בעקבות דוח התעסוקה בארה"ב: כיצד צפוי הפדרל ריזרב לפעול בפגישה הבאה

נגידי הפדרל ריזרב השאירו את כל האפשרויות פתוחות לגבי גודל המדרגה בה יעלו את הריבית בפגישה שתחל ביום האחרון בינואר • לאחר פרסום נתוני שוק העבודה ביום שישי, המשקיעים צפו בסבירות של 75% העלאה בגובה 0.25% בפגישה הקרובה של הפד

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

דוח התעסוקה מיום שישי עזר רק במעט להבהיר עד כמה יעלה הפדרל ריזרב את הריבית בפגישת המדיניות הבאה שלו. זאת לאחר שהפד הגדיל את ריבית הבנצ'מרק לטווח קצר באופן אגרסיבי בשנה שעברה, כולל אישור פה אחד של העלאה בגובה חצי אחוז בחודש האחרון. העלייה הזו באה לאחר ארבע הקפצות ריבית במדרגה של 0.75% והעלתה את הריבית לטווח שבין 4.25% ו־4.5% - שיא של 15 שנים.

נגידי הפד השאירו את כל האופציות פתוחות לקראת הפגישה שתיערך ב־31 בינואר עד 1 בפברואר על ידי סירוב לפרט איזה גורמים עלולים לגרום להם לאשר העלאה בחצי אחוז או לעומת זאת לרדת להעלאה במדרגה מסורתית יותר של 0.25%. "אני מאוד פתוח לשתי האפשרויות", אמר נגיד הפד של האטלנטה רפאל בוסטיק בפאנל שנערך ביום שישי בכנס כלכלה בניו אורלינס. 

● בין מהפכת העבר למהפכת העתיד: הטכנולוגיה תציל את הכלכלה האמריקאית?
סימנים של התקררות בכלכלה האמריקאית? קצב עליית השכר נמוך מהצפי

דוח התעסוקה שהראה עלייה חזקה במשכורות בדצמבר הוא חשוב בגלל שרבים מנגידי הפד הסיתו את תשומת ליבם מנתוני האינפלציה לשוק התעסוקה. הם חוששים שהאינפלציה, עם כל זה שהיא צפויה לרדת השנה, עלולה להיתקע ברמה גבוהה באופן מעיק, בייחוד אם תגרום לעובדים לדרוש העלאות שכר.

הדוח הציע עדויות מועטות לכך שהעלאות הריבית המהירות של הפדרל ריזרב בשנה שעברה האטו משמעותית את קצב ההעסקה. מעסיקים הוסיפו 223 אלף משרות בדצמבר ורמת התעסוקה ירדה ל‏־3.5% מ־3.6% בנובמבר, וחזרה לשפל של 50 שנה.

אבל עדכונים על העלאת המשכורות הראו כי העליות האחרונות לא היו מהירות כפי שקודם סברו ובמקום זה הראו שהן המשיכו להאט עד סוף השנה. השכר השעתי עלה ב־0.3% בדצמבר, והביא את העלייה על פני 12 חודשים ל־4.6%, הקריאה הנמוכה ביותר מזה יותר משנה.

בחודש שעבר, משרד התעסקה דיווח על עלייה משכורות שהאיצה בנובמבר, ועלתה ב־5.1% לעומת שנה קודם לכן. אבל ביום שישי, עדכונים לנתונים האלה הביאו את העלייה השנתית בנובמבר ל־4.8%. מעבר לכך, שבוע העבודה הממוצע ירד בדצמבר בחודש השני ברציפות, סימון למיתון הדרישה לידיים עובדות. חוץ מזה, סקר תעשיינים נפרד שפורסם ביום שישי הראה ירידה גדולה בהזמנות חדשות לחברות בתחום השירותים.

לאחר פרסום הנתונים ביום שישי, משקיעים צפו בסבירות של 75% העלאה בגובה 0.25% בפגישה הקרובה של הפד, וסבירות של 25% להעלאה בגובה חצי אחוז, על פי חוזים עתידיים של שיעורי הריבית שנתוניהם סוכמו על ידי CME Group.

