יבוא רכב | בלעדי

אלדן על המדף? קבוצת סמלת בחנה את רכישת החברה להשכרת רכב

שווי אלדן מוערך במאות מיליוני שקלים • ככל הידוע המגעים הראשוניים בין הצדדים הופסקו • סמלת של מיכאל לוי מייבאת את מותגי פיאט, ג'יפ וסובארו • אלדן של משפחת דהן הציגה רווחי שיא כתוצאה מהשלכות הקורונה שהובילו למחסור ברכבים

חניון רכב ליסינג אלדן / צילום: חנוך גריזיצקי
חניון רכב ליסינג אלדן / צילום: חנוך גריזיצקי

הגאות בעסקי חברת הליסינג אלדן מעוררת עניין של רוכשים פוטנציאליים בענף הרכב המקומי. לגלובס נודע כי לאחרונה התנהלו מגעים ראשוניים, המוגדרים כגישושים, לרכישת החברה על ידי קבוצת סמלת של מיכאל לוי, שמייבאת בין השאר את מותגי פיאט, ג'יפ, סובארו, אלפא רומיאו ומספר מותגי רכב חשמלי מסין. ככל הידוע, הללו לא הבשילו למו"מ מתקדם. מאלדן לא נמסרה תגובה לידיעה, ואילו מסמלת נמסר, כי "הנושא לא עומד על סדר היום של החברה".

מניות אלדן אינן נסחרות בבורסה, אך היא הנפיקה מספר סדרות אג"ח בהיקף של כמיליארד שקל. החברה נשלטת על ידי יוסף דהן, המשמש כיו"ר, ובתפקידי המנכ"לים משמשים שני בניו, שי ושלמה דהן. שווי החברה מוערך במאות מיליוני שקלים.

עלייה במחירים וביקושים גוברים למשומשות

אלדן, בדומה לשאר השחקנים בענף הרכב המקומי, נהנתה אשתקד מגאות בעסקיה, כחלק מהשלכות סוף עידן הקורונה. השיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, שהובילו למחסור ברכבים חדשים, הובילו לעלייה במחירים ולביקושים גוברים למכוניות משומשות.

כתוצאה מכך הרווח התפעולי של אלדן צמח בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה ב-58.1% לכ-231 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הרווח הנקי זינק כמעט פי שניים בתשעה חודשים ל-126 מיליון שקל. התוצאות המוצלחות הובילו את הדירקטוריון לאשר חלוקת דיבידנד של 22 מיליון שקל לאחר פרסומן בסוף נובמבר האחרון.

ממצגת שפרסמה אלדן לגופים המוסדיים עולה כי הרווח שלה לפני פחת מיסים והתאמות (ה-EBITDA) עמד על 49.6% מההכנסות בתום תשעת החודשים הראשונים של 2022, זינוק חד למול יחס דומה של 39.4% בתקופה המקבילה שנה קודם לכן.

באלדן ציינו עם פרסום התוצאות לרבעון השלישי כי ההון העצמי של החברה עמד על 633 מיליון שקל. שיעור ההון ביחס למאזן החברה הסתכם ב-22.7%. מדובר ביחס הטוב ביותר למעשה מאז שנת 2014. אלדן מציגה עלייה מתמדת בשיעור הזה המלמד על האיתנות הפיננסית שלה, כאשר הזינוק העיקרי נרשם במהלך השנה החולפת.

סמלת של מיכאל לוי היא אחת מקבוצות יבוא הרכב הגדולות הבודדות שאין להן כיום אופרציית ליסינג תפעולי בבעלות ישירה.

החשיבות של שוק הליסינג עלתה משמעותית בשנתיים האחרונות, הן בשל העלייה החדה ברווחיות של פעילות זו והן בשל הזינוק החד במספר מותגי הרכב שמתחרים בישראל, הכוללים כיום למעלה מ-55 מותגים עם דגמים בטווח המחירים שבין כ-100 ל-300 אלף שקל.

העלייה בתחרותיות, מול הסטגנציה בשוק הליסינג (סביב כ-250 אלף כלי רכב, ששליש מהם מוחלפים כל שנה) מעלה מאוד את חשיבות חברות הליסינג בתור "שומרות הסף", שמחליטות אילו כלי רכב לספק לציים.

חברות ליסינג מרחיבות את פעילות היבוא

בחודשים האחרונים החלו גם יבואנים, שפעילותם בענף הליסינג הייתה שולית עד כה, להרחיב את פעילותם הישירה בתחום. בין השאר מרחיבה כיום קבוצת יוניון של ג'ורג' חורש, יבואנית טויוטה וגילי, את פעילותה בשוק הליסינג התפעולי מול ציי רכב גדולים. גם קבוצת אלייד, יבואנית מותגי פולקסווגן, נמצאת בעיצומו של תהליך לבניית אופרציית ליסינג תפעולי.

במקביל, חברות ליסינג גדולות מרחיבות את פעילותן בתחום היבוא העקיף וההפצה של כלי רכב חדשים ללקוחות פרטיים.

מקור בענף אמר לגלובס, כי "חברות ליסינג בגודל בינוני מהוות כיום כרטיס כניסה מהיר ואפקטיבי עבור יבואני רכב, שרוצים להפוך לשחקנים משמעותיים בשוק הליסינג. המודל שרבים רוצים לחקות הוא זה של חברת קרסו מוטורס, שהשתלטותה על קבוצת הליסינג קל אוטו הפכה אותה לאחת השחקניות הגדולות והרווחיות בשוק הליסינג.