות המקומית.

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ציין כי "כל מי שגר כיום בבניין ישן באיזור שבו אמורה לקום, תחנת מטרו בגוש דן, עומד להפוך לשבוי של החלטה הזויה שהסיכוי שהיא תאפשר את בניית המטרו הוא אפסי".

לדבריו, "מדובר בפרויקט לאומי, שאם מדינת ישראל תחליט לממשו בסופו של דבר, יוכל לקום אך ורק במימון המגזר העסקי/מוסדי/פיננסי בשיטת PPP של העברת הבעלות בו לגוף שיקים, יממן ויתפעל את מערך המטרו לשנים ארוכות. ההחלטה על הטלת ״היטל מטרו״ בשיעור 35% שיביא את שיעור היטל ההשבחה סביב 105 תחנות המטרו ל-75% איננה סבירה, ותהווה חסם משמעותי בפני פיתוח בכל גוש דן כולל ביטול תוכניות לבניית עשרות אלפי דירות".

פייגלין הוסיף כי "מדובר בבשורה קשה לציבור בכלל, להתחדשות העירונית בגוש דן ולענף הבניה בישראל. התחדשות עירונית מעבר לייעוד המרכזי שלה, חידוש פני הערים מייצרת דירות חדשות שרובן ככולן יבנו במקום דירות ישנות ומסכנות חיים, לצד תוספת דירות חדשות שמהוות חלק מרכזי מפתרון משבר הדיור המחריף והולך בישראל. יש לבטל את מס המטרו לאלתר ולקבוע תוכנית ישימה וחוקית לביצוע ומימון פרויקט המטרו אם הממשלה רואה בו חשיבות לאומית".

לפי חוות הדעת של שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ואסתי עמר, ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל, שהוכנה לצורך הגשת העתירה, "ההשפעות של תמ"א 70 וחוק המטרו, וכן ההשלכות על בעלי המקרקעין המצויים הן במתחמי ההשפעה והן לאלו מחוצה להם ואולם כלולים בתכנית משביחה, עלולות להוביל לנזקים כלכליים רבים הנאמדים להערכתנו במיליארדי שקלים וכן לעלייה נוספת הן במחירי הדיור והן בענף הנדל"ן ככלל".