נגיד הפדרל ריזרב של שיקאגו צ'רלס אוונס, שיפרוש בשבוע הבא, אמר בריאיון ביום חמישי שבחודש שעבר צפה שהריבית על קרנות פדרליות תעלה השנה לרמה שבין 5% ל־5.25%. הוא אמר שהייתה אפשרות שהנתונים הכלכליים האחרונים יתמכו בהעלאת ריבית ב־0.25%, או 25 נקודות בסיס, בפגישה הקרובה.

"הפד נמצא בעמדה טובה לירידה להעלאה ב־50 נקודות בסיס בדצמבר", אמר אוונס. "אם הם יורידו את ההעלאה אפילו ל־25 נקודות בסיס זה יותיר מעט יותר זמן - במקביל להמשך העלאת הריבית על הקרנות לאותה נקודה שצפיתי - על מנת לתת לנתונים להתפתח".

האטה של העלאת הריבית למדרגות של 0.25% לא אומרת שהפד מתכוון להפסיק להעלות ריביות, הוסיף אוונס. "אתה יכול להתחיל לקפוץ במדרגות של 25 ועדיין לפרוס אותן", אמר. "אז עצם הירידה ל־‏25 לא צריכה להתפרש כסימן לכך שהפסקה [בהעלאות הריבית] נמצאת על השולחן".

"עדיין מוקדם מדי לחשוב על הפסקה"

ישנם אנליסטים שאמרו שהם מצפים שדוח התעסוקה יתמוך בשינוי מדיניות כזה. "בעוד שצמיחת המשרות נותרה חזקה, הפרטים של הדוח של היום נותנים לנו יותר ביטחון שהעלייה בתעסוקה תאט באופן משמעותי בחודשים הקרובים", אמר מייקל פרולי, כלכלן ארה"ב ראשי בג'י פי מורגן צ'ייס, בהודעה שנשלחה ללקוחות ביום שישי. "הרמזים למיתון בביקוש לעובדים כנראה מספיקים כדי להרשות לפד לסגת להעלאת ריבית [בגובה רבע אחוז] בפגישה הקרובה, אם כי עדיין מוקדם מדי לחשוב על הפסקה".

כלכלנים בבנק אמריקה, בינתיים, אמרו שהדוח רמז על כך שהפד לא עושה מספיק כדי להקל בחוסר האיזון בשוק העבודה ואמר שהעלאה של חצי אחוז יותר צפויה בחודש הבא. "ישנן חדשות טובות בדוח הזה, כמובן, אבל לא מספיק כדי שקובעי המדיניות יורידו את העלייה [לרבע אחוז]", כתב מייקל גייפן, כלכלן ראשי בבנק אמריקה.

נגידי הפד הסכימו באופן כללי שהאבטלה צפויה לעלות השנה ובשנה הבאה בעת שהם נאבקים באינפלציה היורדת משיא של 40 שנה. התחזיות שהגישו 19 קובעי מדיניות בפגישה שלהם בחודש שעבר הראו שרובם צופים ששיעור האבטלה יעלה לרמה שבין 4.4% ו־4.7% השנה. העלאות בסדר גודל כזה כמעט תמיד קרו במקביל למיתון.

"יהיה ריכוך מסוים בתנאי שוק התעסוקה", אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת עיתונאים בחודש שעבר. "והייתי מאוד רוצה שתהיה דרך לשחזר את יציבות המחירים ללא כאבים. אבל אין. וזה המיטב שאנו יכולים לעשות".

כמות המשרות הפתוחות נותרה יציבה למדי ברמה גבוהה מבחינה היסטורית בנובמבר, ונוספה לעדויות לכך ששוק התעסוקה נכנס חזק ל־2023, על פי דוח נפרד של משרד התעסוקה שפורסם ביום רביעי. הנתונים הראו שכמות הפיטורים הייתה נמוכה וכמות גדולה יותר של עובדים התפטרו ממשרותיהם בנובמבר לעומת חודש קודם לכן, איתות לכך שהאמריקאים עדיין בטוחים בסיכוייהם למצוא עבודה.

הנתונים מצביעים על שוק עבודה סולידי בסך-הכול, אם כי כמה חברות טכנולוגיה גדולות הכריזו על פיטורים.

האינפלציה השנתית האטה לקצב של 7.1% בנובמבר משיא שהגיעה אליו ביוני, 9.1%, כפי שנמדד על ידי מדד המחירים לצרכן של משרד התעסוקה. המשרד צפוי לדווח על נתוני דצמבר בשבוע הבא.

גברו העדויות לכך שמחירי סחורות עשויים להמשיך לרדת כשצווארי בקבוק בשרשראות תעסוקה ייפתרו והעלייה בדמי שכירות ועלויות דיור אחרות צפויה להאט בהמשך השנה. אבל נגידי הפד מודאגים מכך שחוזקו של שוק התעסוקה עלול לשמר עליית משכורות שתשאיר את האינפלציה, כפי שהיא נמדדת על ידי מדד משרד המסחר (המועדף על הפד לחישוב אינפלציה), מעל 2%, היעד אליו שואף הבנק המרכזי.

פאוול לאחרונה העביר את הפוקוס ממדדי אינפלציה רחבים למגוון מצומצם יותר של שירותים המצריכים עובדים רבים, על ידי החרגת מחירי המזון, האנרגיה, הדיור ומוצרי צריכה.

הנגידים מנסים לאזן בין הסיכון של העלאת הריביות יותר מדי ויצירת אבטלה עודפת שלא לצורך לעומת הסיכון של פעולה שלא תהיה מספיק אגרסיבית להאטת ההוצאה וההשקעות, דברים שיכולים לגרום לאינפלציה הגבוהה יותר להשתרש.

פאוול אמר במסיבת העיתונאים שמבחינת הפד "נכון באופן כללי" לנהל את הסיכון של החמרת יתר על ידי האטת העלאות הריבית למדרגות מסורתיות יותר וקטנות של 0.25% אפילו בפגישה הקרובה של הבנק.  "זה נראה לי הגיוני למדי - בייחוד אם אתם שוקלים כמה רחוק הגענו", אמר פאוול. אבל הוא אמר פעמיים שהפדרל ריזרב לא החליט עדיין מה יעשה בפגישות הקרובות ושפעולותיו עלולות להיות תלויות במצב הכלכלה ותנאי ההלוואות.

רוב קובעי המדיניות בפד בחודש שעבר צפו שיצטרכו להעלות את הריביות על קרנות פדרליות מעל 5% השנה. "אני חושב שחובת הוועדה להיכנס לטווח הזה מוקדם ככל האפשר מבלי להתעלם מהנתונים", אמר לעיתונאים ביום חמישי נגיד הפדרל ריזרב של סנט לואיס ג'יימס בולארד.

הוא לא אמר באופן מפורש איזה גודל מדרגה היה רוצה לראות להעלאת הריבית בפגישה הקרובה ואמר שהנתונים הכלכליים שיפורסמו בשבועיים הקרובים יעזרו לו לקבל החלטה בנושא.

באופן כללי יותר, אמר בולארד כי נתונים כלכליים מהעת האחרונה פועלים לטובת הסיכוי שהפד יצליח להאט את האינפלציה מבלי לגרום להאטה משמעותית בכלכלה - ולהשיג מה שמכונה נחיתה רכה.

"הסבירות של נחיתה רכה גדלה בהשוואה למה שהייתה בסתיו 2022, אז זה היה נראה יותר מוטל בספק", אמר בולארד. "שוק התעסוקה לא נחלש כמו שרבים צפו שיקרה", וזה רומז שהכלכלה יותר חסינה ומותיר לנגידי הפד "מעט יותר זמן להוריד את האינפלציה לרמה של 2%", אמר.

אוסטן האפורד השתתף בהכנת הכתבה